Kia Ceed GT má 204 koní a parádne vyladené výfuky

Tretia generácia Kie Ceed nemá ďaleko k tomu, aby patrila do elitnej kategórie ostrých hatchov. Zaujme aerodynamickými prvkami, výborným podvozkom a najmä výfukovým potrubím, ktoré v športovom režime znie, akoby ste šoférovali superšport z polovice 90. rokov. Krátko po štarte vychádza z dvojitej koncovky plechový zvuk, no len čo sa trochu zohreje, markantne sa jeho prejav mení. Duní, prská a buble. Jazda s ním je plná zážitkov a netrvá dlho, kým sa vám dostane pod kožu. Na mieste je však otázka, či je nutná investícia do drahších športiakov, ak si chcete užiť športovú jazdu…

Bez limitov a na hrane

Ceed GT s aero doplnkami dáva okoliu jasne najavo, že nejde o nudný hatchback na nákupy. Červená linka tiahnuca sa po obvode auta, veľký a funkčný difúzor, červené brzdové strmene či dvojitá koncovka výfuku s aktívnou klapkou a množstvo iných detailov z neho robia v očiach ostatných šoférov kus hodný pozornosti. Rovnako zapôsobí aj interiér, keď si do Ceed GT sadne niekto prvýkrát. Kórejská automobilka navrhla pracovisko vodiča podľa najnovších trendov a použila solídne prvky, takže okrem kože je šofér obklopený kvalitnými plastmi, na zemi sú hrubšie koberčeky a ergonómia je rovnako na vysokej úrovni. Vodič ocení najmä natočenie centrálneho panelu k sebe, takže vo vyšších rýchlostiach má všetko po ruke. A ísť poriadne rýchlo v tejto Kii naozaj nie je ťažké, keďže má výborný podvozok, motor aj prevodovku. Nie je to účelová chvála – pri porovnaní napríklad s Focusom ST Line pracujú uvedené prvky na dojem synchronizovanejšie, no keď sa však pozrieme na dvojičku v podobe Hyundai i30N, výkonnostne zaostáva takmer o 50 koní. Nič to však nemení na fakte, že športový Ceed exceluje vo väčšine jazdných situácií vďaka podvozku, ktorý aj pri prejazde klopenými zákrutami pri vypnutej kontrole trakcie a aktívnom športovom režime nestráca stabilitu. Dokonca ani pri tvrdých brzdách… 

My sme mu dali poriadne zabrať v serpentínach za rakúskou dedinou Winden am See, kde sa dlhé rovinky striedajú s ostrými klopenými zákrutami. Chladný nočný vzduch presýtený vlhkosťou z neďalekého Neziderského jazera pretínajú svetlomety Ceedu a ticho narúša lomoz výfukov a 1,6litrového benzínového preplňovaného štvorvalca, ktorý má výkon 204 koní. Cesta pretína hustý les, no s diaľkovými svetlami vidíte dostatočne dopredu, aby vás neprekvapila vysoká a keď si chvíľu počkate odstavený na krajnici, budete mať istotu, že nikto nepôjde vaším smerom. Potom si môžete užívať kilometre prvotriedneho asfaltu. Ceed GT má 265 Nm a systém pribrzďovania vnútorného predného kolesa, čo pri tvrdom brzdení pri vjazde do zákurty oceníte najmä, keď idete vysoko nad povolený limit. Auto drží stopu a pri manuálnom preradení z dvojky na trojku ťahá pekne odspodu a pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 s rozmerom 225/40 R18 hlasno protestujú pod prívalom krútiaceho momentu. Je to predokolka a nemusíte sa tak obávať, že vyletíte po prílišnom pridaní plynu. Naopak, pribrzďovanie vnútorného predného kolesa auto pekne utiahne do zvolenej stopy, čo oceníte najmä pri klesaní do Kaisersteinbruchu. Pred ním sa nachádza náročná pravotočivá zákruta. Láme sa takmer na 180°, prevýšenie má takmer 7 metrov a je klopená do vonkajšej strany. Väčšina SUV má v tomto úseku problém pri prejazde vyššou rýchlosťou, no ani menšie vozidlá tadiaľ neprejdú bez zaváhania. Lenže Ceed GT to zvládol a dokonca tak sebaisto, že s ľavou rukou na volante a pravou na páke sme nemali pocit neistoty, práve naopak – za apexom sme dali plný plyn a po pár sekundách sme preradili na trojku. Úsek sme išli niekoľkokrát za sebou v oboch smeroch a brzdy s priemerom 320 mm vôbec nevädli.  

Pár litrov benzínu obetou za radosť

Pri tvrdej jazde si Ceed GT s 1,6 litrom T-GDi síce vypýta aj 11 litrov benzínu, no je to len malá daň za radosť. Zvyčajne sa však spotreba pohybuje do 8,5 litra a nemusíte sa nijako kontrolovať, pričom máte stále dostatok zábavy za volantom a vnútri môžete mať pokojne aj nejaký náklad. Vrecia s cementom síce prevezie bez problémov, lenže na to sú iné autá… Sem sa hodí detská autosedačka, nákupné tašky svetoznámych značiek a keď sklopíte zadné sedadlá, zvesíte krytku kufra, dozadu dáte cestný aj gravel bicykel bez toho, aby ste museli siahnuť na rýchloupínak a zvesiť predné koleso. Predné sedačky pritom nemusíte ani posúvať a na cyklovýlet môžete cestovať v absolútnom komforte. Len pozor na okná… Pomalšia jazda však neznamená nudu za volantom. Fakt, že podvozok ladili vyše pol roka na ikonickom Nürburgringu, poznať aj v nižších rýchlostiach, pretože famózne kopíruje natočenie volantu a komunikatívnosť cítiť aj tak, že cítite detaily povrchu, na akom idete. S istotou ide v športovom režime s vypnutou kontrolou trakcie aj vtedy, keď vnútri sedia traja priemerní ľudia, ktorí predstavujú záťaž takmer 200 kilogramov. Predstavte si teda, ako sa s ním jazdí, keď za volantom sedíte osamote. V podstate lieta. A keď máte nádrž takmer prázdnu, potom zábava vrcholí… Na kruhových objazdoch môžete pretočiť kolesá pokojne aj pri preradení z dvojky na trojku, no to už zbytočne namáhate spojku a ostatné komponenty. Na jednotke sú však rozjazdy s pískajúcimi pneumatikami celkom podmanivé a auto ťahá až do 45 50 km/h. Bočné náklony sú takmer neciteľné, avšak ak idete na hrane, predsa len sa trochu nakloní – najmä v situáciách, keď neskoro brzdíte a zatáčate s nohou na stredovom pedáli (čím však strácate čas a plynulosť jazdy).

Kia Ceed GT sa predáva za necelých 25-tisíc eur a to je suma, za ktorú rozhodne stojí za to. Kórejský výrobca v tomto prípade zvládol cenovú politiku oveľa lepšie ako v prípade vrcholného modelu Stinger s 3,3litrovým motorom, ktorý je fantastický, ale nachádza sa v lovisku M-modelov od BMW a predaje preto nie sú oslnivé. Lenže GT je pravým opakom, kúpa tohto modelu je v podstate malou lúpežou…

 

KIA Ceed GT 1,6 T.GDi

Motor: 1,6 liter

Prevodovka: manuál, 6 stupňov

Výkon: 204 koní

Krútiaci moment: 264 Nm -1.500 – 4.500 ot./min.

Max. Rýchlosť: 230 km/h

Zrýchlenie z 0-100 km/h: 7,5 s

Cena: 23 450 eur

 

Text: A.K. Foto: A.O.