5 otázok pre umeleckú dvojicu Gwerková a Vida

Melita Gwerková (*1956) a Marian Vida (*1949) sú laureátmi viacerých zahraničných cien a patria medzi vyhľadávaných slovenských autorov. Ako manželia zdieľajú ateliér a aj keď každý kráča svojou vlastnou výtvarnou cestou, niekde na pozadí ich tvorbu niečo spája.

Ako ste sa spoznali?

M.G.: Myslím, že naše cesty boli vopred predurčené na stretnutie. Videli sme sa viackrát veľmi dávno, kedy sme netušili kto je kto. Až nakoniec Marian prišiel bývať do Štiavnice, kde som ja žila. Na náhody neverím, takže to bola súčasť plánu našich životov.

M.V. Prvý raz sme sa videli, keď mala Melitka asi 12 rokov na jazere Počúvadlo. Ale vtedy sme sa ani nerozprávali. Zaujímavé ale je, že si to pamätáme obaja. Nakoniec sme sa stretli v Banskej Štiavnici na mojej vernisáži, keď som tam už žil.

Spomeniete si na moment, kedy ste sa rozhodli venovať umeleckej tvorbe?

M.G.: Nespomeniem si na prvý moment, pretože obaja maľujeme od útleho detstva. Výtvarná tvorba bola súčasťou našich hier. Prvé moje diela boli maľované na ľadové kryhy z mlák. Aj keď sme spolu nevyrastali, u oboch to bolo rovnaké.

M.V.: Keď som sa ako malý posadil, hneď som začal modelovať. V prvej triede ZŠ som si pre moju radosť a pre radosť kamarátov namaľoval Loveckú latinu sexu, za čo som bol náležite potrestaný mamou aj riaditeľom školy. Keď som mal šesťnásť, do izby som si namaľoval kópiu Tizianovej nahej Venuše. 

Formujete ešte jeden druhého, alebo ste „opracované monolity“?

M.G.: Ja osobne mám pocit, že sme dosť opracovaní, ale všetci dobre vieme, že vždy sa všetko mení a všetko niekam napreduje, takže ako sa formuje kameň v rieke a skala vo vetre, tak sa formujú aj ľudia. Každý deň sme možno iní, aj keď sa zdá, že sme takí istí.

M.V.: Sme opracované monolity, ktoré jeden druhého neustále formujú.

Vznikajú vaše diela spontánne, alebo skôr postupne a premyslene?

M.V.: Myšlienka je prvá, ale v procese tvorby začína výtvarné dielo samé diktovať, čo potrebuje pre dokonalú kompozíciu. Veľakrát sa na prvotnú myšlienku zabudne a vznikne z toho niečo úplne nové. Ale môže sa stať, že pri prvotnej myšlienke namaľovania aktu, nakoniec vznikne abstraktný bicykel.

M.G.: Vždy je myšlienka prvá, ako vo všetkom. Postupne nastáva vzájomná komunikácia s obrazom, počúvam ho očami a snažím sa mu ulahodiť o čo ma žiada.

Kde možno vidieť vaše diela?

M.G.: Sme zastúpení vo viacerých galériách, ale najviac diel máme sústredených v Bratislave, v Gallery Gwerk. Výstavy máme len zriedka. Ale práve na jeseň sme jednu otvorili po piatich rokoch. Diela z tejto výstavy plánujeme budúci rok presunúť do Art Galérie Schürger v Tvrdošíne.

 

Melita Gwerková (*1956) je absolventkou Školy umeleckého priemyslu v Kremnici v odbore dizajn a Vedy o výtvarnom umení na Univerzite Komenského v Bratislave. Je prvou slovenskou výtvarníčkou, ktorá bola ocenená medailou talianskeho parlamentu. Ocenenie získala za svoju originálnu techniku ,,extender media“.

 

Marian Vida (*1949) patrí medzi vyhľadávaných slovenských autorov. Je laureátom mnohých zahraničných cien za akvarel aj olejomaľbu. Jeho diela sú, napríklad, súčasťou zbierky Stálej misie SR pri OSN v New Yorku. Obidvaja sú členmi najstaršieho umeleckého združenia vo Florencii. Žijú a tvoria v Bratislave.