BMW X3 M Competition má parametre superšportu

Ak žijete naplno a bez kompromisov, viete, že uspokojenie prichádza málokedy, lenže keď príde, viete, že ste dosiahli alebo máte maximum. Presne tieto pocity zažijete za volantom X3 M vo verzii Competition. Kolosálny výkon 510 koní a 600 Nm krútiaceho momentu z tohto SAV robí šedú eminenciu ciest.

Siahodlhý opis toho, ako vyzerá, vynechajme. Napokon, nie je ťažké zhodnúť sa, že je pekné. Nemá žiadne zbytočné aerodynamické doplnky. Všetky prieduchy na karosérii sú navrhnuté v záujme funkčnosti, pretože obrovský a prepĺňaný trojlitrový benzínový šesťvalec s radovým usporiadaním a dvojicou turbodúchadiel hlce litre vzduchu. Pohonné ústrojenstvo X3 vo vyladenej verzii Competition má kované vnútornosti, kto- ré sú napojené na osemstupňový automat z dielne ZF, prenášajúci výkon na všetky kolesá, pričom prioritu má zadný náhon. A jazda s ním je skutočne parádna.

Než sa rozbehnete z miesta, čaká vás malá dilema, aký jazdný režim si navolíte. V komfortnom režime sa vďaka nastaveniu motora, podvozku aj riadenia nemusíte prvé dve sekundy kontrolovať a môžete plyn stlačiť až na podlahu a nebudete musieť vyhľadať chiropraktika ani hľadať zašité policajné hliadky. Stačí vám však niekoľko pohybov prstom na stredovom paneli a na radiacej páke a budete sedieť v okruhovom špeciále. Keď si nastavíte všetky parametre do režimu Sport Plus, poriadne sa zmení. Stvrdne, je hlučné a pri plnom zrýchlení vie okolo 70 km/h poriadne „kopnúť“, na čo si však rýchlo zvyknete a potom vás už neprekvapí. Kopance zažijete vtedy, keď si zmeníte nastavenie prevodovky. Musíte si navoliť najagresívnejší mód radenia, čím sa zvýši spodné pole otáčok a motor začne spievať. Takto si ho ale poriadne užijete len na okruhu, pretože v tomto režime túži po otáčkach a motor hučí, čo je síce v meste celkom fajn, keď chcete hrať formu, lenže autu sa to vôbec nepáči. S pravým členkom musíte pracovať naozaj veľmi precízne, lebo akýkoľvek pohyb prinesie brutálny záťah a na klzkom povrchu nemá ďaleko k šmyku a autom navyše trhne. V uliciach miest je tak rozumnejší komfortný režim. Stačí však, aby ste BMW vzali na cestu, ktorú dobre poznáte a môžete sa pustiť do objavovania vlastných limitov, keďže tie X3 M Competition ležia kdesi, kam nepreniknete ani po dlhých hodinách strávených na okruhu.

Podvozok z ríše snov

Áno, podvozok je poriadne tvrdý, lenže to vôbec nevadí. Za volantom zažijete dokonalé prepojenie s technikou a dokážete výborne „čítať“ povrch cesty, takže viete, čo si môžete dovoliť. Vzadu máte aktívny diferenciál a ten zlepšuje záber kolies pri výjazdoch zo zákrut, kde cítite, ako autom prechádza energia bez toho, aby sa čo i len trochu naklonilo. Tento fakt oceníte pri prejazde ostrými vlásenkami, ktoré môžu byť vo vysokej rýchlosti a pri zlom nájazdovom uhle poriadne zradné. V tejto X3 sa môžete spoľahnúť na skvelý stabilizačný systém a brzdy, ktoré nevädnú ani pri opakovanom tvrdom brzdení a najmä na výkonnostnú rezervu. V prípade núdze sa tak môžete vytiahnuť zo šlamastiky pridaním plynu a veľkým kontra a nie šliapnutím na ľavý pedál dúfajúc, že ho neopriete o zvodidlá. Vyladená X3 sa prejavom síce radí k superšportom, no zároveň predstavuje azda najuniverzálnejšie auto v segmente SAV využiteľné celoročne. Nikdy nezradí a jeho konkurenciou sú prekvapivo len Lamborghini Urus a najostrejšia Alfa-Romeo Stelvio. A AMG-čka? Škoda slov, skúste a uvidíte…

BMW X3 M Competition

  • Motor: V6, 2 993 cm3
  • Výkon: 510 koní
  • Krútiaci moment: 600 Nm
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h: 4,1 s
  • Max. rýchlosť: 285 km/h
  • Cena: 111 700 €

Text: AK Foto: AO