Bentley – tiché športové auto.

Máloktorá automobilka dokázala vytvoriť okolo seba takú silnú auru ako práve Bentley. Je to značka s najurodzenejším rodokmeňom a k takýmto menám neodmysliteľne patria emócie, charakter a absolútna dokonalosť každého detailu. Táto kombinácia už niekoľko desiatok rokov vyvoláva v každom majiteľovi týchto konštruktérskych zázrakov pocit jedinečnosti. A to právom, pretože ani jedno auto nie je rovnaké.

Začiatky sú vždy ťažké.

Za vznikom tejto legendy stojí muž s menom Walter Owen Bentley, ktorý sa narodil 16.9.1888 v Londýne v dome na Avenue Road. Už v útlom veku ho fascinovalo všetko mechanické, ako napríklad otcove hodinky, ktoré niekoľko krát rozobral. Veľmi rád chodil kontemplovať na železničnú stanicu, kde sa mohol vzniesť na krídlach fantázie do výšin a snívať o tom, čo by chcel vo svojom živote dokázať. A malo toho byť naozaj veľa. Jeho láska k vlakom mu vyniesla prvé zamestnanie u spoločnosti Great Northern Railways, ktorá sa orientovala na výrobu lokomotív. Za našetrené peniaze si spolu s bratom kúpili firmu Lecoq & Fermie, ktorá zastupovala francúzsku značku DFP. Tieto autá nemali veľký výkon, ale konštruktérske schopnosti bratov sa v tomto prípade prejavili v plnej miere. Vylepšili motor odľahčením piestov, podvozok, riadenie a prihlásili sa do rôznych lokálnych pretekov na ktorých dosiahli značné úspechy. To im získalo popularitu a peniaze na ich projekt, ale s bratom sa neskôr rozišiel a tak založil so svojimi priateľmi Frankom Burgessom a Haroldom Varleyom firmu Bentley Motors v roku 1919. Tá ešte v tom roku vyhlásila riadený bankrot a vznikla Bentley Motors Ltd. s vkladom 200 000 libier. Prvým sériovo vyrábaným vozidlom sa stal model Bentley 3 litre, ktorého sa vyrobilo 1622 kusov a dodnes sa v autentickej podobe nachádza okolo 1 200 vozidiel.

Existencia pod krídlami Rolls-Royce.

Automobilka Bentley mala už od začiatku svojej existencie problémy s finančnou stabilitou. Prvú vážnu krízu zažehnala až intervencia Woolfa Barnato v roku 1925, ale situácia sa zopakovala už v roku 1931. Firma v tomto roku zmenila názov na Napier a o niekoľko mesiacov vstúpila na scénu firma Rolls-Royce, ktorá sa stala plnohodnotným akcionárom. Vzniklo Derby Bentley a v podstate sa jednalo o vozidlá vyrábané pod patronátom Rolls-Royce. Výroba sa presunula z Crewe do mesta Derby. Nové autá od Bentley boli konzervatívne, ale s tradičným charakterom a s modernými technológiami. Bol to presný opak talianskych športových vozidiel zo sedemdesiatych, alebo osemdesiatych rokov, ktoré sa vás pokúšali neustále zabiť. Vozidlá Bentley mali športového ducha v tele elegána a tento spôsob prepravy imponoval mnohým bohatým ľudom na celom svete. Viacerí záujemcovia mali smolu, pretože výroba bola prísne limitovaná výrobnou kapacitou a metódami práce. Preto sa dnes stali historické autá vyhľadávanými exponátmi pre starých pánov do ich klimatizovaných garáži s kobercami na dlážke. A to je škoda. Tieto autá boli stavané pre jazdenie a nie preto, aby sa stali nehybnými naleštenými kusmi kovu. Bentley momentálne neexistuje ako samostatná automobilka, ale patrí do koncernu Volkswagen.1112181054421165399192635

Označenie vozidiel Bentley.

Typické prvky označovania svojich produktov má každá automobilka. Bentley používa od roku 1919 logo okrídleného B. Vytvoril ho maliar Gordon Crosby. Na odlíšenie používali štyri farebné variácie. Modrý, červený, zelený a čierny emblém. Každý z nich symbolizoval inú výkonnosť motora. Tie najsilnejšie kompresorové verzie používali Black Label. Okrem týchto ručne maľovaných emblémov používali aj sošky na chladiči v troch rôznych prevedeniach. Sošky slúžili na identifikáciu exkluzívnej série Mk V, Mk VI a R.

Legenda z Le Mans.

Pretekárska zelená farba je charakteristická pre všetky klasické anglické vozidlá, ale preslávili ju najmä autá Bentley a neskôr Aston-Martin. Účasť na Le Mans je adrenalínom ešte aj dnes, ale v dvadsiatych rokoch 19. storočia to bol čistý hazard. Bentley Boys bola skupina jazdcov, ktorí nepoznali strach a s volantom to vedeli lepšie ako s čímkoľvek iným. Továrenskí pretekári ako napríklad Henry Birkin, Woolf Barnato, Sammy Davis sú tí najslávnejší z Bentley Boys. Pre značku s emblémom okrídleného B získali päť výhier, tá posledná prišla až o niekoľko desaťročí neskôr v roku 2003.

Karosérie od tých najlepších sú dnes najdrahšie.

Bentley 4,5 L Supercharged stál na aukcii v roku 2007, ktorá sa konala v Monterey neuveriteľných 4 510 000 USD. Tento exemplár bol špeciálne postavený Gurney Nuttingom pre jazdca Woolfa Barnato. Ten toto auto ale nikdy nepoužil, pretože nemohol. Nevyhovovalo niekoľkým technickým predpisom a de facto nemalo žiadnu konkurenciu. Zelený sršeň, ako sa autu prezývalo malo prevodovku s krátkym radením, aerodynamickú karosériu a používalo motor Roots s preplňovaným radovým štvorvalcom o výkone 243 koní. Produkcia cestovných vozidiel sa niesla v rovnakom duchu, všetko bolo nadčasové. Bentley Continental R-type vznikol v 208 kusoch a ani jeden kus nemal rovnakú karosériu. Franay, Graber, H.J. Mulliner či Park Ward boli značky kooperujúce na tomto projekte a vďaka nemu sa stali známymi.

Vznik auta Bentley.

Pri výrobe každého auta sa kladie dôraz na históriu. Karoséria je umelecké dielo, ktorého výroba trvá cca 35 hodín ručnej práce. Interiér je naozaj inšpiratívne miesto v ktorom vytvoríte mnoho myšlienok, alebo si iba budete užívať krásu malých detailov, ktoré vytvárajú fungujúci celok. Je to miesto, kde sa sny spájajú s realitou. Perzské koberce, ktoré majú dĺžku vlasu 3,5 cm, alebo symetrické drevené obloženie z koreňových systémov rôznych exotických drevín sú vizitkou toho najlepšieho čo za svoje peniaze môžete dostať. Pokiaľ máte veľmi individuálne potreby ako napríklad televízor v priehradke medzi prednými a zadnými sedadlami, alebo vyšívané iniciály na kobercoch, tak ani to nie je nemožné. Modelový rad Bentley dnes zahrňuje luxusnú limuzínu Mulsanne a kupé Continental v rôznych špecifikáciách (GT, GTS, Supersports, Flying Spur). Primát najpredávanejšieho vozidla s logom Bentley drží Continental GT, ktorého sa zatiaľ vyrobilo cca 36 000 kusov. Cena nového vozidla je vysoká, ale reflektuje kvalitu a exkluzivitu.