- Limitovaná kolekcia perlových náramkov BALI 2024
- Tipy na útulné večery plné svetla a mäkkej pohody
- Darček od Annabelle Minerals poteší každú ženu
- Oslávte Vianoce s exkluzívnymi balíčkami plnými starostlivosti a radosti!
- Darujte každodennú starostlivosť a kvetinovú sviežosť s oolaboo picking garden duo box
Renault Zoe Intens R135 vládne cestám v meste
Ak túžite po upokojujúcej jazde, dožičí vám ju, no keď chcete páliť pneumatiky, nebude protestovať. Renault Zoe je právom najpredávanejší elektromobil, ktorý si zákazníkov podmaňuje univerzálnymi vlastnosťami. Indikátor dojazdu pri plnom nabití ukazuje vyše 380 kilometrov, ale stačí, aby ste si vypli režim Eko a volič prevodovky presunuli z B do D, kde máte plný výkon k dispozícii takmer lusknutím prsta, a dojazd pri jednom zrýchlení poriadne spadne. Aké sú teda jeho prednosti a kde sú nedostatky?
Francúzske autá boli dlhé roky známe jednoduchými riešeniami v záujme minimalizovania nákladov, ktoré mali stlačiť cenu tak, aby si k nim našli cestu aj zákazníci vo východnej Európe či v Afrike. Renault sa do povedomia našincov zapísal niekoľkými ikonickými modelmi, o čom svedčí aj stále slušné zastúpenie prvej či druhej generácie Thalie na našich cestách, pričom niektoré majú aj nájazdy atakujúce hranicu 400-tisíc km. Svedčí to o ich kvalite pri dennom používaní. Isteže, luxus a komfort absentuje, ale praktická stránka veci je splnená. Nové Renaulty však razia inú cestu. V najvyšších výbavách nájdete kvalitnú kožu, dobré audio a najmä slušné jazdné vlastnosti. Niet preto divu, že majitelia ostanú verní značke s kosoštvorcom v logu aj potom, čo starý kúsok pošlú na vrakovisko. Prečo by však mali vymeniť benzín alebo diesel za elektromobil?
Nové Zoe zväčša kupujú mladí, ekologicky zmýšľajúci mešťania, hľadajúci vozidlo vhodné na cestu do práce, školy či na nákupy. Niektoré krajiny nákup elektroáut ešte stále dotujú, a tak aj za plne vybavenú verziu nemusia vysoliť vyše 32-tisíc eur, ale oveľa menej. Za svoje peniaze tak dostanú podarené auto so solídnym interiérom, ktorý však pri zrýchlení v tiahlych zákrutách občas mierne vŕzga. Pritom vnútri nie sú lacné plasty, ale tuhosť karosérie skrátka pod náporom bočného preťaženia vydá divný zvuk. Najčastejšie vychádza pukanie a praskanie z oblasti kufra a stredového panela. Inak však vnútri počujete iba systém počas rekuperovania energie v zapnutom Eko režime, v ktorom nemáte plný výkon auta. Stačí však, aby ste si zapli audio, a to vás odbremení od týchto pazvukov. Zoe však vyniká nadpriemerným užívateľským komfortom a výbornou zvukovou izoláciou, len vnútri skrátka počujete pracovať materiály v interiéri, keďže nevnímate zvuk spaľovacieho motora a výfukov, ktoré v autách so spaľovacími motormi prehlušia nedostatky podobného charakteru.
Zaujímavý dojazd
Tento mestský Renault kupujete s vidinou ideálneho dopravného prostriedku do mesta, a teda predpokladáte, že ho rýchlo nabijete a bude mať nízku spotrebu. Keďže nami testovaný model disponoval iba pomalým AC nabíjaním a nie rýchlym DC, dobiť 52 kWh batériu zabralo z výkonných verejných nabíjačiek približne 2 a pol hodiny. Tento čas sa dá spojiť s nákupom a večerou v obchodnom centre, ak nabíjate z normálnej zásuvky v dome, počítajte približne s časom 7 a pol hodiny. Ak máte Zoe ako druhé auto do mesta, nie sú prestoje s nabíjaním problematické, lebo vďaka efektívnej rekuperácii nemusíte nabíjať aj týždeň, ak ho však používate na dennej báze, tak za predpokladu, že najazdíte sto kilometrov, počítajte minimálne s dvomi dobíjaniami za 7 dní. Najmä, ak patríte k vyznávačom dynamickej jazdy. Keď si chcete Zoe užiť naplno, dojazd padne poriadne rýchlo. Stačí, aby na voliči prevodovky svietilo D a nie B, a zároveň ste mali deaktivovaný Eko režim. Vtedy párkrát tvrdo zrýchlite a pred očami zmizne aj 30 kilometrov z dojazdu. Akcelerácia Zoe je však natoľko podmanivá, že tých pár stratených eur nebudete ľutovať. Plakať môžete jedine nad strateným časom pri nabíjačke.
Spotreba pri „ťažkej nohe“ atakovala hodnotu 20 kWh na 100 km, čo však pri porovnaní s ostatnými e-autami hovorí o pomerne efektívnej distribúcii vzácnej energie. Napríklad, Kia e-Niro mala na rovnakej trase v hlavnom meste vedúcej z Devínskej Novej Vsi do centra po obchvate a naspäť spotrebu 23,8 kWh. Mini Cooper SE vycucal akumulátory rýchlosťou 24,1 kWh a Honda e sťahovala 16,9 kWh. Testovací úsek pritom kombinuje rýchle časti, kde sa ukážu prípadné nedostatky podvozka na priečnych nerovnostiach, navyše dovoľuje prudké zrýchlenia a sú na ňom prevýšenia (nájazdy na diaľnicu a pod.). Zoe má trochu vyššie položené ťažisko, takže najviac dostalo zabrať na kruhových objazdoch v Devínskej. No, vzhľadom na hmotnosť, excelovalo na nich. Stabilita v zákrutách a presnosť riadenia s odozvou na plyn očarila aj menej skúsených vodičov, ktorí po pár prejazdoch získali v aute dostatok sebavedomia, aby postupne zvyšovali nájazdovú rýchlosť. Malá biela „električka“ od Renaultu držala stopu aj na prachu a jemnom štrku, ktorý na cestu naviezli nákladiaky z okolitých stavieb. Prach násobne zvyšuje riziko šmyku, a tak sme Zoe zámerne skúsili rozhodiť. Šmyk dostalo, ale aj vďaka pomoci jazdných asistentov sme ho zrovnali bez veľkej námahy a zbytočného stresu.
Praktické rodinné auto?
Renault Zoe môžete pokojne označiť za rodinné auto, len s tým, že do kufra nenapracete kočík. Za druhým radom sedačiek máte miesto na trochu väčší nákup. Ak však máte ratolesti odrastené tak, že ich môžete voziť v detských sedačkách, Zoe ich prevezie. So štyrmi dospelými to tiež pôjde, ale ich hmotnosť mierne uberie na dynamike. Navyše, keď dozadu posadíte vyšších než 175 cm, budú musieť ohýbať krk. Zadné sedadlá sú trochu vyššie položené a karoséria sa mierne zvažuje. Dlhšia cesta sa vzadu dá prežiť aj vďaka solídnemu audio systému či nezávislému vykurovaniu.
Zoe by sme ako prvé auto nechceli, ale funkcia druhého vozidla je pre tento Renault ako stvorená. Na krátke cesty do školy, na nákup či do práce vydrží nabité celý týždeň, prevádzkové náklady sú takmer minimálne a príjemným bonusom sú nadpriemerné jazdné vlastnosti. Ak teda hľadáte ekologické auto, Zoe je správnou voľbou. Za týždeň sme najazdili takmer 500 km, pričom sme ho raz dobíjali do 100 %, za čo sme zaplatili 17 €. Raz sme dobili len necelých 40 % a to nás vyšlo na 5,89 €. A to nie sú vôbec veľa pri dnešných cenách pohonných hmôt…
Výkon: 135 koní
Max. krútiaci moment: 245 Nm
Kapacita kWh: 52
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,5 s
Max. rýchlosť: 140 km/h