Mazda CX-30 s manuálom a 2.0-litrovým motorom prejde aj hlboké jarky

Malé SUV, ktoré vychádza z mestského modelu Mazda3, očarí posádku kvalitou interiéru, jazdnými vlastnosťami, no najviac zaujme dizajnom exteriéru. Za autom, najmä v šedej farbe, sa otáčajú muži aj ženy každého veku, no to nie je podstatné. Dôležitejšie je, že jazdu v ňom si užijú všetky generácie, pretože ponúka to, čo potrebujeme v každom veku – eleganciu, výkon, zábavu aj vysokú úžitkovú hodnotu.

Technické entré

Jazda v tomto kompaktnom SUV patrí k veľkým zážitkom. Nielen preto, že vás vnútri obklopí kvalitne spracovaný interiér, ktorý zaujme kožou a minimalistickým spracovaním, ale zo sedadiel malej japonskej krásky sa môžete kochať svetom za oknami v príjemnom tichu. Je to aj preto, že v útrobách pradie revolučný motor Skyactiv-X, ktorý predstavuje prvý produkčný agregát spaľujúci benzín spôsobom zážehu aj vznietením paliva. Oceníte to najmä pri jazde v meste a prejaví sa to aj pri dlhších trasách. Výsledným efektom nie je ani tak zníženie spotreby, ale najmä celková dynamika a rýchlosť reakcií na plynový pedál. Táto jednotka je unikátna tým, že pri nízkej záťaži a konštantnej rýchlosti funguje v podstate ako diesel, pretože vznetové spaľovanie dokáže odpáliť piest od hlavy prostredníctvom sviečky nielen silnejšie, ale hlavne efektívnejšie ako zážehové. Pomerne komplikovaný proces môžete sledovať na displeji monitora toku energie. Keď vám tam zasvieti SPCCI, motor použije tlak a nie sviečku. To sa napríklad deje v meste pri pomalej jazde alebo na diaľnici, keď akcelerujete kontinuálne. Ak však potrebujete poriadne pridať, funguje ako normálny benzínový spaľovací motor. A zrýchliť vie naozaj parádne. Na jednotke sa tak s ním pokojne dostanete aj na 45 km/h, čiže na svetlách za sebou necháte väčšinu áut a preradenie šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá má presnú kulisu s krátkymi dráhami, na dvojku prináša nevídaný pôžitok z mechanickej zložky tohto parádneho SUV. Pri ozaj tvrdej jazde, pri ktorej sme ho neváhali vytočiť, si motor vypýtal vyše 9 litrov, no inak sa aj v meste spotreba pohybovala na spodnej hranici 7 litrov, čo je na tak veľké auto solídny výsledok.

Ako jazdí?

Mazda CX-30 s výkonom 180 koní a 224 Nm má dobrú dynamiku, ktorú si vychutnáte najmä na náročnejších úsekoch, kde sa často striedajú zákruty a rovinky a občas ich spestrí aj prevýšenie. Podvozok a 18“ pneumatiky navyše zaručia dobrú stabilitu na nekvalitnom povrchu, takže obavy z ľahšieho terénu môžete hodiť za hlavu a smelo ju vezmite na rozbahnenú poľnú cestu či strmé stúpanie do kopca. My sme CX-30 prehnali aj hlbokou vodou, ktorá sa držala na poľnej ceste a vozidlo nezaváhalo ani keď sme v strede zastavili, aby sa trochu prepadlo. Spojka CX-30 „podržala“ pri rozjazde, aby sa o ňu mohla trocha oprieť a spod pneumatík vyletela spŕška vody a bahna. Ani rýchly prejazd nenarobil Mazde problémy. Pri nájazdovej rýchlosti takmer 40 km/h predná náprava klesla, keď sa prepadla do koľají, no smer si udržal aj pri plnom plyne, keď už bol ponorený aj zadok a kolesá sa pretáčali pod náporom výkonu.

Potom prišla ďalšia, ťažšia skúška – výjazd do strmého kopca s nespevneným povrchom, na ktorom dochádza k malému kríženiu náprav, čo nie je jednoduchá úloha ani pre pravoverné off-roady. Ako to CX-30 zvládla? Pneumatiky obaľovala vrstva blata, čo spôsobilo mierny pokles adhézie a úlohu sme mu ešte zhoršili, keď sme zastavili, lenže technika kopec zhltla ako malinu a všetko prebehlo v najvyššom možnom komforte. V pohodlných kožených sedačkách a s pusteným albumom Catching Tales od Jamieho Culluma to pripomínalo prejazd menšou nerovnosťou v meste. Pohon všetkých kolies je skvelý, no zažili sme aj nepríjemný moment. Niekoľko týždňov bez poriadneho dažďa zanechalo na vozovke nános jemného prachu. Bol podvečer, keď z mrakov spadli prvé kvapky a asfalt pripomínal sklo. Vedeli sme, že trochu riskujeme, no napriek tomu sme skúsili razantnejší nájazd na diaľničný privádzač. Tachometer ukazoval hodnotu 66 km/h, keď CX-30 na chvíľu stratila priľnavosť na prednej náprave a s ostro vytočenými kolesami sa šmýkala do zvodidiel. Na paniku nebol čas. Rýchle povolenie tlaku na plyn, mierne kontra a rýchly myknutie volantom auto vrátili do plánovaného smeru jazdy. Pre menej skúseného vodiča alebo toho, kto spanikári, to však mohlo znamenať veľké problémy. Iste, išlo o zámerné neprispôsobenie podmienkam, no zároveň to demonštrovalo limity auta, ktorému by sa v danej situácii hodil o trochu vyšší výkon aj automatická prevodovka, aby ste mohli iba pridať plyn a vytiahnuť sa z problému motorom. Napriek tomu však na bezpečnosť v CX-30 dohliada množstvo asistenčných systémov a jazda so subtílnou Mazda prináša radosť a kopec zábavy. Za 28 590 € predstavuje ideálnu kúpu pre aktívnych mladých ľudí, ktorí ocenia moderné systémy, priestranný interiér s veľkým kufrom a dobrý audiosystém.

 

Mazda CX-30 Skyactiv-X180 GT AWD Plus

Motor: 2.0 liter

Výkon: 180 koní

Krútiaci moment: 224 Nm

Maximálna rýchlosť: 204 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,2 s

Cena: 28 590 €

 

Text: AK Foto: AO