Audi A3 35 TDi v športovom režime pošteklí sluch

Lákavá výbava, pekný dizajn a dobrá spotreba? Na to dnes zákazníka lovia všetky automobilky. Ani na kvalitu sa v segmente prémiových hatchbackov či sportbackov už nedá hrať. Značky si klientelu vychovávajú k lojalite a tá sa zväčša začína kúpou modelov z dostupnejšej kategórie. A nová generácia Audi A3 je presne takouto vábničkou na klientov…

Rýchle vytriezvenie?

Sedačky vyrobené z recyklovaných plastových fliaš síce nebudia práve prémiový dojem, ale sedí sa v nich dobre a navyše to vyzerá zaujímavo aj v propagačných materiáloch. Interiér inak pôsobí veľmi dobre a každé tlačidlo ovládača generuje solídny protitlak pri dotyku. V Ingolstadte sa inžinieri poriadne vyhrali aj s centrálnym panelom, kde namiesto klasickej páky automatickej prevodovky nájdeme len minimalisticky vyvedenú páčku a napravo od nej je mediálny ovládač, ktorý jasne odkazuje na ikonický hudobný prehrávač z dielne Apple. Ovláda sa rovnako ako iPod classic. Márne teda na prístrojovej doske hľadáte otočný volič na reguláciu hlasitosti, hudbu môžete ovládať buď tlačidlami na volante, alebo musíte po okrúhlej plôške zakrúžiť prstom – doľava zvuk stíšite, doprava hlasitosť zasa pridáte. Milé a nápadité, rovnako ako zvyšok interiéru. Tento sportback, ako túto A3 výrobca označuje, dáva jasne najavo, že má v DNA športové gény. Síce nie sú v priamej línii, ale pretekársky rodokmeň poznať v maličkostiach, ktoré si však všimnete už po pár sekundách za volantom. Hlavný displej aj zvyšok stredového panelu je mierne naklonený smerom k vodičovi, volant má masívny a na spodok sa trochu zužujúci veniec. A3 pôsobí nabrúsene aj zvonku, len škoda, že agresívne nasávače nie sú naozaj perforované a funkčné. To si možno ešte môže dovoliť Kia Ceed GT, ktorá je takmer o 20-tisíc eur lacnejšia (a rozhodne nejazdí horšie), ale nie takýto premiant… Je to však odpustiteľné, keď predvedie poriadnu šou na cestách. Pripútajme sa, o pozornosť sa hlási motor a podvozok…

Hodné 40-tisíc eur?

Za príplatok môžete mať adaptívny podvozok, ale aj so štandardným sa dá dobre fungovať. Pod kapotou je osadený dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 360 Nm a sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Po naštartovaní sa ozve kultivovaný zvuk a interiér ožije decentným svetlom.

Na rozbitých cestách exceluje podvozok, ktorý dovolí jazdiť vo vyšších otáčkach aj v zákrutách tvarovaných s miernym negatívnym náklonom. Lenže pozor! Je veľký rozdiel medzi komfortným a športovým režimom. V prvom je riadenie rozvláčne, a istotu na volante získate až po prepnutí do dynamicky navrhnutého režimu. Každým pohybom so širokým vencom si A3 Sportback pošlete tam, kam chcete, a čím rýchlejšie idete, tým viete lepšie „uťahovať“ zákruty cez apex. Motor točí vysoko a akciu sprevádza mierne synteticky umocnený, no i tak podmanivý zvukový prejav, takže si jazdu užije aj posádka, ktorá si okrem vizuálnych podnetov odnesie aj spomienky na dramatické vrčanie a pískanie pneumatík, ktoré si svoje „vyžerú“ najmä vtedy, keď deaktivujete trakčnú kontrolu.

Dobre čitateľné aj na hrane

V A3 v športovom režime takmer nezažijete bočné náklony karosérie. Ekologické sedačky dobre vedú a môžete sa do nich zaprieť pri náhlych zmenách smeru, rovnako ako sa karoséria oprie o kolesá.

Na našej trase v Devínskej Novej Vsi v hlavnom meste, ktorá zahŕňa aj sériu kruhových objazdov, sme nemali ani jeden krízový moment – a to sme A3 párkrát poriadne chytili pod krkom. Na mokrej ceste je, predsa len, nižšia adhézia, lenže zadok neustrelí. A3 má predný pohon, no niektoré predokolky dokážu zadnou nápravou zavrtieť. Tu sa to nekoná ani pri ráznom presviedčaní, čo má v istom zmysle aj veľkú výhodu. Auto môžete s pokojom v duši požičať aj partnerke alebo ratolestiam a viete, že vám ho privezú naspäť.

My sme jazdili prevažne v konfigurovateľnom športovom režime, čo sa premietlo na priemernej spotrebe. V komfortnom režime počítač ukazoval trochu viac ako 5 litrov, no v dynamickom to tiež nebola žiadna tragédia. Za 15 litrov to nebolo… Približne 7,9 litra na 100 kilometrov nebola žiadna hrôza a tých pár eur za prejazdený diesel navyše stálo za to. Samozrejme, vyše 40 000 eur nie je málo, ale Audi vie, ako si vychovávať verných klientov a toto je overená cesta, keď dovolí ochutnať, ale delikatesy servíruje až pri drahších chodoch…

 

Audi A3 35 TDI

Motor: štvorvalcový 2.0 diesel

Výkon: 150 koní

Max. krútiaci moment: 360 Nm

Prevodovka: 7-stupňový automat

Zrýchlenie: drvivé

Max. rýchlosť: papiere sa budú zelenať strachom

Cena testovanej verzie: 41 575 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.