- Nová séria spotrebičov Electrolux, ktorá sa postará o vašu bielizeň – starajte sa o to, na čom vám záleží
- Čo vám v jeseni ušetrí čas a peniaze?
- Detská móda do dažďa: Tieto jesenné kúsky by v šatníku vašich malých dobrodruhov nemali chýbať!
- Tesco pokračuje v boji proti menštruačnej chudobe: Slovenky ušetrili už 30-tisíc eur
- Tešíte sa do školy?
James Dyson naučil svet milovať vysávač
Vysávanie si v histórii modernej domácnosti vybudovalo reputáciu jednej z najviac nenávidených činností. Niet sa čomu diviť, keď väčšina z nás poznala vysávač ako revúci, ťažký a nemotorný kolos, ktorý ešte časť vysatého prachu na druhej strane zase vyfúkne. Keď sme potom vyrástli a začali sa starať o vlastnú domácnosť, naša peňaženka kruto zakaždým utrpela, keď bolo potrebné kúpiť nové vrecká. To nedalo spať britskému vynálezcovi Jamesovi Dysonovi, ktorý sa rozhodol vydať sa do boja proti zastaralému spôsobu vysávania. Neuspel hneď, jeho cesta bola tŕnistá, ale stála za to. Dnes jeho miliardová firma chrlí jednu inováciu za druhou a zbiera mnohé ocenenia. V čom tkvie Dysonov úspech ?
Dyson sám tomu hovorí „wrong thinking“. Zatiaľ čo v mnohých iných firmách sa príliš nenosí chodiť za vedením s nápadmi, ktoré na prvý pohľad vyzerajú nereálne, Dyson to naopak vyžaduje. Jeho inžinieri a dizajnéri sú povzbudzovaní k tomu, aby si žiadny bláznivý nápad nenechávali len pre seba. Táto metóda hľadania riešení na tých najmenej pravdepodobných miestach, sa totiž bohato vyplatila jemu samotnému. Keď na konci 70 –tych rokov hľadal spôsob, ako zbaviť vtedajšie vysávače problému so stratou sacieho výkonu, zistil, že problémom sú látkové alebo papierové vrecká. Ich póry sa totiž postupne upchávajú najjemnejšími čiastočkami prachu, a akonáhle sa stane vrecko nepriedušným, je sťažený prechod vzduchu celým sacím systémom. Rozhodol sa teda vyvinúť vysávač bez vrecka a tým vznikla nutnosť vymyslieť spôsob, ako všetok vysatý prach dostať do zbernej nádoby a zabrániť mu v upchávaní filtrov a priechodu von z prístroja.
Z továrne až do vysávača
Dyson preto skúšal mnoho rôznych spôsobov separácie prachu, ale žiadny nebol tak skvelo funkčný, aby sa taký vysávač mohol nazývať prevratným vynálezom. Nápad na to pravé riešenie tak prišiel v nečakaný okamih, keď vôbec nesedel v kancelárii a nesnažil sa niečo vymyslieť. Jedného dňa sa prechádzal po svojej továrni na stavebné kolieska, keď ho zaujala veľká cyklónová odlučovacia jednotka, ktorá oddeľovala nečistoty z nasatého vzduchu z továrne. Keď takýto spôsob zberu prachových častíc do nádoby funguje vo veľkom merítku, prečo by nemohol mať malé cyklóny aj jeho vysávač? Pustil sa teda do práce a v roku 1983, po desiatich rokoch výroby prototypov, keď bol čiastočne podporovaný učiteľským príjmom svojej ženy, predstavil vysávač „ G-Force“. So svojím nápadom však neuspel u žiadneho z veľkých výrobcov ani distribútorov vysávačov. Predstavoval totiž hrozbu pre lukratívny trh s náhradnými vreckami. Dyson teda skúšal šťastie v Japonsku, a to prostredníctvom katalógového predaja. Aj vzhľad jeho prvého vysávača bol nekonvenčný, predovšetkým svojou sýto ružovou farbou a možno práve vďaka tomu v roku 1991 vyhral v Japonsku medzinárodnú cenu Design Fair. Prvý americký patent na svoj koncept získal Dyson v roku 1986.
Úspech originality
Na britský trh sa podarilo Dysonovi dostať po viac než 10 rokoch od pôvodnej myšlienky vďaka veľmi originálnej televíznej reklamnej kampani. Tá zdôrazňovala, že na rozdiel od väčšiny konkurenčných výrobkov vysávače Dyson nevyžadujú neustále dokupovanie náhradných vreciek. Išlo o veľmi odvážny krok, v tej dobe totiž bola hodnota trhu s vreckami do vysávačov asi 100 miliónov britských libier. Slogan „dajte zbohom vreckám“ sa ukázal byť pre verejnosť príťažlivejší, ako pôvodne zdôrazňovaná účinnosť sacieho výkonu tejto technológie. Predchádzajúcou významnou zmenou na poli konštrukcie vysávačov v Británii bolo paradoxne práve predstavenie vreciek na jedno použitie ako vymoženosť, za ktorú si zákazníci priplácali. Vysávač Dyson Dual Cyclone s dvojitým cyklónovým separátorom sa stali najpredávanejšími vysávačmi a prekonali i modely niektorých spoločností, ktoré pôvodne túto myšlienku odmietli. Stali sa tiež jednou z najpopulárnejších britských značiek a na začiatku roku 2005 boli vysávače Dyson tými najpredávanejšími v Spojených štátoch z hľadiska hodnoty tržieb.
Po úspešnom nástupe tejto technológie začali i ďalší výrobcovia uvádzať na trh svoje vlastné vysávače na princípe cyklónovej separácie nečistôt. Spoločnosť dyson zažalovala spoločnosť Hoover UK za porušenie patentového práva a získal zhruba 5 miliónov libier ako odškodné. Patentové vojny sa teda nekonajú len na poli mobilných telefónov (Apple vs. Samsung), ale i v oblasti spotrebnej elektroniky.
Od stavebného kolieska k elektromobilu
V roku 2005 začlenil Dyson svoju pôvodnú myšlienku pojazdnej gule. Tú pôvodne využil v spomenutej výrobe stavebných koliesok. Tá totiž pre pohyb využívala guľu namiesto klasického kolieska, čím sa dosiahol ľahší pohyb po blatistom povrchu stavenísk. Tento svoj nápad integroval do konštrukcie vysávačov a vznikla technológia pojazdnej gule Dyson Ball, ktorej cieľom bolo dosiahnutie lepšej manévrovateľnosti vysávačov.
Tiež Dysonova vízia budúcnosti sa stále vyvíja a dnes smeruje predovšetkým k maximálnemu zdokonaleniu tyčových akumulátorových vysávačov. Bezdrôtové zariadenia sú totiž jasným trendom a kladú pred všetkých ich výrobcov značné výzvy. Musia si čo najlepšie poradiť s výkonom a veľkosťou ich elektromotoru a kapacitou akumulátora. Ako už Dyson niekoľkokrát potvrdil, môžeme sa možno dočkať využitia práve týchto zdokonaľovaných technológii v niečom ešte zásadnejšom. Už takmer 30 rokov intenzívne spolupracuje s univerzitami prostredníctvom vlastnej nadácie a z jeho poznatkov môžu čerpať nádejní študenti technologických odvetví. Dyson však v komerčnej produkcii nezostal len pri vysávačoch. Svoj inovatívny prístup premieta aj do vylepšenia iných predmetov dennej potreby, ako sú sušiče rúk Airblade, bezlopatkové ventilátory Air Multiplier a ako najhorúcejšia novinka supertichý fén Supersonic. Nedávne špekulácie na základe prihlásených patentov dokonca naznačujú, že Dyson pracuje na vývoji vlastného elektromobilu. Vyzerá to tak, že sa ešte máme na čo tešiť.