- Nová séria spotrebičov Electrolux, ktorá sa postará o vašu bielizeň – starajte sa o to, na čom vám záleží
- Čo vám v jeseni ušetrí čas a peniaze?
- Detská móda do dažďa: Tieto jesenné kúsky by v šatníku vašich malých dobrodruhov nemali chýbať!
- Tesco pokračuje v boji proti menštruačnej chudobe: Slovenky ušetrili už 30-tisíc eur
- Tešíte sa do školy?
Na európskych cestách jazdí sedem rôznych typov vodičov.
Či už na letnej dovolenke, alebo pri ceste do práce, môže byť čas, ktorý ľudia trávia za volantom, podľa sociálnych psychológov z Londýnskej školy ekonómie a politických vied veľmi stresujúcim a frustrujúcim zážitkom.
Aktuálny prieskum sociálnej psychológie bezpečnosti cestnej premávky, ktorý spoločne realizujú Londýnska škola ekonómie a politických vied (LSE) a výrobca pneumatík Goodyear, identifikoval rôzne spôsoby, ktorými ľudia reagujú na ostatných vodičov. Sledovali, ako sa vodiči vyrovnávajú s vlastnými pocitmi a s neistotou týkajúcou sa správania ďalších účastníkov cestnej premávky.
Učiteľ: potrebuje ubezpečenie od ostatných vodičov, že vedia, čo spravili zle a očakáva uznanie svojho úsilia o poučenie ostatných.
Vševediaci: myslí si, že je obklopený samými neschopnými hlupákmi a uspokojí ho, keď môže z bezpečia svojho auta povýšene kričať na ostatných vodičov. Pretekár: potrebuje všetkých predbehnúť a je otrávený, keď mu v tom niekto bráni. Pokiaľ sa ho niekto snaží predbehnúť, zrýchli, alebo zmenší odstup od ďalšieho vozidla, len aby tomu zabránil. Sudca: chce potrestať ostatných vodičov za akékoľvek podľa neho nevhodné správanie. Môže sa to skončiť i tak, že vystúpi z vozidla a pôjde si to prekonzultovať s iným vodičom osobne. Filozof: ľahko sa vyrovnáva s nevhodným správaním iných vodičov a snaží sa to racionálne vysvetliť. Darí sa mu ovládať svoje pocity vo vozidle. Nekonfliktný: snaží sa vyhnúť konfliktom s ostatnými vodičmi. Neberie si ich správanie osobne, ale dáva si na nich pozor, pretože ich považuje za nebezpečných. Pohodár: počúva hudbu alebo telefonuje, aby sa izoloval. Ak sa vyhýba kontaktom s ostatnými vodičmi, ale pritom dostatočne sleduje premávku, je to dobrá cesta na zníženie frustrácie. |
Prostredníctvom hĺbkových rozhovorov s rôznymi charakteristickými skupinami európskych vodičov vedci stanovili sedem rôznych typov osobností, ktoré sa prejavujú takto:
Sudca: „Celý čas všetkých pozorne pozoruje.“ – Vodič charakteristickej skupiny |
Tieto rôzne charakteristiky vodičov vystupujú na povrch v rôznych situáciách, v ktorých vodiči musia reagovať na správanie sa ostatných účastníkov cestnej premávky.
Filozof: „Väčšinou nie som v strese. Každý sa skrátka ponáhľa, čo sa dá robiť.“ – Vodič charakteristickej skupiny
|
“Väčšinu času si spokojne sedíme v pohodlí svojho vozidla, ale za každým rohom sa môže stať, že budeme musieť reagovať na ostatných vodičov. To robí z cesty náročné a neisté sociálne prostredie. Môžeme mať obavy z reakcií ostatných vodičov, ale tento výskum ukazuje, že ich správanie je ovplyvnené aj tým, čo robíme my. Často sami prispievame k správaniu ostatných vodičov, ktoré sa nám nepáči. Z psychologického hľadiska rozdielne typy osobností predstavujú rôzne spôsoby, ktorými sa vodiči vyrovnávajú s frustráciou a s negatívnymi pocitmi. Nemožno nás však vždy zaradiť do jedinej konkrétnej skupiny. V závislosti od situácie a interakcie s ostatnými väčšina z nás zistí, že sa môže identifikovať i s niekoľkými profilmi,” vysvetľuje dr. Chris Tennant, sociálny psychológ, ktorý výskumný projekt na LSE vedie.
Nekonfliktný: „Nebezpeční vodiči ma ohrozujú, musím sa od nich dostať čo najďalej.“ – Vodič charakteristickej skupiny
|
“Väčšina týchto modelov správania môže viesť k nebezpečnej situácii na ceste. Rozumieť tomu, akým správaním disponujeme a čo to môže vyvolať, je pre nás všetkých prvý krok k tomu, aby sme sa lepšie ovládali a vytvárali tak lepšie prostredie pre seba i ostatných účastníkov cestnej premávky. Popri účinnom zákonnom postihu agresívnej jazdy zostává výchova a celoživotné vzdelávanie najsilnejším nástrojom na ovládnutie sociálnej a emocionálnej stránky šoférovania a na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky,” odporúča Olivier Rousseau, viceprezident značky Goodyear pre osobné pneumatiky v Európe, na Blízkom východe a v Afrike.
Pohodár: „Mám rád, keď nasadnem do auta a môžem sa starať len sám o seba a robiť, čo potrebujem.“ – Vodič charakteristickej skupiny
|
Osobnostné typy vyplynuli z prvej časti spoločného výskumného projektu, ktorý kvalitatívne nazerá na správanie sa vodičov pri jazde prostredníctvom charakteristických skupín a hĺbkových rozhovorov. Týmto výskumom LSE a Goodyear zisťujú, ako vodiči navzájom ovplyvňujú svoje správanie na ceste.
Druhá časť projektu prebieha v 15 európskych krajinách. Konečné výsledky a analýzu tejto celoeurópskej štúdie možno očakávať v októbri.
Údaje z predchádzajúcich výskumov mladých vodičov (pod 25 rokov):
- 65 % mladých vodičov má dnes vo vozidle viac rušivých elementov, ako kedykoľvek v minulosti
- 40 % mladých vodičov je ochotných viac riskovať
- 29 % mladých vodičov sa bude s menšou pravdepodobnosťou riadiť radami, ktoré získali počas výcviku
- 29 % mladých vodičov nepovažuje výcvik za potrebný
- 76 % inštruktorov autoškôl chce, aby rodičia dávali deťom lepší príklad