Legendárne veterány ŠKODA na podujatí Schloss Bensberg Classics.

Deväť výnimočných automobilov zo svojej 120-ročnej histórie predstavila spoločnosť ŠKODA AUTO na 7. ročníku prestížneho stretnutia veteránov Schloss Bensberg Classics. Návštevníkov nadchla tematická výstava šiestich predvojnových modelov značky ŠKODA, usporiadaná pri príležitosti 120. výročia založenia mladoboleslavskej automobilky. Obnovenú výstavnú premiéru po 80 rokoch zažil unikátny prototyp ŠKODA 935 s prúdnicovou karosériou, dizajnová ikona z roku 1935. Schloss Bensberg Classics, ktorú podporuje koncern Volkswagen, sa konala od 17. do 19. júla v meste Bergisch Gladbach pri Kolíne nad Rýnom.

ŠKODA je účastníkom prestížnej akcie Schloss Bensberg Classics už od jej začiatku. Barokový zámok a malebný kraj pred bránami Kolína sú ideálnym prostredím pre organizovanie stretnutí mimoriadnych historických automobilov v duchu motta: „Very important cars only“.

To platí aj pre automobily, ktoré v Bensbergu prezentovala značka ŠKODA. Šesť predvojnových veteránov predstavila špeciálna výstava pri príležitosti 120. výročia založenia automobilky, tri autá vyšli na trať jednodňovej Rallye Historique. Presne v duchu motta usporiadatelia vybrali deväť legendárnych automobilov zo zbierok. A to vrátane prúdnicového unikátu vo finálnej fáze renovácie.

Absolútnym vrcholom tematickej výstavy značky ŠKODA bol aerodynamický automobil s prúdnicovou karosériou ŠKODA 935. Verejnosti bol prvýkrát predstavený v októbri 1935 na autosalóne v Prahe. Starostlivo zreštaurovaný prototyp je jediným vyrobeným exemplárom, ktorý predstavuje priekopnícky dizajn z tridsiatych rokov minulého storočia. V histórii automobilky ŠKODA bol svojho času príkladom kreativity mladoboleslavských konštruktérov a nositeľom inovácií v oblasti aerodynamiky, znižovania hmotnosti a technických riešení. ŠKODA vždy patrila medzi priekopníkov aerodynamických optimalizácií automobilov. S nízkou hodnotou aerodynamického odporu a bionickými tvarmi je ŠKODA 935 mimoriadnym príkladom tohto aerodynamického know-how značky. Veľkú pozornosť budila tiež netradičná koncepcia s motorom umiestneným uprostred a karosériou zmiešanej konštrukcie v kombinácii hliníka a ocele. S touto náročnou celkovou koncepciou bola ŠKODA 935 Dymamic pri svojej premiére dôkazom inžinierskej kompetencie automobilky ŠKODA pri vytváraní unikátnych prototypov, určujúcich ďalšie smery vývoja.

Kvapkovitá, alebo prúdnicová karoséria automobilu ŠKODA 935 Dynamic so silne sklonenou zadnou časťou s plutvou zlepšovala stabilitu pri vysokých rýchlostiach až do 140 km/h. Pohotovostná hmotnosť automobilu predstavuje iba 1 170 kg. ŠKODA 935 Dynamic je dlhá 4,86 ​​metra, široká 1,68 metra a vysoká 1,54 metra. Rázvor náprav je 3,2 m, rozchod kolies 1,25 (vpredu) resp. 1,30 metra (vzadu) podčiarkujú impozantný vzhľad automobilu a umožňujú vytvoriť v interiéri miesto až pre päť cestujúcich. Batožinový priestor sa nachádza vpredu a má objem takmer 300 litrov. Rezervné koleso, umiestnené horizontálne v batožinovom priestore, slúži ako dodatočný deformačný člen.

Vývojové schopnosti značky dokazuje tiež koncepcia motora automobilu ŠKODA 935 Dynamic. Kvapalinou chladený štvorvalec s výkonom 40 kW (54 koní) a objemom 1995 cm3 s dvoma karburátormi Zenith je uložený pozdĺžne pred zadnou nápravou. Vývojári si od toho sľubovali lepšie jazdné vlastnosti, väčšiu dynamiku pri jazde do stúpania a zníženie vibrácií v interiéri. Krútiaci moment motora automobilu ŠKODA 935 Dynamic sa cez štvorstupňovú elektromagnetickú poloautomatickú prevodovku francúzskeho dodávateľa Cotal prenášal na zadné kolesá. Pozoruhodné bolo využitie nosnej rúry chrbticového rámu ako palivovej nádrže s objemom 40 l.

Okrem unikátu ŠKODA 935 zahŕňala výstava značky ŠKODA automobily od počiatkov automobilovej výroby v Mladej Boleslavi až po luxusné automobily značky ŠKODA z tridsiatych rokov minulého storočia. Legendárny Voiturette A z roku 1905 bol prvým automobilom firmy Laurin a Klement, ďalším míľnikom v ranej produkcii automobilky je otvorený cestovný automobil L&K S z roku 1911. V roku 1925 došlo k fúzii automobilky Laurin & Klement s plzenským strojárskym koncernom ŠKODA. V tomto roku sa tiež začala produkcia modelu Laurin & Klement 110, ktorý niesol na chladiči logá oboch firiem a bol vyrobený v počte takmer 3000 kusov. V tridsiatych rokoch sa ŠKODA profilovala aj ako výrobca reprezentatívnych automobilov vyššej triedy. Tie na zámku Bensberg zastúpila ŠKODA Rapid Cabrio De Luxe z roku 1937 a špičková limuzína ŠKODA Superb OHV z roku 1939.Laurin & Klement Voiturette A_res+

Okrem tematickej výstavy na seba ŠKODA v rámci Schloss Bensberg Classics upozornila tiež účasťou na Rallye Historique, na ktorej štart nastúpili tri veterány zo ŠKODA Múzea. Impozantná ŠKODA 645 vyrobená v auguste 1930 patrí k reprezentatívnym limuzínam tridsiatych rokov. V rokoch 1929 až 1934 bolo vyrobených 758 exemplárov. Označenie 645 odkazuje na pohonnú jednotku. Prvá číslica 6 hovorí o počte valcov, číslica 45 označuje výkon motora v konských silách. Trio automobilov ŠKODA na Rallye Historique dotvorili mladoboleslavské ikony zo šesťdesiatych rokov, medzi ktoré patrí aj kabriolet ŠKODA Felicia. V rokoch 1959 až 1964 bolo vyrobených takmer 15 000 automobilov tohto modelového radu. Obľuba kabrioletu medzi zberateľmi stále rastie, čo platí aj pre model ŠKODA 1100 MBX, elegantný dvojdverový automobil na báze modelu ŠKODA 1000 MB. V rokoch 1966 až 1969 vzniklo iba 2 517 automobilov 1100 MBX.

Schloss Bensberg Classics je exkluzívnou prehliadkou historických automobilov. Hlavnými bodmi programu sú hviezdne obsadená Rallye Historique a FIVA-A Concours d’Elégance, ktorých sa zúčastňujú najkrajšie a najvzácnejšie klasické automobily sveta. Schloss Bensberg Classics je súčasťou série Louis Vuitton Classic Concours Award, ktorá dosahuje úroveň súťaží ako Pebble Beach v Kalifornii alebo Villa d’Este v Taliansku.