SsangYong Rexton je majestátny koráb plný prekvapení

SsangYongy na našich cestách roky pripomínali prízraky. Zjavili sa a potom ste ich nevideli pokojne aj niekoľko týždňov. Za posledný rok sa však situácia zlepšila. Stále síce nejde o bežné autá, avšak za deň už vidno zopár kusov Tivoli či Korando. Gigantických nových Rextonov je však stále ako šafranu. Pritom ide o auto, ktoré konkuruje Kii Sorento či Seatu Tarraco a v mnohom ich aj prekonáva…

Ak hľadáte poriadne veľké a komfortné auto s off-roadovými vlastnosťami, Rexton je až nečakane správnou voľbou. Na predných sedadlách máte priestoru na rozdávanie a rovnaká situácia panuje aj vzadu. V päťmiestnej verzii je kufor, v ktorom odveziete aj niekoľko kusov skolenej vysokej a to, či ju „dáte dole“ autom alebo guľovnicou, je jedno. V oboch prípadoch to bude čistá práca. Ak by sme boli poľovníci a na starosti by sme mali veľký revír, Lada Niva alebo Dacia Duster by skončili na chvoste pomyselného rebríčka hitparády vozidiel, ktoré zvládajú náročné prejazdy terénom. Slabá výbava ide síce ruka v ruke s nízkou nákupnou cenou, ale aj v najvyššej výbave to vnútri vyzerá, akoby ste si sadli do áut vyrobených v minulom storočí. Zato v Rextone G4 2.2 e-XDI Premium+ máte kráľovský priestor, slušný audiosystém a najmä komfortné, elektronicky polohovateľné sedačky s trojstupňovým vyhrievaním a chladením. Je však drahší. O toľko, že by ste si za rozdiel od Dusteru v plnej výbave a týmto Rextonom kúpili ešte jedno lacné ojazdené auto, lenže už aj lesníci majú dosť peňazí a vyhľadávajú komfort. Rexton sa však nestratí ani pri plnení reprezentatívnych úloh. Spredu pôsobí majestátne a v spätnom zrkadle budí maska chladiča rešpekt aj u majiteľov Mercedesov-Benz či BMW. Iste, podpichovači nájdu detaily, ktoré by bolo možné kritizovať – väčšie medzery medzi dielmi karosérie či tvrdší plast na vrchole prístrojovej dosky.

V základe sa tento Rexton predáva za 36-tisíc, no ak si prihodíte takmer všetky prvky z príplatkovej výbavy, dostanete sa ľahko nad 43-tisíc. Stále je to však príjemná suma. V plnej výbave máte toľko senzorov, že keď budete prechádzať ich zoznam, možno sa na okamih zamyslíte, než si spomeniete, čo tie skratky znamenajú. Okrem RCTW, SEW, ESP, HSA tu máte aj SDA a veľa iných pomocníkov. Našťastie, počas jazdy ich zväčša neregistrujete a do riadenia zasahujú minimálne. Lenže stačí si nastaviť najvyššiu citlivosť monitorovania slepého uhla,  a to sa potom pri najhlasnejšej výstrahe pri pokojnej jazde v noci aj zľaknete hlasného pípania.

Každopádne, niektoré jazdné asistenčné prvky dokážete deaktivovať, potom sa vlastnosti Rextonu citeľne menia.

Nečakaná zábava

Jazdí na mokrej vozovke ladne ako baletka alebo neohrabane ako slon v porceláne? Táto otázka nám nedala spať. Od pondelka do piatku počas prvého novembrového týždňa nezapršalo, a tak sme SsangYong prehnali aspoň po vyprahnutej poľnej ceste vedúcej k záhradkárskej oblasti pred Jarovcami v Bratislave, na ktorú sa odbáča z Azúrovej. Ide o úsek, kde sú desiatky priečnych nerovností, hlbokých dier a miestami
viete zabočiť aj na poorané pole. Tento úsek predstavuje dokonalé miesto na terénnu skúšku. Nevyužijete pri nej síce asistent rozjazdu ani zjazdu z kopca, ale na niektorých úsekoch môžete bezpečne vybehnúť na pole a dostanete sa tam, kde sa udržala voda. Nakoniec sme objavili pár metrov dlhú rozmočenú priehlbinu. Najprv sme bahnom prešli dostatočne rýchlo, aby sme sa v prípade núdze dokázali vytiahnuť výkonom. Rexton taký prejazd zvládol s prehľadom, a to sme ho mali v režime „zadokolky“ s vypnutou trakciou a poriadne sme sa pri tom zabavili. V polovici bahnitého úseku stačilo povoliť plyn, zatočiť a naplno zašliapnuť pravý pedál. Zadok sa utrhol, auto letelo bokom a spod kolies vyletela spŕška bahna a trsov trávy. Efektnejší pohľad však mali diváci vonku než posádka, ktorá len zaregistrovala kontra volantom, vyššie otáčky motora a náklon auta. Keď si vypnete kontrolu trakcie na obrovskom priestranstve, kde v podstate autu ani vám nehrozí žiadne nebezpečenstvo, len sa zabávate. No a potom sa vrátite na cesty a zabudnete si opäť zapnúť kontrolu trakcie. Predpokladajme, že prší a na ovládači pohonu na centrálnej konzole svieti iba pohon zadnej nápravy. Napokon koncom víkendu zapršalo, a tak sme sa neskoro v noci vydali s autom do ulíc hlavného mesta. Rexton s 2.2-litrovým dieselovým motorom s výkonom 202 koní a 441 Nm vie z miesta vystreliť na svoju hmotnosť až prekvapivo rýchlo. Preto sme skúsili, či sa dá výkonom kontrolovať šmyk pri zatáčaní pod plným plynom v režime Sport, s vypnutou trakciou a zadným pohonom. Tieto kombinácie nastavení nie sú u väčšiny vodičov bežné, pretože intuitívne vycítia, že markantne zvyšujú riziko havárie vzhľadom na panujúce podmienky. Ak by sme zohľadňovali výhradne výkon, Rexton by mal aj pretáčavý šmyk zvládnuť. Lenže vysoká hmotnosť a ťažisko vopred hrali proti nemu. Po polnoci sú aj cesty v meste takmer prázdne, a tak sme na odbočke z Kazanskej na Uzbeckú vo Vrakuni vyskúšali prudké zrýchlenie počas odbočovania doľava. Rexton vystrelil s pretáčajúcimi sa zadnými kolesami a v prvej tretine sme povolili tlak na plyn, pretože sme vedeli, že auto poletí nekontrolovateľne bokom. Obrovské kontra ani práca s pedálmi nepomáhali a z vodiča sa stal pasažier. Ak by auto šoférovalo vaše nevyjazdené dieťa či niekto zo starých rodičov – rozmlátili by pokojne 5 či viac áut. Rexton sme pod kontrolu dostali až v druhom pruhu protismeru, ak by tam počas hustej premávky stáli autá na červenej, minimálne štyri by to poriadne „kúpili“. Preto sme takýto výjazd simulovali za nulovej premávky. Potom sme sa na rovnaké miesto vrátili s autom nastaveným do režimu Normal, zapnutou trakciou a aktivovaným pohonom 4×4, bez zapnutej redukcie – tú sme skúsili medzi kukuricami… Zvolili sme identickú rýchlosť a Rexton sa zákrutou prehnal ako lokomotíva. Bol ako prikovaný k ceste a na volante sa neobjavil náznak toho, že by potreboval chytiť poriadne pod krkom, aby skrotol. Stačilo ho zľahka držať. Bol to diametrálne rozdielny prejazd, ktorý by sme prirovnali k pocitom, aké sme zažili za volantmi SUV z prémiovej kategórie. Do nej síce nepatrí, ale vnútri si v podstate nemôžete na nič sťažovať. Vzadu máte slnečné roletky, aké má BMW X7 alebo Kia Sorento, a posádka vpredu má chladené aj vyhrievané kožené sedadlá v troch stupňoch. Pod nohami máte hrubé textilné koberčeky, a takto by sme mohli pokračovať. Jedinou vecou, ktorá nám chýbala k dokonalosti, bolo panoramatické strešné okno, ale to je v podstate len detail.

Rexton je však občas dosť smädný. Keď sme jazdili s tvrdou nohou na našom klasickom „okruhu“ v Bratislave – z Devínskej Novej Vsi po diaľničnom privádzači do centra mesta a naspäť po obchvate až ku kruhovým objazdom v Devínskej, tak si v špičke vypýtalo 10,4 litra dieselu. Na objazdoch však držalo ako prikované, najmä na trojici najväčších, kde podalo presvedčivý výkon. V režime Sport s ním môžete rezať zákruty zostra a brzdy dávkovať s chirurgickou presnosťou. Len musíte počítať s malým oneskorením pri zrýchlení, keďže rozhýbať takmer 3 tony skrátka chvíľu trvá. SsangYoung v tejto výbave stojí vyše 43-tisíc, no pri voľbe veľkého SUV rozhodne stojí za dlhšiu úvahu, navyše sa za jeho volantom nebudete radiť ku skupine konformistov…

 

SsangYong Rexton G4 2.2 e-XDI Premium+

Motor: V4, 2.2-liter

Výkon: 202 koní pri 3 800 ot./min.

Max. krútiaci moment: 441 Nm

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,7 s

Max. rýchlosť: 184 km/h

Cena: 43 250 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.