Kia Sorento 2.2 CRDi rozmaznáva posádku skvelým interiérom

Kia je globálne orientovaná automobilka už dlho, no originálny dizajn vlajkového SUV je inšpirovaný aj americkým trhom, čo nie je na škodu. Nové Sorento môžete smelo zaparkovať pri BMW X7 a rozmermi nebudete hrať druhé husle. Štvrtá generácia síce nepatrí do segmentu prémiových mastodontov, ale majiteľovi za rozumné peniaze sprostredkuje nejednu finesu, za ktorú sa v top kategórii vo veľkom platia horibilné sumy.

V majestátnom SUV je dielenské spracovanie dovedené k dokonalosti. Pri prvom nasadnutí spraví dobrý dojem asi na každého. Prvotriedna koža vynikne v priestrannom interiéri aj vďaka rozhodnutiu Kie staviť na moderný dizajn ovládacích prvkov, a tak na stredovom tuneli budete márne hľadať klasickú páku automatu. Namiesto toho osadili kruhový volič prevodovky, ktorý dovoľuje pohodlný pohyb nad 10,25-palcovým displejom, tlačidlami nastavenia klimatizácie a najmä – prístup do schránky v stredovej konzole, kde máte hneď 4 porty na pripojenie multimediálnych zariadení a kde sa dá navyše bezkáblovo dobíjať mobil. Užitočných prvkov výbavy priniesla táto generácie veľa. V druhom rade sedadiel tejto sedemmiestnej verzie sú tri USB porty, no a potom tu sú inteligentné riešenia, ktoré v prípade plne obsadeného auta spríjemnia každú cestu. Nastavenie pozície sedenia sú najkomplexnejšie na predných sedadlách, ktoré sa dajú polohovať v každom mysliteľnom smere a môžete si regulovať aj tlak do bedier, čo oceníte pri dlhších cestách, ale aj pri jazde domov po dlhom dni v kancelárii. Ak je teplo, stačí si navoliť mieru chladenia, v opačnom prípade máte na výber tri stupne vyhrievania. Ďalšou príjemnou vychytávkou, ktorú sme ocenili pri vyše sto kilometrov dlhej ceste z Bratislavy do Iže pri Komárne, bola možnosť elektricky posúvať sedačku spolujazdca priamo spoza volantu. Na ľavej strane bočného operadla boli dve tlačidlá určené na tieto úkony. V Sorente sme previezli rozložený rám manželskej postele určenej na matrac 200 x 160 cm, ktorý sa do auta bez problémov zmestil, dokonca sme museli naspäť vyklopiť pravú sedačku v treťom rade, aby sa konštrukcia pri zabáčaní neposúvala. Napokon sme si rám zaistili ešte z pozície vodiča počas jazdy tak, že sme posunuli sedadlo spolujazdca dozadu, čím sa rám zafixoval na mieste a jazdu okresnými cestami nerušili nepríjemné zvuky. Cesta tam ukázala, ako dobre je vyladená 8-stupňová automatická dvojspojková prevodovka. Keďže sme mali naložené auto, športový režim by nedával zmysel. Comfort sa však javil ako ideálna voľba – predsa len, ekologický zapíname v redakcii len z povinnosti zachovať objektivitu… Okrem toho sme mali ešte možnosť otočným voličom prepnúť do štvrtého, inteligentného režimu. Napokon sme cestu zvládli za hodinu a 24 minút s priemernou spotrebou 6,8 litra dieselu, čo je na tak rozmerné vozidlo parádna hodnota. A to sme sa za volantom vôbec nenudili, keďže rám postele nás držal v strehu, aby sme nevymietli nejakú dieru, ktorá by ho nadhodila a kožené poťahy by dostali poriadnu facku napriek tomu, že boli chránené dekami. Podvozok a široké pneumatiky však v tomto režime ukázali, že pruženie si hravo poradí aj s cestami posiatymi krátermi. Cesta späť sa však niesla v inom garde. Režim šport, vypnutá trakcia a zakaždým plný plyn pri predbiehaní. Vznetový štvorvalec s výkonom 202 koní a krútiacim momentom 440 kW síce papierovo zrýchli na 100 km/h za 9,2 sekundu, no v realite auto dokáže dobre miasť a čas akoby plynul rýchlejšie. Keď nakladáte autu a idete „plný kotol“, Sorento je prekvapivo komunikatívne od podvozku a pomerne ostré riadenie si vychutnáte v ostrých zákrutách.

 

V ľahkom teréne je doma

Kľukatiaca sa prašná poľná cesta s vyjazdenými koľajami od traktorov bola ideálna na to, aby sme si vyskúšali jednu z noviniek v Sorente. Vo virtuálnom tubuse otáčkomera a rýchlomera sa pri zapnutej smerovke premieta obraz z kamery na boku auta, ktorý ukazuje, kde máte predné koleso, a nemusíte sa tak báť o drahé disky. Tento monitoring slepého uhla však oceníte najviac na diaľnici a v úzkych mestských uliciach, kde poznateľne uľahčí manévrovanie so 4,81 metra dlhou Kiou. V teréne máte k dispozícii rovnako štyri režimy, ktoré si zvolíte na menšom z kruhových voličov v stredovej konzole.

Navyše si viete pomôcť aj permanentným premietaním obrazu zo zadnej kamery na centrálny displej, takže vidíte, kto sa to na vás lepí v kolóne. Takýchto šikovných pomocníkov je v štvrtej generácii veľa, lenže keby pokazili dojmy z jazdy, bolo by to nanič. Našťastie to tak nie je. Šoférovať Sorento je zábava a napomáha tomu aj jeho hutný zvuk v športovom režime sprevádzaný parádnymi reakciami prevodovky. Radiť však môžete aj manuálne – pádlami pod volantom, a to vám dovolí pri vypnutej trakcii v režime šport aj trochu pretočiť predné kolesá na šmykľavom povrchu. Veľký bonus je, že sa konštruktérom podarilo eliminovať vyššie položené ťažisko a bočné náklony sú tak takmer neciteľné, a to aj v ostrejších zákrutách. Toto Sorento však bolo trochu nedotáčavé pri rýchlejších nájazdoch do zužujúcich sa zákrut, ale stačilo ubrať a stočilo sa za prednými kolesami. No to sme sa pohybovali v rýchlostiach,  v ktorých váš vodičský preukaz zozelenie strachom.

Sedemmiestna Kia je ideálnym rodinným autom, ktorému nič nechýba, má dostatočnú výkonnostnú rezervu na bezpečné predbiehanie aj vo vyšších rýchlostiach a podvozok nerozhodí ani priečna nerovnosť. Za približne 50-tisíc eur máte parádny kúsok v plnej výbave, ktorý nebude morálne zastaraný ani o 15 rokov, takže veľmi niet o čom…

 

Kia Sorento 2.2 CRDi Platinum

Motor: 4 valce, diesel

Výkon: 202 koní

Naj. krútiaci moment: 440 Nm

Max. rýchlosť: 202 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,2 s

 

Text: A.K. Foto: A.O: