Škoda Popular Sport Monte Carlo

Jeden z najvýraznejších automobilov z histórie automobilky ŠKODA oslavuje 80. výročie medzinárodnej výstavnej premiéry. ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo sa predstavila návštevníkom na 20. autosalóne v Paríži 1. októbra 1936. Zákazníkov následne oslovila limitovaná edícia športových roadsterov, kabrioletov i kupé. Dochované exempláre patria k najatraktívnejším historickým automobilom značky ŠKODA.

„Výnimočné automobily POPULAR Sport Monte Carlo pred 80 rokmi vydarene nadviazali na úspešné angažmán mladoboleslavskej značky na poli motoristického športu, datujúc sa už od roku 1901. Zákazníci ťažili z bohatých súťažných skúseností značky ŠKODA, limitovaná séria bola priamo odvodená od špeciálu pre Rallye Monte Carlo 1936 ,“ hovorí Andrea Frýdlová, vedúca ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.

V januári 1936 si značka ŠKODA pripísala mimoriadny športový úspech. Roadster ŠKODA POPULAR posádky Z. Pohl – J. Hausman obsadil na Rallye Monte Carlo druhé miesto v triede do 1500 cm3. Tento skvelý výkon sa mladoboleslavská automobilka rozhodla preniesť čo najbližšie k zákazníkom, a síce v podobe limitovanej série športovo ladených automobilov s výrazne tvarovanými karosériami. Tá mala svoju výstavnú premiéru práve pred 80 rokmi na medzinárodnom autosalóne v Paríži.
Podobne ako súťažný špeciál, mali aj automobily pre zákazníkov výkonnejší štvorvalcový motor 1,4 l/23 kW z typu Rapid, trojstupňová prevodovka bola zlúčená do jedného bloku s rozvodovkou a diferenciálom zadnej poháňanej nápravy (systém transaxle). Najväčšej rýchlosti asi 110 km/h a športovému naturelu auta POPULAR Sport Monte Carlo zodpovedali kvapalinové brzdy. V roku 1936 bola základná cena tejto verzie 28 500 korún, štandardný roadster POPULAR 1,0 l/16 kW vtedy začínal na 18 700 korunách.skoda-popular-sport-monte-carlo-2-res

Prvé dva automobily POPULAR Spot Monte Carlo z limitovanej edície vznikli v priebehu júla 1936, posledný exemplár – kupé s tmavosivým metalickým lakom – bol expedovaný 13. januára 1939. Z celkom 70 vyrobených kusov pripadalo 24 na roadstery v ľahšom prevedení s jednoduchšou výbavou, ďalej vzniklo 17 komfortnejších roadsterov s dvojicou sťahovacích bočných okien miesto nasadzovacích, 2 priestrannejšie kabriolety, 23 kupé, 2 podvozky určené k individuálnemu karosovaniu a 2 podvozky či len motory.

Zvlášť luxusne vybavené boli dva roadstery, ktoré československá vláda v roku 1938 venovala hlave spojeneckého juhoslovanského štátu, vtedy ešte len štrnásťročnému kráľovi Petarovi II. Karadjordjevicovi. Dvojmiestne kupé POPULAR Sport Monte Carlo s rozmermi 4200 x 1500 x 1370 mm vážilo 960 kg a stálo 35 000 korún. Od októbra 1937 bol ponúkaný faceliftovaný model s prednými svetlometmi čiastočne zapustenými do blatníkov, upraveným zavesením aj odpružením kolies a predĺženým rázvorom náprav. K prominentným zákazníkom patril napríklad populárny herec pražského Divadla na Vinohradoch Otomar Korbelář.
Približne tucet zachovaných automobilov ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo patrí k veľmi vyhľadávaným historickým automobilom. Už od roku 1968 je súčasťou zbierok ŠKODA Múzea čierne kupé (1937), ktoré bolo zakúpené v kompletnom stave a na začiatku tisícročia prešlo starostlivým reštaurovaním. Od tej doby je úspešne využívaný pre prezentácie histórie mladoboleslavskej značky a patrí k obdivovaným účastníkom veteránskych pretekov. Ďalší automobil z limitovanej série POPULAR Sport Monte Carlo práve v dielňach ŠKODA Múzea prechádza starostlivou renováciou.