Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV dáva zmysel do mesta aj terénu

Kia postupne elektrifikuje jednotlivé modely, no okrem toho do ponuky zaraďuje aj čoraz populárnejšie plug-in hybridy. Sorento predstavuje vlajkovú loď značky v kategórii SUV. Sedemmiestne auto dostalo do vienka 1.6-litrový benzínový motor, ktorého základy dobre poznáme z továrenského ProCeedu. So športovo ladeným kombi robil divy, no ako si poradí s dvojtonovým kolosom?

Sorento sme pred pár mesiacmi vyskúšali s 2,2-litrovým dieselom CRDi, ktorý má výkon 202 koní a 8-stupňovú automatickú prevodovku. Naftový kus vážil ľahko cez 1,8 tony, no napriek tomu mal podmanivú jazdnú dynamiku. Keď sme prebrali kľúče od plug-in hybridu, prvý dojem po nasadnutí bol, akoby sme sa stretli s dávnou láskou, ktorá trochu pribrala. Tento pocit sme dostali po prejdení prvých metrov. Pohľad do tabuliek odhalil fakt, že hmotnosť vystrelila o vyše sto kíl. Môžu za to akumulátory a hybridný systém. Napriek tomu si Sorento PHEV zachovalo šarm a chuť vystreliť vpred.

Prvé metre sa v režime smart aj eko pri plnom plyne nesú v znamení mierneho zrýchľovania. Žiaden drvivý prísun točivého momentu však nečakajte, ten máte k dispozícii v režime šport.  Systém sa totiž snaží šetriť vzácnu energiu akumulátorov, ktoré pri plne elektrickej jazde podľa palubného počítača hlásia pri 100 % nabití necelých 55 km dojazdu. Ak však auto prepnete do športového módu, v ktorom si chcete užívať dynamickú jazdu, automaticky sa zvýšia otáčky a spaľovací motor je pripravený predviesť svoj potenciál. Rátať musíte s vyššou spotrebou. Na sto kilometrov dlhej ceste do Komárna si miestami Sorento pýtalo aj 12,4 litrov. Čiastočne to však ospravedlňuje fakt, že v tomto režime rekuperujete energiu a dokážete tak dobíjať akumulátory, než opäť prídete do mesta, kde budete môcť zasa jazdiť ekonomicky. S nabitými baterkami si v uliciach pýta v priemere 3,8 litra a keď pôjdete po okresných cestách v eko režime s nabitými baterkami, tak pri 100 km/h z nádrže ubudne 5,2 litrov.

 

Nečakané výkony v teréne

Toto Sorento ponúka solídny výkon, ktorý oceníte aj v teréne, kde napriek vyššej hmotnosti exceluje. Benzínový štvorvalcový agregát dosahuje 180 koní a 265 Nm a pomáha mu elektromotor s impozantným krútiacim momentom 304 Nm a 91 koňmi. Systémový výkon dosahuje 265 koní a 350 Nm. Keď sa teda vyberiete do terénu a máte nabitú baterku, prekonáte aj nečakané nástrahy. S majestátnou Kiou sme sa vybrali k brehom Dunaja pri Iži (okr. Komárno), kde sa kľukatia rôzne, miestami nečakane náročné poľné cestičky, ktoré sú plné vyjazdených koľají od traktorov, kde sa drží hlboká voda. Občas natrafíte aj na úzky mostík ohraničený betónovým múrikom. Je to ideálny úsek na test kríženia náprav. Vďaka dostatočnej svetlej výške sa však nemusíte báť, že ho položíte na „brucho“ alebo na poli necháte utrhnutý predný či zadný nárazník.

Prejazd úseku plného dier, ktorý by dal zabrať aj pravoverným off-roadom, Sorento zvládlo bez zaváhania aj vďaka 360-stupňovej kamere, ktorá poskytuje dokonalý prehľad o okolí. Neprekvapia vás kamene a vďaka kamere v zrkadlách viete, čo sa deje po bokoch auta. Poslednou zaťažkávacou skúškou bolo cúvanie na pláž plnú jemného štrku, s ktorým sa 19“ pneumatiky bravúrne vysporiadali. Veľké SUV nezapadlo ani nepretáčalo kolesá. Dokonca ani vtedy, keď sme vypli kontrolu trakcie. Naopak, inteligentný systém dokázal detegovať moment, keď bolo pretočenie kolies žiaduce. V hlbokom bahne sme prepli z off-road režimu na šport, vypli trakciu a pádlami pod volantom na pár sekúnd nechali zaradenú jednotku. Auto sa pod náporom výkonu vyhrabalo, no nezmenilo nečakane smer. Nezačalo sa sunúť po smere šikminy, na ktorej stálo, pretože zvyšné kolesá sa chytili vo chvíli, akonáhle sme zaradili dvojku. Sorento s plug-in hybridom tak podalo nečakane dobrý terénny výkon.

Pomalé nabíjanie

Kia Sorento PHEV má reálne dve slabšie miesta. Vyššiu spotrebu v športovom režime pri vybitej baterke a pomalšie nabíjanie. Disponuje výhradne pomalým AC nabíjaním. Než dosiahnete hodnotu sto percent, počkáte si tri a pol hodiny pri wallboxe. Ak natiahnete predlžovačku z okna, pridajte takmer tri hodiny. Napriek tomu kúpa plug-in hybridu dáva z dlhodobého hľadiska zmysel. Za verziu Platinum však vysolíte viac ako 57-tisíc eur, ale ak u nás zavedú daňové úľavy na hybridy alebo obmedzia vjazd do miest autám s výhradne spaľovacími motormi, vrátia sa vám peniaze späť. V súčasnosti by sme však radšej zvolili 2,2-litrové CRDi, ktoré ponúka rovnakú výbavu.

 

Kia Sorento PHEV

Motor: 1.6 T-GDI

Výkon motora: 265 koní

Max. krútiaci moment: 350 Nm

Max. rýchlosť: 194 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,7 s

 

Text: A.K. Foto: A.O.