Na európskych cestách jazdí sedem rôznych typov vodičov.

Či už na letnej dovolenke, alebo pri ceste do práce, môže byť čas, ktorý ľudia trávia za volantom, podľa sociálnych psychológov z Londýnskej školy ekonómie a politických vied veľmi stresujúcim a frustrujúcim zážitkom.

Aktuálny prieskum sociálnej psychológie bezpečnosti cestnej premávky, ktorý spoločne realizujú Londýnska škola ekonómie a politických vied (LSE) a výrobca pneumatík Goodyear, identifikoval rôzne spôsoby, ktorými ľudia reagujú na ostatných vodičov. Sledovali, ako sa vodiči vyrovnávajú s vlastnými pocitmi a s neistotou týkajúcou sa správania ďalších účastníkov cestnej premávky.

Učiteľ: potrebuje ubezpečenie od ostatných vodičov, že vedia, čo spravili zle a očakáva uznanie svojho úsilia o poučenie ostatných.

Vševediaci: myslí si, že je obklopený samými neschopnými hlupákmi a uspokojí ho, keď môže z bezpečia svojho auta povýšene kričať na ostatných vodičov.

Pretekár: potrebuje všetkých predbehnúť a je otrávený, keď mu v tom niekto bráni. Pokiaľ sa ho niekto snaží predbehnúť, zrýchli, alebo zmenší odstup od ďalšieho vozidla, len aby tomu zabránil.

Sudca: chce potrestať ostatných vodičov za akékoľvek podľa neho nevhodné správanie. Môže sa to skončiť i tak, že vystúpi z vozidla a pôjde si to prekonzultovať s iným vodičom osobne.

Filozof: ľahko sa vyrovnáva s nevhodným správaním iných vodičov a snaží sa to racionálne vysvetliť. Darí sa mu ovládať svoje pocity vo vozidle.

Nekonfliktný: snaží sa vyhnúť konfliktom s ostatnými vodičmi. Neberie si ich správanie osobne, ale dáva si na nich pozor, pretože ich považuje za nebezpečných.

Pohodár: počúva hudbu alebo telefonuje, aby sa izoloval. Ak sa vyhýba kontaktom s ostatnými vodičmi, ale pritom dostatočne sleduje premávku, je to dobrá cesta na zníženie frustrácie.

Prostredníctvom hĺbkových rozhovorov s rôznymi charakteristickými skupinami európskych vodičov vedci stanovili sedem rôznych typov osobností, ktoré sa prejavujú takto:

Sudca: „Celý čas všetkých pozorne pozoruje.“ – Vodič charakteristickej skupiny

Tieto rôzne charakteristiky vodičov vystupujú na povrch v rôznych situáciách, v ktorých vodiči musia reagovať na správanie sa ostatných účastníkov cestnej premávky.

Filozof: „Väčšinou nie som v strese. Každý sa skrátka ponáhľa, čo sa dá robiť.“ – Vodič charakteristickej skupiny

 

Väčšinu času si spokojne sedíme v pohodlí svojho vozidla, ale za každým rohom sa môže stať, že budeme musieť reagovať na ostatných vodičov. To robí z cesty náročné a neisté sociálne prostredie. Môžeme mať obavy z reakcií ostatných vodičov, ale tento výskum ukazuje, že ich správanie je ovplyvnené aj tým, čo robíme my. Často sami prispievame k správaniu ostatných vodičov, ktoré sa nám nepáči. Z psychologického hľadiska rozdielne typy osobností predstavujú rôzne spôsoby, ktorými sa vodiči vyrovnávajú s frustráciou a s negatívnymi pocitmi. Nemožno nás však vždy zaradiť do jedinej konkrétnej skupiny. V závislosti od situácie a interakcie s ostatnými väčšina z nás zistí, že sa môže identifikovať i s niekoľkými profilmi,” vysvetľuje dr. Chris Tennant, sociálny psychológ, ktorý výskumný projekt na LSE vedie.

Nekonfliktný: „Nebezpeční vodiči ma ohrozujú, musím sa od nich dostať čo najďalej.“ – Vodič charakteristickej skupiny

 

Väčšina týchto modelov správania môže viesť k nebezpečnej situácii na ceste. Rozumieť tomu, akým správaním disponujeme a čo to môže vyvolať, je pre nás všetkých prvý krok k tomu, aby sme sa lepšie ovládali a vytvárali tak lepšie prostredie pre seba i ostatných účastníkov cestnej premávky. Popri účinnom zákonnom postihu agresívnej jazdy zostává výchova a celoživotné vzdelávanie najsilnejším nástrojom na ovládnutie sociálnej a emocionálnej stránky šoférovania a na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky,” odporúča Olivier Rousseau, viceprezident značky Goodyear pre osobné pneumatiky v Európe, na Blízkom východe a v Afrike.

Pohodár: „Mám rád, keď nasadnem do auta a môžem sa starať len sám o seba a robiť, čo potrebujem.“ – Vodič charakteristickej skupiny

 

Osobnostné typy vyplynuli z prvej časti spoločného výskumného projektu, ktorý kvalitatívne nazerá na správanie sa vodičov pri jazde prostredníctvom charakteristických skupín a hĺbkových rozhovorov. Týmto výskumom LSE a Goodyear zisťujú, ako vodiči navzájom ovplyvňujú svoje správanie na ceste.

Druhá časť projektu prebieha v 15 európskych krajinách. Konečné výsledky a analýzu tejto celoeurópskej štúdie možno očakávať v októbri.

Údaje z predchádzajúcich výskumov mladých vodičov (pod 25 rokov):

  • 65 % mladých vodičov má dnes vo vozidle viac rušivých elementov, ako kedykoľvek v minulosti
  • 40 % mladých vodičov je ochotných viac riskovať
  • 29 % mladých vodičov sa bude s menšou pravdepodobnosťou riadiť radami, ktoré získali počas výcviku
  • 29 % mladých vodičov nepovažuje výcvik za potrebný
  • 76 % inštruktorov autoškôl chce, aby rodičia dávali deťom lepší príklad