Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo zabaví na poli aj v meste

SUV od Hondy sa predávajú výborne po celom svete, a pred niekoľkými týždňami na trh prišla už piata generácia legendárneho modelu, ktorý však neponúkne dieselovú alternatívu. Ako sa s tým vysporiada konzervatívny európsky trh a čím môže auto zaujať?

Atraktívne doplnky robia z tohto kompaktného vozidla pre rekreačné účely, ako sa CR-V v skutočnosti volá, zaujímavý tovar pre každý trh. Nejde však len o dizajnové prvky, ktoré z Hondy robia auto vhodné zváženia. Japonská automobilka totiž už dlhé roky patrí k najväčším výrobcom spaľovacích motorov a to dáva celkom slušnú šancu, že s autom neskončíte v servise po nájazde prvých dvadsiatich tisícov kilometrov. Aká je však nová CR-V na cestách, koľko priestoru má vnútri a kde je vlastne jej teritórium? Dá sa odpovedať aj stručne – výborná, dosť a vo výsostných vodách najlepších modelov, lenže pravda je, ako vždy, trochu komplikovanejšia.

Konštruktéri sa pri návrhu auta zamerali na minimalizáciu nosníkov a iných vypuklín, ktoré by obmedzovali posádku a z kabíny by ukrojili cenné milimetre v interiéri a namiesto toho radšej rozšírili rázvor a dĺžku, čím získali miesto nielen pre cestujúcich, ale aj pre ich batožinu. Do kufra v päťmiestnej konfigurácii naložíte detský kočík, 5 balení minerálnych vôd, tri veľké tašky a kolobežku, pričom vám stále zostane plnohodnotný výhľad dozadu pomocou spätného zrkadla. Ak cestuje vo dvojici, odveziete polovicu bytu. So zloženými sedačkami má CR-V objem batožinového priestoru úchvatných 1756 litrov. Vyskúšali sme si aj to, a človek by čakal, že maximálne zaťažené auto bude trpieť výkonnostným deficitom, pretože auto má variátor a s ním sa dlhé roky spájal fenomén mdlých rozjazdov a pomalého radenia. Nové CR-V CVT však týmto neduhom netrpí, no nevystrelí hneď vpred. Svižnejšie rozjazdy na červenej preto nečakajte, ale vďaka štvorvalcovému turbomotoru, ktorý má dúchadlo s jednou špirálou a pomerne citlivo fungujúcou klapkou obtekania rotoru výfukovými plynmi, dokáže zareagovať dobre na podnety vychádzajúce spred volantu a nejaké trhavé rozjazdy alebo pomalé reakcie tak pri predbiehaní nečakajte. Jazdu vo verzii s automatickou prevodovkou dokonca spríjemňuje absencia systému štart-stop, a hlavne – auto žehlí nerovnosti na ceste aj s plným kufrom, čo je ešte aj dnes pomerne nezvyčajný jav. Vpredu je náprava zavesená na McPhersone a vzadu je viacprvková, takže ani na poli či v ľahšom teréne nepocítite nepríjemné nárazy spod auta.

Ticho na palube

Rozhodnutie Hondy namontovať do auta benzínový motor oceníte najmä pri zrýchlení, keď vás nevyrušia žiadne silné vibrácie. Je to aj preto, že si dopomáha malým fígľom. Ticho v interiéri dosiahli vývojári tak, že okrem namontovania množstva tlmiacej peny nainštalovali aj systém aktívneho potláčania hluku (ANC), ktorý pracuje s dvojicou mikrofónov zaznamenávajúcimi signál z okolia a pomocou reproduktorov z autorádia generujú zvuk s fázovým posunom, čím vzniká ticho a to aj vtedy, keď máte vypnuté rádio. V rušných uliciach mesta je to veľký prínos, no húkajúcu sanitku počuť dobre a našťastie neutlmili ani prejav benzínového agregátu.

Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo 4WD CVT

Motor: 4 valec

Výkon (kW – ot/min):                         142

Krút.moment (Nm):                            243

Max.rýchlosť (km/h):                          200

Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):               10

Spotreba paliva (l/100 km)

mesto/mimo/kombinovaná:                  8,6 / 6,2 / 7,1

 

Text: AK Foto: archív AO