Kto ešte neprezul na letné pneumatiky, kvôli bezpečnosti by tak mal urobiť čo najskôr.

Zimné pneumatiky sú až do konca marca za určitých podmienok povinné, ale z mnohých dôvodov by ich mali vodiči vymeniť za letné obutie hneď, ako to počasie dovolí. Napriek tomu nie sú ani dnes, keď už priemerné denné teploty dávno prekonávajú odporúčanú hranicu 7°C, na cestách vozidlá na zimných pneumatikách výnimkou. Niektorí vodiči sa dokonca domnievajú, že zimné pneumatiky konštruované na extrémne podmienky im môžu zaručiť vyššiu bezpečnosť. Opak je však pravdou.

Jazdiť ešte teraz na zimných pneumatikách nie je vôbec rozumné. Nielenže si tak vodiči zbytočne opotrebúvajú ich dezén, ale navyše má ich vozidlo zbytočne vyššiu spotrebu, v daždivom počasí sa horšie ovláda a jazda v každom počasí je výrazne menej pohodlná. Pre čo najrýchlejšiu výmenu za letné pneumatiky však hovorí najmä dlhšia brzdná dráha zimných pneumatík, teda práve vyššie bezpečnostné riziká pri ich používaní v lete,“ uviedol marketingový manažér spoločnosti Goodyear Dunlop Tires Slovakia Jiří Vodička.

Mäkšia zmes a veľké množstvo lamiel majú v teplom prostredí za následok väčšiu hlučnosť. Vyšší počet záberových hrán sa zasa negatívne prejavuje na hodnote spotreby. Hlavné však je, že zimné pneumatiky sa pri vyšších teplotách prehrievajú, čo zapríčiňuje predĺženie brzdnej dráhy. Zimné pneumatiky preto nie sú v lete len nepohodlné a neekonomické, ale aj nebezpečné,“ zdôraznil.

Napriek tomu, že sa zimné a letné pneumatiky na prvý pohľad tvarom ani vzhľadom príliš nelíšia, majú celkom iné jednak zloženie zmesi, tak aj dezén behúňa. V lete sa jazdí spravidla rýchlejšie a často na mokrej vozovke, niekedy dokonca i vo veľmi hustom daždi a presne takýmto podmienkam je konštrukcia letných pneumatík prispôsobená. Tvrdšia zmes a behúň so širokými obvodovými drážkami im pri nich prepožičiavajú omnoho lepšie bezpečnostné parametre. „Pokračujúci výskum a vývoj nových technológií a postupov pritom rozdiely medzi pneumatikami pre konkrétne určenie v špecifických poveternostných a teplotných podmienkach rôznych období roku naďalej zväčšujú,“ poznamenal Jiří Vodička.

V hustom daždi ešte každú sekundu desiatky litrov vody

Prezutím na letné pneumatiky v správnom čase ale odporúčania popredného svetového výrobcu pneumatík nekončia. Veľmi dôležitá je podľa neho pred letnou sezónou aj kontrola fyzického stavu celého plášťa a hĺbky dezénu pneumatiky. Aj keď nové letné pneumatiky mávajú hĺbku dezénu zhruba 8 milimetrov, jeho minimálnu hĺbku slovenská legislatíva stanovila na 1,6 milimetra. Pri tejto krajnej hodnote však pneumatiky už nemusia zabezpečiť potrebnú priľnavosť pri jazde po mokrom povrchu, pretože pri skutočne hustom daždi musia odvádzať do strán enormné množstvo vody. Ak je napríklad na vozovke asi polcentimetrová vrstva vody, pneumatika so šírkou 205 milimetrov pri rýchlosti 130 km/h sa musí vysporiadať asi so 35 litrami za sekundu.

Pokiaľ vozidlo nie je vybavené dostatočne výkonnými pneumatikami, nemusia tak byť v daždi zárukou bezpečia ani najmodernejšie asistenčné systémy a účinné brzdy. I preto sa podľa štatistík v daždivom počasí zvyšuje riziko vzniku nehody na bežnej komunikácii 2,5-krát a na diaľnici dokonca päťkrát. „Podľa dostupných údajov potrebuje automobil idúci na mokrej vozovke rýchlosťou 80 km/h na úplne nových pneumatikách na zastavenie približne 42 metrov. Brzdná dráha vozidla s pneumatikami s hĺbkou dezénu 3 milimetre je o desať metrov dlhšia a, v prípade pneumatík na hranici zákonného minima 1,6 milimetra je dlhá dokonca 61 metrov, teda o takmer dvadsať metrov dlhšia,“ zdôraznil Jiří Vodička.

Nepodceňovať údaj o veku pneumatík

V neposlednom rade úžitkové vlastnosti pneumatík ovplyvňuje aj ich vek, pripomína ďalej Jiří Vodička. Informáciu o dátume výroby pneumatík obsahuje kód DOT, vyrazený na ich bočnici. „Vek pneumatiky je ale údaj, ktorý si, žiaľ, väčšina motoristov vykladá nepresne. Zatiaľ čo pri dodržaní správnych podmienok skladovania si nová pneumatika zachováva svoje pôvodné vlastnosti niekoľko rokov, v praktickej prevádzke má už len obmedzenú životnosť, približne päť rokov. A úžitková životnosť by mala byť rovnako zásadným argumentom na zadováženie si nových pneumatík ako opotrebovanie ich dezénu. I v tomto prípade ide totiž o bezpečnosť,“ uzavrel Jiří Vodička.