Opel Astra Sports Tourer 1,5 CDTi prekvapí jazdnými vlastnosťami

Nemecké kombi vyzerá po facelifte atraktívne, no namiesto štyroch valcov má iba tri. Je teda namieste otázka, či má právo na označenie Sports Tourer. Auto má po studenom štarte pomerne plechový zvuk, no keď sa agregát zohreje, zaujme prejavom aj jazdnými vlastnosťami. Ak si však chcete užiť trochu zábavy za volantom, mali by ste si vypnúť kontrolu trakcie.

Voľba pre aktívnych ľudí

Vynovená Astra má atraktívne parametre najmä pre tých, ktorí chcú finančne nenáročné vozidlo na údržbu, keďže ani naložené ťažkými vecami nemá vysokú spotrebu a nezaplatíte ani vysokú poistku. Miernu komplikáciu predstavuje fakt, že predné sedadlo celkom nesklopíte, ale prostredníctvom kolieska ho len skloníte. Musíte teda počítať s tým, že objem kufra z 540 litrov rozšírite na 1 630, lenže na dĺžku preveziete vec, ktorá meria maximálne niečo cez dva metre. Astra Sports Tourer však nie je veľké SUV, takže ide o slušný výsledok. My sme doň naložili 8 veľkých cestovných tašiek a voľný priestor vyplnili množstvom iných vecí potrebných na miesiac života mimo domu. Pri nakladaní auta oceníte aj na diaľku ovládané piate dvere, takže sa nemusíte s plnými rukami skláňať a šmátrať po tlačidle.

Modernizovaná verzia síce nepriniesla radikálne dizajnové zmeny, ale konštruktérom sa podarilo znížiť hmotnosť o dvesto kilogramov, čo aj s poriadne zaťaženým autom cítiť v momente, keď zošliapnete plynový pedál. Astra s novou maskou a nárazníkom nevystrelí ako raketa, ale zatiahne pekne odspodu a na 18-palcových diskoch drží aj v klopených a tiahlych zákrutách, ktoré si žiadajú vyladený podvozok. Bočný náklon je síce citeľný, no adhézia na kruhovom objazde neubúda ani keď trochu prekročíte 60 km/h.

Pokoj za volantom?

Astra Sports Tourer je s 1,5-litrovým vznetovým motorom, ktorý dáva 122 koní a 285 Nm, celkom živá. Jazda však nie je práve tichá, pretože nemá odhlučňovaciu sadu, ktorú ste mohli za príplatok dokúpiť do verzie pred faceliftom. Veľmi to nevadí, no pri jazde po diaľnici budete počuť aerodynamický hluk. Na druhej strane – ušetríte niekoľko kíl, ktoré by namontovanie izolácie vypýtalo a úspora sa pozitívne prejavila na cestách.

Väčšinou sme s autom jazdili v meste, kde si vypýtalo približne 6 litrov nafty, no jazda v kolónach na krátke trasy neodhalí charakter žiadneho auta, a tak sme vyrazili na našu testovaciu trasu v okolí Devínskej Novej Vsi a na kopčeky nad Kramármi, kde nájdete všetko. Previsy, utiahnuté zákruty, rovinky, sériu kruhových objazdov aj nespevnené cesty, kde sa dajú vyskúšať tlmiče bez strachu, že „chytíte“ podvozok. So zohriatym motorom zvládla jazdu veľmi dobre a označenie Sports Tourer nosí právom. S vynovenou Astrou sa dá jazdiť ostrejšie a s vypnutou kontrolou trakcie musíte dávať trochu pozor, ako idete, i keď máte stále armádu asistenčných prvkov, ktoré dozerajú, aby ste sa nevysekali v prvej zle prejdenej zákrute. Takže áno, je to šoférske auto určené tým, ktorí si chcú užívať cestu domov v rodinnom aute, ktorým prejdú aj malé nerovnosti. O tom sme sa presvedčili na štrkovej ceste, kde Astra s predným náhonom dokázala hodiť zadkom (samozrejme, s vypnutou trakciou) a dala sa poľahky ukočírovať volantom. Plynom to nepôjde, keďže má turbo a plný výkon tak máte k dispozícii až s malým oneskorením. Navyše má motor uložený nad prednou nápravou, takže môžete pracovať s tým, že ním trochu myknete a zaboríte predné pneumatiky do mäkkého povrchu a auto sa bude dať zrovnať rýchlym kontra do smeru, aký potrebujete. Chce to trochu cviku a odvahy, ale prejazd štrkovou zákrutou môže byť naozaj zábavný aj v rodinnom kombi s naftovým motorom. Je to dokonca uspokojujúcejšie, než dlhé a nudné diaľničné presuny, pri ktorých cestujete rýchlo v stabilných otáčkach a pre túto Astru s trojvalcovým motorom ani veľmi nie sú určené. Auto je síce osadené hladko pracujúcou 9-stupňovou automatickou prevodkou, ktorá sa ho snaží udržať v čo najnižších otáčkach, lenže motor skrátka počuť. V meste však exceluje a má dobrú odozvu na stlačenie plynu, čo sa deje vďaka vodnému medzichladiču stlačeného vzduchu a krátkemu saciemu potrubiu turbodúchadla.

Opel Astra Sports Tourer 1,5 CDTi

Motor: trojvalec, 1 496 cm3

Výkon: 122 koní

Krútiaci moment: 285 Nm

Zrýchlenie: 10,6 s

Max. rýchlosť: 205 km/h

Cena: 25 440 €

Text: AK Foto: AO