Vianoce sa za posledné roky zmenili

Platforma mimovládnych rozvojových organizácií s prichádzajúcimi Vianocami vyzýva na zníženie individuálnej spotreby, ktorá môže napomôcť pri napĺňaní 17 Cieľov udržateľného rozvoja OSN. Najmä v tomto období, ktoré pre nás symbolizuje zväčša pokoj a rodinnú pohodu, sa dostávame do kontrastu s mnohými časťami sveta a ich obyvateľmi. Prichádzame s nimi do kontaktu práve našimi spotrebiteľskými rozhodnutiami. Záleží na tom, ako vplývajú naše spotrebiteľské rozhodnutia na výrobcov produktov, ktoré nakupujeme a na životné prostredie.

Sme prvou generáciou, ktorá začína fatálne pociťovať dopad svojho nezodpovedného konania, a zároveň možno poslednou, ktorá s tým dokáže niečo urobiť. Začať môže každý od seba a Vianoce sú tým najlepším časom na zamyslenie sa napríklad aj nad tým, či všetko to, čo kupujeme, aj naozaj potrebujeme. Každoročne po Vianociach končia tony potravín v kontajneroch a zo sviatkov pokoja sa razom stávajú sviatky extrémneho konzumu. Aj keď práve konzum a zvyšovanie spotreby zdanlivo poháňa globálnu ekonomiku vpred, častokrát je to na úkor životného prostredia a tých najzraniteľnejších ľudí nielen v rozvojových krajinách.

Štatistiky napríklad hovoria, že by sme tento rok mali nakupovaním v e-shopoch utratiť o 112 miliónov eur viac ako pred rokom. Odhadom by malo ísť o sumu 815 miliónov eur, čo činí oproti minulému roku nárast až 16 %.

„Vianoce sú obdobím pokoja, kedy by sme sa mali zastaviť a aspoň na chvíľu sa zamyslieť aj nad vecami, ktoré sú v živote naozaj dôležité. To, že prichádzajú Vianoce neznamená, že potrebujeme viac oblečenia, či jedla,“ hovorí Marián Čaučík, riaditeľ neziskovej organizácie eRko – Dobrá novina.

Platforma mimovládnych rozvojových organizácií vyzýva ľudí už od začiatku Predsedníctva SR v Rade Európskej únie, že máme na výber. V rámci kampane Vyber si poukazuje na to, že to, ako vyzerá náš svet a okolie, v ktorom žijeme, je výsledkom aj našich každodenných rozhodnutí. Niekedy stačí jedna malá vec, jeden dobrý výber alebo jedno správne rozhodnutie na to, aby sme ich opakovaním pomohli zlepšiť svet okolo nás. Do kampane sa zapojili aj viaceré známe osobnosti verejného života – herci Henrieta Mičkovicová a Alexander Bárta, módna návrhárka Dana Kleinert, hudobník Jano Kuric, tanečník Jaro Bekr, spisovateľka Tamara Šimončíková Heribanová a ďalší. Partnermi kampane sa v jej priebehu stalo viac ako 28 mimovládnych organizácií, lokálnych iniciatív a firiem.

Kampaň sa nevenuje iba rozvojovej pomoci, ale celkovému zodpovednému prístupu k životu a jej cieľom je ukázať, do akej miery môžu naše kroky prispieť k riešeniu problémov v našom bezprostrednom okolí. „Chceme ňou inšpirovať ľudí, aby priniesli vlastné iniciatívy, ako vytvoriť zo sveta lepšie miesto pre život. Svetu pomáhame aj tým, ako zodpovedne žijeme. Či už sa rozhodneme pre menej konzumu, začneme nakupovať len to, čo potrebujeme, prestaneme plytvať jedlom alebo niektorý deň zvezieme kolegu do práce. Každý z nás sa môže začať správať viac zodpovedne a fér a k tomu by sme mali viesť aj deti a mladých na školách,“ hovorí Mária Sliacka z Platformy MVRO.

Slovensko sa počas minuloročného Summitu v New Yorku spolu s ostatnými členskými krajinami OSN zaviazalo, že zodpovedne pristúpi k 17 Cieľom udržateľného rozvoja. Nová rozvojová Agenda 2030 sa prvýkrát v dejinách nezaoberá len pomocou ľuďom v rozvojových krajinách, ale pozornosť obracia na planétu ako celok. „Rok 2016 bol pre Slovensko rokom, kedy sme mohli začať prijímať vlastné kroky pri napĺňaní tohto rozvojového plánu na národnej úrovni, ale nevyužili sme to tak, ako sme mohli,“ uzatvára Sliacka.