Renault Arkana R.S. Line E-Tech 145 je podmanivé SUV-kupé so sexi krivkami

Francúzska elegancia v najčistejšej podobe. To je Arkana od Renaultu. Má ladné tvary kupé, a pritom stojí na podvozku vysokom 20 centimetrov. Dynamicky zvažujúca sa karoséria budí dojem, že pred vami stojí auto so športovými ambíciami. Tento pocit umocňujú aj karbónové doplnky v interiéri, sedačky s bočným vedením aj atraktívne dizajnové prvky na karosérii. Jazdí teda tak, ako pôsobí?

Na E-Tech Hybrid, ktorý sa ukrýva v tejto krásnej Arkane, je Renault právom hrdý. Technológia sa totiž opiera o viac ako 150 patentov a časť z nich pochádza z F1. Systém funguje plynulo, pričom niektoré hybridy dneška sa ešte stále nevedia pochváliť tak hladko pracujúcou prevodovkou. Za volantom tohto Renaultu pri pomalej jazde mestom však ani pri prudkom zrýchlení nezažijete nepríjemné trhnutia pri zmene rýchlostného stupňa. Koniec koncov, v Arkanu E-Tech osadili inovovanou multimódovú prevodovku s ozubenými kolesami bez spojky, ktorá umožňuje zamatovo hladkú jazdu. To sme si overili, keď sme auto vystavili niekoľkým záťažovým testom. Pod kapotou sa skrýva benzínový 1,6-litrový agregát s výkonom 143 koní a 148 Nm krútiaceho momentu, ktorý vďaka elektromotoru narastie na 205 Nm. Zaujímavé je aj riešenie prevodových stupňov – dva obstaráva elektromotor, štyri spaľovací motor. Pri prudkom zrýchlení vyrazí, najmä v športovom režime, vpred ako hladná šelma, pretože záťah štedro dotuje energia z akumulátorov. Tú si pritom rýchlo a efektívne dobíjate, keď spomaľujete a nemusíte dlhé hodiny strácať čas vyčkávaním pri nabíjačkách. Najrýchlejšie baterky dobijete, ak schádzate zjazdom a pustíte plynový pedál. Na zjazde na Devínsku Novú Ves v Bratislave smerom z mesta poľahky pribudnú aj 4 dieliky, z ktorých môžete čerpať energiu niekoľko kilometrov. Druhú, nemenej efektívnu metódu, predstavuje aktivovanie športového režimu. Vtedy indikátory nabitia rastú raketovou rýchlosťou – stačí jeden ostrý prejazd kruhovými objazdami, pri ktorom párkrát skočíte na brzdu a vozidlo si nabijete takmer doplna. Veľkým benefitom tiež je, že ani športový režim až tak citeľne nezvýši spotrebu. Pri kombinovaných režimoch sme v priemere jazdili za 4,7 litra. Kto by však čakal, že v športovom móde pri ťažkej nohe na plyne ukazovatele Arkany vyletia do stratosféry, poriadne sa zmýli – maximálna hodnota bola 6,3 litra benzínu. A to sme išli najtvrdšie, ako sme vedeli. Aj preto, že sme chceli zistiť, či je vôbec hodná niesť symboly R.S. Line a či karbónové doplnky v interiéri nemajú len klamať šoféra a posádku o tom, že sedia v aute, ktoré na počkanie zavarí aj SUV od AMG či M divízie.

 

Ide ako vyzerá?

Červeno-čierna farba na autách vyzerá skvelo a overeného konceptu sa držali aj vo Francúzsku. Tmavé dekory navyše dopĺňajú decentné červené detaily na diskoch a plastových krytoch dverí. Milý dizajnový doplnok, ktorý však umocnil „wow“ efekt z tohto SUV-kupé. Malé precitnutie príde, keď sa pozriete na spodok zadného nárazníku. Dvojica koncoviek výfukov je totiž zaslepená a pod zadným nárazníkom sa tak skrýva len bežný výfuk. Prvá indícia, že nenastúpite do konkurenta pre X6 M Competition, ale skôr pre nový VW ID.5. Lenže toto nie je SAV! Ide o rodinné auto, ktoré má na ulici vyniknúť krásnymi tvarmi a zároveň neunudiť vodiča k smrti sterilným podvozkom.

Oba predpoklady spĺňa a obrovským bonusom je, že majiteľa na pumpe nezruinuje. Lenže ak si chcete odsadiť zadok v zákrute a s vypnutou kontrolou trakcie súkať jeden drift za druhým, musíte hľadať inde. Arkana vyniká ostrým a citlivým riadením a dobrou odozvou na plyn. A s gráciou zvládne aj to, keď ju
nevyberavým spôsobom preženiete po priečnych nerovnostiach, aké sú na zjazde na most Apollo z Einstenovej v Bratislave. Dnu neprenikne veľa hluku a pérovanie nedá silný spätný ráz, lenže v približne 70 km/h bolo cítiť, ako vnútorné kolesá stratili na okamih kontakt s vozovkou. Nebola to katastrofa, ale menej skúsené vodiča to vie poriadne vyľakať. Inak však filtruje nerovnosti dobre a riadenie je pomerne komunikatívne. I keď to nie je 911, v ktorej na volante cítite, koľko zápaliek ste prešli v krabičke ležiacej na ceste, ale malé kamienky a vetvičky už na hrubom, kožou obšitom venci volantu ucítite. Ak Arkanu R.S. Line E-Tech 145 preklápate z jednej strany na druhú, oceníte hnanú prednú nápravu, ktorá je zaťažená motorom a z veľkej časti aj komponentmi elektrického pohonu. Renault však nebol nedotáčavý, ani keď sme ho príliš optimisticky poslali do uťahujúcej sa pravotočivej zákruty s miernym náklonom, akú nájdete na okresnej ceste spájajúcej Pezinok a Slovenský Grob. V rýchlosti 95 km/h predok sadol pod brzdami trochu nižšie a vďaka režimu šport zareagovalo na pridanie pomerne rýchlo. Pred pridaním plynu sme ukazovákom a prostredníkom mávli do prázdnoty. Pádla pod volantom by sa však hodili. Mohli by ste podradiť a vystreliť „von“ oveľa rýchlejšie. Podvozok sa na ceste teda nestratí, no ako zvláda terénne nástrahy? Dobre. Po rozjazdenej poľnej ceste vedúcej k záhradkárskej oblasti pred Jarovcami prešlo bez zaváhania, ale na ťažšie prekážky mu chýbajú nielen newtonmetre, ale aj pohon 4×4 a hlavne magické tlačidlo na vypnutie kontroly trakcie.

Arkana však dobre hrá na city, a tak máte za volantom parádny život, lebo si užívate pohľad na karbónové obloženie, anatomické sedačky s dobrým bočným vedením, veľký displej a rýchly infotainment. Stačí s ním stráviť týždeň, a budete pozerať cenníky, keďže ho budete chcieť ako rodinné auto…

 

Renault Arkana R.S. Line E-Tech 145

Motor: 1,6-liter, benzín

Výkon: 143 koní

Max. krútiaci moment: 148 Nm agregát a s pripojeným elektromotorom 205 Nm

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,8 s

Max. rýchlosť: 172 km/h

 

Text: A.K. Foto: A.O.