Maserati zažilo pády, ale vždy vstalo s elánom. Dnes je to enormne prosperujúca automobilka.

Pizza, špagety, olivový olej, balsamikový ocot, víno a svätá trojica Ferrari, Lamborghini, Maserati. To sú ikonické produkty apeninského polostrova. Na svete sú ľudia, ktorí tieto výrobky doslova uctievajú ako modly. V Taliansku, ktoré existuje ako zjednotená republika už 151 rokov vyrábajú tie najkrajšie diela, ktoré útočia na všetky zmysly a dokážu si vás podmaniť. Od roku 1926 k nim patrí aj automobilka Maserati. Založili ju bratia Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore a Ernesto a začali s výrobou pretekárskych vozidiel.

Až po druhej svetovej vojne prišlo prvé cestné auto.

Bolo to vďaka novému majiteľovi Omarovi Orsimu, ktorý si uvedomoval, že spoločnosť bude existovať iba ak sa preorientuje na výrobu v tej dobe veľmi populárnych GT. Aby si značka získala zákazníkov musela niečím upútať pozornosť. V tej dobe to musela byť karoséria. Nie nadarmo sa označujú tieto roky ako zlatá éra automobilizmu a už nikdy sa nevráti. V Taliansku snáď neexistovalo väčšie mesto v ktorom by nebola karosárska dielňa špecializovaná na výrobu exemplárov tej najvyššej estetickej kvality. Miláno, Turín, Rím boli mestá v ktorých sa nachádzali desiatky takýchto dielní. Zákazníci si karosériu mohli vyberať od renomovaných firiem Allemano, Frua, Guglielmo, Pininfarina, Scaglietti, Vignale a Zagato. Rodina Maseratiov dodávala pre nový model A6 od roku 1947 šasi a motor, ktorý bol založený na predvojnovej pretekárskej šesť valcovej celohliníkovej verzii. V roku 1956 si rodina presadila u Orsiho aj ostrú pretekársku verziu A6G/2000 s motorom z formule 2, ktorý mal dve vačkové hriadele. Za päť rokov vyrobili iba 61 kusov, ale boli v zisku. O prominentných zákazníkov nebola v povojnových rokoch núdza. To signalizovalo, že Maserati postúpilo do prvej ligy svetových automobiliek zameraných na exkluzívne modely. Autá mali v znaku Neptúnov trojzubec ako symbol sily, dominancie a nespútanej energie. S príchodom nového modelu, ktorý nahradil A6 sa etablovali ako značka zameraná na elegantné cestovné vozidlá s prímesou športového ducha. Ich úhlavný rival Ferrari vyrábal vysoko výkonné športové autá a v Maserati vedeli, že nemajú žiadnu šancu ako im konkurovať. Chýbali im najmä prostriedky. Preto sa rozhodli rozšíriť pole dodávateľov svojich karosérií aby mohli ponúknuť svojim zákazníkom ešte väčšiu formu individualizácie. Pribudli ďalšie tri nové karosárne Bertone, Boneschi a Moretti. Vzniklo Maserati 3500 GT. Okrem verzie Touring bol na trhu aj model Spyder, ktorého návrh mal na svedomí Giovanni Michelotti, v tej dobe zamestnaný u Vignaleho. Nočná mora pre všetkých talianskych výrobcov pochádzala z Anglicka, jednalo sa o Jaguar E-type. Toto auto im začalo vo veľkej miere znižovať počty zákazníkov a to museli rýchlo vyriešiť. Preto sa rozhodli použiť moderný systém vstrekovania paliva, ktorý zvýšil krátkodobo výkon o 11 kW. Nakoniec sa z modelu 3500 GT stala ikona značky, ktorou si zvýšili reputáciu a stali sa plnohodnotnou konkurenciou pre Ferrari.

Majster sveta seriálu Formule 1 jazdiaci na Maserati?

Za Maserati jazdil fenomenálny Argentínčan Juan Manuel Fangio. V roku 1954 odjazdil tri podujatia na monoposte cigarového tvaru s označením 250 F a ostávajúce preteky dojazdil na aute z dielne Mercedesu-Benz, na W196. A na konci sezóny si pripísal svoj druhý titul majstra sveta. Do Maserati sa vrátil až v roku 1957, ale už ako štvornásobný majster sveta a na túto sezónu nemal iné ambície ako zisk ďalšieho titulu. Bol to víťazný typ telom i dušou a to sa potvrdilo v mnohých pretekoch v ktorých jazdil ako zmyslov zbavený. Po trati doslova lietal a v tomto ročníku neskončil horšie ako na 2 mieste s výnimkou jediného preteku v ktorom mu vypovedala službu technika. Stal sa po piaty krát majstrom sveta. Spoločnosť mu v pretekoch robilo Maserati 250 F. Talianska značka mala finančné problémy a v tomto roku sa stiahla za dramatických okolností zo seriálu športových vozidiel, keď na preteku vo Venezuele neodštartovalo ani jedno z ôsmych 450S. Začali sa orientovať iba na luxusné GT. Vznikla limitovaná séria 32 kusov Maserati 5000 GT a to len vďaka tomu, že im ostali nevyužité motory z pretekárskych 450S. Na túto novinku nechali postaviť 21 karosérii v dielni Allemano, 4 kusy u Touringa a ostatné navrhli Bertone, Frua, Michelotti, Monterosa, Pininfarina a dva kusy u Vignaleho. Jednokusové exempláre sú až absurdne príťažlivé pre každého milovníka vyvážených línii. Nenájdete na nich žiadne zbytočné doplnky, aleSTP80045 ani ich hľadať nebudete. Pokiaľ budete mať šancu vidieť tieto skvosty užívajte si okamžiku, ktorý vo vás zanechá hlbokú stopu. Nasledovali Sebring, Mistral, prvá séria Quattroporte, Mexico, Indy a Ghibli, ktoré bolo krásne z ktoréhokoľvek uhla pohľadu.

Nový majiteľ a mená podľa silných vetrov.

V roku 1968 urobil Citroën dobrý krok, ked sa stal nadpolovičným akcionárom Maserati. Pod jeho patronátom sa z Ghibli stalo auto po ktorom túžili tí, čo nemali hlboko do vrecka. Ghibli dostalo, tak ako nasledujúci model Bora meno podľa vetra. Touto svojráznou symbolikou chceli poukázať na to, že sa rozhodli vyrábať silné stroje. Lenže príroda sa nedá ovládať a rovnaké charakteristiky malo aj Ghibli, ktoré má meno podľa suchého a horúceho Líbyjského vetra. Na zadnej nápravy mali v tej dobe už primitívnu konfiguráciu zavesenia, ktorej dominovali listové pružiny. Vo vysokej rýchlosti ste mohli prekročiť hranice života a smrti veľmi jednoducho. Tak nestabilný zadok sa podľa novinárov nevidel ani u Formule 1. Pokiaľ ste vedeli šoférovať, tak ste ale v Ghibli dosiahli divy. Po jazde na limite ste z auta vystúpili unavený ako po hodinovom sexe. Maserati Bora, Merak a z počiatku produkcie Khamsin nemali v rodnom liste práve najlepších rodičov, pretože Citroën bol v roku 1974 prevzatý Peugeotom. O rok na to sa talianskej firmy ujal pretekár Alejandro de Tomaso. Maserati sa stalo znova nezávislou značkou a na trh prišlo Kyalami. Na dlhé roky sa nad značkou zatiahli tmavé mračná a obloha sa roztrhalo až s novým vlastníkom. Fiat group, respektíve Ferrari získalo Maserati a vrátilo automobilku tam, kam patrí. Na Olymp automobilových bohov.