- Nová séria spotrebičov Electrolux, ktorá sa postará o vašu bielizeň – starajte sa o to, na čom vám záleží
- Čo vám v jeseni ušetrí čas a peniaze?
- Detská móda do dažďa: Tieto jesenné kúsky by v šatníku vašich malých dobrodruhov nemali chýbať!
- Tesco pokračuje v boji proti menštruačnej chudobe: Slovenky ušetrili už 30-tisíc eur
- Tešíte sa do školy?
Renault Zoe má väčšiu batériu a dlhší dojazd
Na trhu je Zoe už od roku 2012, no odvtedy sa technológie výrazne posunuli vpred a tretia generácia má batérie s kapacitou 52 kWh. Malý Renault sa teší náramnému záujmu zákazníkov, o čom svedčí aj takmer 182-tisíc predaných kusov v roku 2019. Kupujúcich láka najmä na dojazd 395 kilometrov, no okrem toho má aj iné benefity. Hlavnými zbraňami v boji o zákazníka sú aj skvelá obratnosť, stabilita a faktor zábavy. Čítate dobre, dá sa s ním dobre zabaviť…
Jazdiť po slovenských cestách nie je vôbec komfortné, pretože naďabiť na hladký úsek je takmer heroický výkon, a povrch zväčša pripomína mesačnú krajinu. Výtlky obrovské ako melóny, zvlnený povrch a päťdesiat odtieňov sivej predstavujú len časť problémov, s ktorými na cestách denne prichádzame do kontaktu. Väčšina podvozkov odfiltruje spätné rázy zavesenia, no do volantu takéto nárazy skrátka preniknú a ide o poriadne rušivý prvok, ktorý jazdu robí neraz nepohodlnou. Okrem veľkých SUV zvládnu nad našimi tankodromami „preplávať“ len luxusné limuzíny a potom ide už len o solitéry naprieč ponukou jednotlivých výrobcov. Napriek tomu, že je Renault Zoe malé auto, je cítiť, že sa vnútri skrývajú ťažké akumulátory a podvozok preto museli dlho ladiť… Tlmiče zvládajú prejazdy rôznymi náročnými úsekmi s bravúrou a k posádke sa okrem tichého žuchnutia nedostane iný hluk. Jedno či prejdete cez vysoký spomaľovač, alebo vymetiete hlbokú dieru. Môžete tak spraviť aj vo vyššej rýchlosti, čo sme vyskúšali na zjazde na Most Apollo, kde sú priečne nerovnosti, ktoré rozhodia celý podvozok na každom aute, s ktorým sme tade išli. Ani tretia generácia Zoe neprešla poľahky. Predná náprava to zvládla obstojne, pretože nad ňou je veľká časť ťažiska, no zadok sa zavlnil poriadne. Nájazdovú rýchlosť sme mali približne 50 km/h, no inštinkt prehovoril jasne – stačilo by možno o 15 km/h viac a na svete by bol poriadny problém. Napriek tomu, takéto momenty vodičovi dokonale odhalia charakter auta a vie, čo si môže dovoliť. Vyššie položené ťažisko dokáže auto roztancovať, ale musí sa stretnúť niekoľko premenných. Stačí, aby bola mokrá cesta, na ktorej predtým ležala vrstva prachu. Vtedy sa Zoe s predným náhonom mení na motokáru, ktorá dokáže driftovať. I keď dostať toto auto do šmyku vyžaduje dávku drzosti, lebo utrhnúť ho viete jedine tak, že ho pošlete ostro jedným smerom pod plným plynom, potom trochu povolíte, švihnete volantom a opäť pridáte až na podlahu. Predné kolesá sa pretočia a zadok sa vychýli. Na to však Renault Zoe nie je koncipovaný, konštruktéri ho navrhli na pohodlné mestské presuny s tým, že zvládne aj jazdu do vzdialenejšieho okolia. Zoe je elektromobil, ktorý vyznáva všetky moderné trendy a vnútri vládne takmer dokonalá ergonómia.
Sedenia ako v MPV
Predné sedadlá sú pohodlné, no sedíte v nich poriadne vysoko. Dôvodom je, že akumulátory z veľkej časti zasahujú pod vás, no má to však aj jeden benefit – máte výborný výhľad. Sedadlo si ale nedokážete výškovo nastaviť, takže vyšší ľudia môžu zápasiť s nedostatkom miesta nad hlavou. Vysoký A-stĺpik robí z nastupovania celkom pohodlnú činnosť, čo ocenia najmä tí, ktorí trpia problémami v oblasti chrbta a zväčša sa nedokážu poľahky poskladať dnu. Do Zoe sa nasadá naozaj ako do menšieho SUV alebo do MPV a vnútri je nečakane veľa miesta. Chýba tam síce stredová opierka a namiesto nej nájdete len dve vykrojené diery v plaste, kam si môžete odložiť nápoj, no konštruktéri aj vďaka tomuto kroku dosiahli efekt nečakanej priestrannosti. Vnútri si pozornosť pýta najmä centrálny 9,3-palcový displej s multimediálnym systémom EasyLink a digitálna je už aj prístrojová doska, na ktorej sú prehľadne znázornené údaje o dojazde, stave nabitia batérií a svieti tam aj množstvo iných dát. Renault vynovil batérie a vďaka novým článkom má Zoe o poznanie dlhší dojazd. Kapacita 52 kWh by mala garantovať dojazd na jedno nabitie 395 km, no ide o teoretické hodnoty, ktoré mohli dosiahnuť v optimálnych podmienkach bez jediného spustenia klimatizácie a iných systémov. My sme však mali pri plnom nabití dojazd iný, no nikdy sme neprešli menej ako 300 kilometrov, čo v meste stačí aj na jeden pracovný týždeň, keď dochádzate z nejakého satelitu. Na Slovensku je stále časovo najefektívnejšou voľbou nabíjanie v obchodných centrách, kde si môžete nakúpiť alebo zájsť do kina, zatiaľ čo sa bude elektromobil nabíjať. Na 100 % ho pri striedavom prúde s výkonom 22 kW dobijete za približne tri hodiny. S domácim wallboxom to zvládnete za 9 hodín, no ak máte po ruke len klasickú zásuvku, bude to trvať dlho, poriadne dlho… Počítajte s vyše 34 hodinami.
V zrýchlení v meste porazí väčšinu SUV
Jazdili sme s výkonnejším variantom. Slabší má po prepočte 108 koní, silnejší 135. Vozidlo je však malé a má celkom dobre rozloženú hmotnosť a navyše má krútiaci moment 245 Nm. Z nuly na sto mu to zaberie 9,5 sekundy, čo je pomerne dobrý čas, keďže váži 1,5 tony. Ak máte obsadené všetky miesta, tak to trvá o poznanie dlhšie. S Mini SE to ide rýchlejšie, no má kratší dojazd a zadné sedadlá v podstate neexistujú, lebo keď si ich vpredu nastavíte podľa potreby, vzadu môžete mať akurát batožinu.
Renault Zoe je v podstate výborné auto, i keď jazdné vlastnosti nemá dokonalé, tak napriek tomu je zábava jazdiť s ním, pretože dynamika akcelerácie prekvapí takmer každého vodiča. Najmä tých, ktorí radi vystrelia na červenej a ak sa s ním udrží malá nákupná taška, ego letí dole a adrenalín hore. Také niečo sme zažili aj v centre mesta. Zoe sa na predpisových 50 km/h dostane naozaj rýchlo a pre majiteľov veľkých SUV je to až smiešne potupné a predierajú sa za každú cenu dopredu. Za volantom tohto Renaultu sa však nad všetkým len pousmejete a v pohode pokračujete do cieľa… Len si priplaťte za konektor CCS Combo, lebo bez neho nie je rýchlonabíjanie možné. Stojí síce tisíc eur, no stojí to za ušetrený čas…
Motor: elektrický 52 kWh
Výkon: 135 koní
Max. krútiaci moment: 245 Nm
Max. rýchlosť: 140 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km: 9,5 s
Cena test. auta: 31 500 €
Text: A.K. Foto: A.O.