Aký majú Slováci vzťah k automobilom vyrábaným u nás?

Minulý rok sa na Slovensku vyrobilo viac ako milión nových vozidiel. Tri dominantné automobilky súperia o priazeň zákazníkov a pokrytie trhu. Výnimkou nie sú ani jazdené vozidlá z domácej produkcie. Otázku ako si vedú jazdené vozidlá vyrobené na Slovensku zodpovedala spoločnosť AAA AUTO, ktorá poskytla svoje podrobné štatistiky predajov za posledných 5 rokov.

Volkswagen Slovakia z Devínskej Novej Vsi, PSA Peugeot Citroën z Trnavy a žilinská KIA Motors dostanú súpera v podobe výrobného závodu Jaguar Land Rover v Nitre. Na trh príde nový hráč, ktorý si bude chcieť uchmatnúť kúsok z koláča a osloviť slovenských motoristov. Čísla za posledných 5 rokov hovoria, že sa na Slovensku predalo 15 615 vozidiel modelov vyrobených v spomenutých troch automobilkách.

Prvé 4 miesta rebríčku obsadili s jasnou prevahou výrobky bratislavského závodu. Niet však divu, samotný závod združuje pod svojou strechou výrobu piatich svetových značiek (Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda a SEAT). V roku 1992 tu začali s výrobou VW Passat a postupne pridali ďalších 12 modelov. V rebríčku jazdených vozidiel jednoznačne vedie Škoda Octavia s trojnásobným počtom predaných kusov než druhý VW Passat. U oboch modelov uprednostnili zákazníci dieslovú motorizáciu, pri Octavii 75 % a pri Passat dokonca až 91,5 %. Tretie miesto obsadil VW Golf, ktorého si v nafte vybralo 54,1 % kupcov, a o polovicu menej sa predalo vozidiel VW Polo, pri ktorom až 86,4 % kusov malo benzínový motor.

Najpredávanejšie ojazdené vozidlá vyrábané na Slovensku:

1 Škoda Octavia 10 VW Touareg
2 VW Passat 11 Citroen C3 Picasso
3 VW Golf 12 KIA Venga
4 VW Polo 13 Audi Q7
5 KIA Cee´d 14 Škoda Citigo
6 Peugeot 207 15 VW Up!
7 SEAT Ibiza 16 Peugeot 208
8 KIA Sportage 17 Porsche Cayenne
9 Hyundai Tucson 18 SEAT Mii

Piate miesto prekvapivo obsadila KIA Cee´d z prvého a jediného európskeho závodu KIA Motors. Tu sa vyrábali a vyrábajú takmer výhradne vozidlá značky KIA, teda okrem kompaktného crossoveru SUV Hyundai Tucson. Ten v tabuľke predaja jazdeniek obsadil 9. miesto, hneď po „sestričke“ KIA Sportage, s ktorou zdieľa nielen rodisko, ale aj podvozok.

Trnava sa však v predajnosti tiež nedá zahanbiť, Peugeot 207 je na slovenských cestách už doslova legendou. Pýši sa aj titulom najpredávanejšie nové auto v Európe roku 2007, takže 6. miesto v predajnosti jazdeniek nie je žiadnym prekvapením. Najviac dvestosedmičiek sa v sieti AAA AUTO dodnes predáva v benzínovej motorizácii a až 99,7 % je s manuálnou prevodovkou. SEAT Ibiza skončila s 88,9% zastúpením benzínových motorov na siedmom mieste a VW Touareg uzatvára prvú dekádu najpredávanejších jazdených modelov vyrábaných na Slovensku. Ako prvý v tejto desiatke prelomil nadvládu manuálov a až 74,6 % zákazníkov si ho domov odviezlo s automatickou prevodovkou.

Ako zaujímavosť by sme tiež mohli spomenúť, že 100 % luxusných vozidiel modelu Porsche Cayenne sa predalo s manuálnou prevodovkou, predalo sa iba jedno s dieslovým motorom a vo všetkých prípadoch boli zákazníkmi muži. Zato SEAT Mii si v AAA AUTO kúpili iba ženy. Medzi najobľúbenejšie ženské vozidlá tiež patria všetky z dielní VW ako je VW Polo, mini autá Škoda Citigo a VW Up! a svoje umiestnenie našlo aj Audi Q7. Čo sa týka u nás ešte nevyrábaných značiek Jaguar a Land Rover, čísla sú jasné. Najviac Jaguar kupovali bratislavskí zákazníci a to až 59,5 %. Land Rover však napríklad v roku 2015 putoval hlavne do banskobystrických garáží.