Ford Tourneo Custom 2.0 TDCi mildHybrid je vydarená dodávka

Na pohľad obrovské auto, no manévruje sa s ním, akoby to bol hatchback. Na ceste sedí Tourneo Custom parádne aj vďaka vzduchovému odpruženiu na zadnej náprave a motor okrem rozjazdov takmer nepočuť. V kategórii dodávok ide o vydarené auto, ktoré zvládne aj ľahký terén a má dokonce lepšie uplatnenie ako väčšina SUV.

Zvonku vyzerá Tourneo v testovanej verzii 2.0 TDCi mildHybrid dobre z každej strany. Okoloidúcich zaujme najmä maska a svetlomety, ktoré dosvietia naozaj ďaleko a keď ich prepnete na diaľkové, potom zistíte, že vďaka vyššiemu umiestneniu dopadá hlavný kužeľ svetla ďaleko pred vás a majú aj širší rozptyl svetla, takže dopadajúce lúče osvetlia veľkú časť poľa či lesa a zver alebo chodcov na krajnici zaregistrujete v predstihu. Presuňme sa dnu.

Po otvorení vodičových dverí vás privíta prepracovaný interiér. Za volant sa dostanete buď priamo zo zeme tak, že sa pritiahnete pravačkou o veniec, alebo použijete schodík, ktorý je umne skrytý v prahu, na rozdiel od toho vytŕčajúceho určeného pre šesťčlennú posádku vzadu. Ten sa nezasúva, takže si musíte dať pri jazde zúženým priestorom alebo pri parkovaní pozor, aby ste ho neutrhli. Keď ste za volantom, je to, akoby ste sadli do sedanu či SUV a nie do osemmiestnej dodávky s hmotnosťou 3 200 kg. Zaujmete ideálnu pozíciu a navyše máte veľa miesta pre nohy, ruky aj všetky veci, ktoré potrebujete odložiť – veď, len v dverách sú tri priehradky, pričom tá najvyššie má pogumovanú výstelku, takže v nej nič nelieta a to je veľké plus. Vo Forde nezabudli namontovať sklápateľnú opierku ruky na obe predné sedadlá, čo oceníte najmä v meste, kde si na ňu položíte ruku a pohodlne radíte. Skôr, než prejdeme k tomu, ako jazdí, sa ešte otočíme dozadu. Dva rady sedadiel sú vo verzii Custom potiahnuté kožou a okrem toho, že sa dajú vytiahnuť, môžete druhý rad otočiť proti smeru jazdy, čím vzadu vytvoríte akýsi „konferenčný priestor“. Pri ich vyťahovaní však pozor! Aby ste ich z auta dostali, budete potrebovať pomoc, keďže vážia takmer ako štíhly človek. Jedno či dve odnesiete, ale potom sa už poriadne zapotíte. Po vybratí sedačiek vznikne velikánsky priestor, v ktorom sa 180 centimetrov vysoká osoba môže v malom predklone poľahky pohybovať aj s nákladom vecí v rukách. Zaťažené Tourneo so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou zvládne rozjazd aj na mokrej a trochu špinavej vozovke z ľahkosťou a keďže jednotku môžete trochu vytočiť, nemá problém ani s rozjazdom do kopca, ktorý navyše môžete vykonať plynulo, aby ste si nepoškodili interiér voľne naukladanými vecami s ostrými hranami. S Tourneo 2.0 TDCi EcoBlue mildHybrid sme vyskúšali aj komfort podvozka pri naloženom aute tak, že sme z Einsteinovej ulice v Bratislave zišli na most Apollo. Ostrá ľavotočivá zákruta má hrozný povrch a najhorší úsek je v prvej tretine. Zvlnený asfalt dá zabrať všetkým autám, no vzduchové odpruženie zadku sa vysporiadalo s touto nástrahou parádne. Auto držalo smer, karoséria ani panely v interiéry sa nepohli a jediné, čo sme cítili, bolo jemné zachvenie sa zadku. Napríklad SUV Audi Q3 na tomto úseku jazdí oveľa horšie a pri vyššej rýchlosti stráca na zadnej náprave stabilitu.

Osemmiestne Tourneo má navyše svetlú výšku porovnateľnú s väčšinou mestských SUV, a tak sme s ním skúsili i hrôzostrašný povrch prírodného parkoviska pri zastávke MHD na Bajkalskej. Hlboké, vodou zaliate jamy spolu s rozmočeným a teda klzkým povrchom vyskúšajú obe nápravy, spojku aj nervy vodiča. A Ford v tejto skúške obstál výborne. Pravými kolesami sme vošli do hlbokej vody v bahnitej jame a skúsili sme krížom vycúvať. Tourneo má predný náhon, no napriek tomu sa po sekunde pretáčania kolies chytili vonkajším predným a zadok pomaly išiel von.

Predokolka nabitá technológiami

Tourneo má ako jediné vo svojej triede mildHybrid. Namiesto bežného alternátora má integrovaný štartér súčasne s generátorom, ktorý poháňa remeň a pri brzdení alebo zotrvačnej jazde akumuluje kinetickú energiu a transformuje ju na elektrickú. Ňou následne dobíja 48V lítiovo-iónovú batériu. Okrem toho, že štartér/generátor občas pomôže spaľovacej jednotke, zásobuje energiou príslušenstvo auta. Dobíjanie funguje najmä v meste, kde môžete vyradiť a na červenú dobrzdiť, vtedy vyradíte aj systém Stop-Start, ktorý sa opäť aktivuje zaradením rýchlosti. Môžete si však nastaviť, ako bude fungovať, aby vás pri jazde nerušil (samozrejme sa dá deaktivovať tlačidlom na palubnej doske). Aktivovať sa môže pri rýchlosti 20, 16 alebo 12 km/h. Vo väčšine áut si tento systém automaticky vypíname po naštartovaní, lenže v Tourneo sme to neurobili, pretože sme zásahy systému takmer neregistrovali. Možno raz alebo dvakrát sa stalo, že motor zhasol, kedy nemal, avšak oproti ostatným autám, ktoré tento systém využívajú, ide o vysoký nadpriemer.

Patrí do veľkej trojky

Definovať konkurenciu tohto Fordu je ťažká úloha, pretože v podstate kombinuje viacero kategórií. Ak však zostaneme v segmente dodávok, potom jedine Mercedes-Benz triedy V a Volkswagen Caravelle T6, no pri porovnaní tejto trojice má navrch modrý ovál a to najmä vďaka podvozku, úžitkovej hodnote a cene.

 

Ford Tourneo Custom L1 2.0 TDCi EcoBlue mildHybrid M6 Titanium

Motor: radový štvorvalec 2.0, diesel

Výkon: 185 koní

Krútiaci moment: 415 Nm

Prevádzková hmotnoť: 3 200 kg

Objem nádrže: 55 litrov

 

 

 

Text: A.K. Foto: A.O.