Kia e-Niro vie byť poriadne bláznivá a patrí medzi top elektromobily

Ak sa obzeráte po kráske na štyroch kolesách, asi sa nezaradí na prvé miesto. Má však tajné zbrane. Osloví parádnym dojazdom a spracovaním, a keď si ju prepnete do športového režimu, vypnete trakciu a pri štarte podržíte na brzde, zostane po vás na asfalte slušná čiara. Zbytočné, ale z času na čas zábavné, v prvom rade to však demonštruje výkonnostné parametre tohto auta…

Tento model je v ponuke ako hybrid, plug-in hybrid aj ako nami testovaný elektromobil e-Niro. A na trhu ozaj nie je veľa elektrických vozidiel, ktoré by mali solídny dojazd. Nehovoriac o tom, že väčšina z ponúkaných áut má reálny dojazd ešte menší, ako stojí v propagačných materiáloch. Stačí zapnúť klímu na najvyšší výkon – dojazd poriadne klesne a dynamická jazda nepridáva na pohode, ak vás čaká dlhá trasa a nechcete si komplikovane plánovať trasu s ohľadom na pozíciu nabíjačiek a čas, ktorý vám ukrojí dobíjanie. Napríklad Honda e alebo Mini Cooper SE sú vyslovene mestské autá, no toto e-Niro so 64 kWh kapacitou akumulátorov ponúka solídnych 455 kilometrov, čo z neho robí voz vhodný aj na presuny takmer na druhý koniec republiky, a to sme nepracovali s predpokladom, že by ste nešli na režim Eco, v ktorom rekuperujete ostošesť, čo dojazd ešte predĺži. Chce to však ľahkú nohu na plyne… A nebudete mať ani slimačie tempo, lebo e-Niro je živé. Ak však jazdíte výhradne v meste v ekologickom režime, podľa výrobcu môžete počítať so 615-kilometrovým dojazdom na jedno nabitie. Samozrejme, toto sú tabuľkové údaje, ale aká je realita? Veľmi dobrá! Dokázali sme na jedno nabitie najazdiť 561 kilometrov, a to sme neraz išli na bratislavskom obchvate, pohybovali sme sa po meste a zopárkrát sme vyskúšali aj režim Sport s vypnutou kontrolou trakcie. Táto Kia má totiž po prepočte výkon 204 koní, čo nie je málo, najmä keď ho máte okamžite k dispozícii. Premennou je v tomto prípade vyššia hmotnosť, ktorá atakuje dvojtonovú hranicu. Trochu ju cítite pri nekompromisnom nájazde do ostrej zákruty, a to aj napriek pomerne ostro naladenému riadeniu. Po pár prejazdoch však nájdete limity auta a nedotáčavosť dokážete efektívne eliminovať prácou s plynom. Platí tu klasická mantra – pomaly do zákruty a ak dáte tesne za apexom plný, vystrelíte rýchlo von.

Bočné náklony nečakajte

Bielu Kiu sme pretiahli aj našimi obľúbenými úsekmi, ktoré preveria podvozok, riadenie, tuhosť karosérie a ostatné vlastnosti auta. Napríklad na zjazde z Einsteinovej ulice v Bratislave do mesta na Most Apollo sú v klopenej zákrute priečne nerovnosti, ktoré dajú zabrať tlmičom a podvozku. E-Niro tam prešlo s prehľadom. Paradoxne mu v tomto prípade pomohla vyššia hmotnosť a ťažšie nápravy, a tak len mierne nadskočilo a kolesá neboli dlho vo vzduchu. Audi Q3 alebo Suzuki Vitara sa tam správajú menej isto. Kia s 395 Nm zvládala aj rýchle zmeny smeru na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi v Bratislave, kde stačilo mať nohu len nad plynom, lebo o dobrzďovanie sa staral rekuperačný systém, ktorý pri pustení pravého pedála trochu ubral, čo stačilo k tomu, aby sme na milimeter triafali priestory pri vysokých obrubníkoch. Rovnako aj zjazd na Krahulčej ulici, kde je nekvalitná vozovka často zanesená prachom či mokrou hlinou, prešla dobre. Museli sme tu však spomaliť, keďže tu vypíname trakčnú kontrolu a pri tak ťažkom aute hrozí šmyk. Išli sme však na limite a e-Niro sme rozhodili iba raz. Za tiahlou zákrutou pred odstaviskom slúžiacim neraz ako mestská skládka, sme museli tvrdo brzdiť, pretože sa pod plynom nechytili predné kolesá. Mohli za to však aj prehriate pneumatiky. Pri bežnej jazde v meste však takáto situácia nenastane, pretože v ekologickom režime so zapnutou trakciou drží stopu ako prilepená. A od rodinného alebo firemného medzimestského auta nepotrebujete viac, no aj tak máte pridanú hodnotu v priestrannom interiéri, kam sa zmestí nerozložený cestný bicykel alebo kočík bez toho, aby ste museli manipulovať s prednými sedadlami. Lenže pozor, prevážanie väčších vecí prináša nečakané riziko! Vo výborne odhlučnenom interiéri, kam zvonka doľahne vo vyšších rýchlostiach len zvuk valiacich sa pneumatík, zrazu počujete zvuky onej veci, ktorú prevážate. A to vie poriadne nasrať! Našťastie máte audiosystém od JBL a ten je (napriek tomu, že táto značka hudobnín inklinuje k basovému zvuku) výborný. Nepotrebujete Bose či Bowers & Wilkins, aby ste si užili obľúbený album. Kia e-Niro nás prekvapila dobrou akustikou a priestorovým zvukom, ktorý ocenila aj posádka na zadných sedadlách. Aparatúra s ôsmimi reproduktormi zvládne pekne prekresliť aj výšky či stredy, no ak by ste chceli zmeniť dojem z výstupu, stačí sa pohrať s ekvalizérom. Napokon, hudba bude často jediným akustickým prvkom, ktorý spríjemní jazdu, lebo na dunenie výfukov či hrmot motora sa dá rýchlo zabudnúť, i keď ste pravoverný petrolhead. V elektromobiloch naberá cestovanie skrátka iné rozmery. Ticho panujúce vnútri je podmanivé najmä počas nočných jázd, keď si triedite myšlienky.

V e-Nire sa naozaj nemusíte starať takmer o nič, a keďže sa vytratil aj strach z malého dojazdu, zostáva vyriešiť jediné – stojí za 44 790 €? Nuž, neľahká otázka, pretože za takú cenu je na trhu stále veľa skvelých áut so spaľovacími motormi. Lenže okrem toho, že benzín ide stále nahor, musíte kontrolovať stále nejaké hladiny prevádzkových kvapalín a všeličo iné. Táto Kia síce nie je krásna, nebudete s ňou strúhať pózu v nákupnom centre ani pred barom, ale o tom ani nemala byť. Dizajn je efektívny, navyše Kia tento model, ktorému sa na európskom trhu z jej portfólia darilo asi najmenej, úspešne transformovala na elektromobil a dva druhy hybridov, čím mu markantne predĺžila životnosť a aj vďaka nemu pritiahla pozornosť zákazníkov, ktorí by pravdepodobne lovili v iných vodách. Ukazuje sa, že išlo o rozumný a správny krok. Jazdí dobre, je praktická a dobre vybavená, pričom nemá závažné nedostatky, a pri pohľade na cenník Enyaqu zistíte, že ide o možno najlepšiu voľbu v tomto segmente. Škoda je síce väčšia, ale pri porovnaní modelov s rovnakým dojazdom sa ukáže, že s e-Nirom si vystačíte.

Kia e-Niro

Kapacita baterie: 64 kWh

Výkon: 204 koní

Max. krútiaci moment: 395 Nm

Max. rýchlosť: 167 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,8 s

Text: A.K. Foto: A.O.