- Aká bude farba roka 2025? Oceníte ju v jedálňach, obývačkách aj spálňach
- Nová séria spotrebičov Electrolux, ktorá sa postará o vašu bielizeň – starajte sa o to, na čom vám záleží
- Čo vám v jeseni ušetrí čas a peniaze?
- Detská móda do dažďa: Tieto jesenné kúsky by v šatníku vašich malých dobrodruhov nemali chýbať!
- Tesco pokračuje v boji proti menštruačnej chudobe: Slovenky ušetrili už 30-tisíc eur
Rodiny trávia voľný čas pri televízií aj pri spoločenských hrách.
Do prvej trojky obľúbenosti patrí sledovanie TV, DVD a spoločenské hry, ktoré sú pre deti a mládež vo veku od 7 do 15 rokov tretím najobľúbenejším spôsobom trávenia voľného času. Vyplýva to zo zahraničného prieskumu agentúry Mintel, podľa ktorého deti nezasiahla digitálna revolúcia v takom rozsahu, ako by sme očakávali. O stolové hry má v čase rodinného relaxu záujem viac než polovica detí.
Podľa prieskumu trávia deti s rodičmi voľný čas najčastejšie sledovaním televízie (90 % respondentov), pozeraním DVD (66 %) a hraním spoločenských hier (54 %). Tieto voľnočasové aktivity sú stále v rebríčku obľúbenosti pred online hrami, konzolovými hrami či kanálom YouTube.
Trendy v spoločenských hrách
V trende sú podľa výrobcu Piatnik vedomostné hry, viacjazyčné hry a karty s detskými motívmi. „Podobne ako najpredávanejšia hra Activity Original, aj hra Tik Tak Bum Junior dosiahla tento rok predaj viac než 12-tisíc kusov. Hra je zameraná na rozvoj slovnej zásoby u detí v predškolskom veku a môže sa hrať v piatich jazykoch. Taktiež stúpol dopyt po kartách s detskými motívmi, ktorých sme v tomto roku doposiaľ predali takmer 5-tisíc kusov,“ vymenúva J. Karásková.
Spoločenskou hrou k sociálnemu zdraviu detí
Veľký prínos spoločenských hier vidí psychológ PhDr. Jozef Čuha hlavne v prítomnosti živého spoluhráča. „Ide predovšetkým o sociálny kontakt. O komunikáciu, reč tela, ale aj emócie a získanie spätnej väzby. Keď dieťa prehrá s počítačom, môže tresnúť po klávesnici a nič sa neudeje. Pri spoluhráčoch sa musí naučiť zvládať vlastné emócie a aj emócie ostatných.“ Podľa J. Čuhu majú spoločenské hry zväčša pozitívny a rozvíjajúci charakter, nie deštruktívny, ako mnohé počítačové hry.
Rodičia môžu svoje dieťa výrazne nasmerovať
Ako ďalej vyplýva z prieskumu, či už trávia deti voľný čas s rodičmi alebo bez nich, poväčšine zahŕňa rovnaké aktivity; predovšetkým televíziu a sledovanie DVD. Bez motivácie rodičov však deti mierne strácajú záujem o spoločenské hry a s rovesníkmi či osamote ich hralo len 48 %. Rodičia tak ovplyvňujú to, či bude dieťa tráviť čas pri počítači alebo sa bude hrať s kamarátmi stolovú hru.
Viac informácií nájdete na www.piatnik.cz.