Renault Talisman dCi 200 EDC

Z Talismanu vystúpite, zavriete dvere a keď zamknete, otočíte sa, akoby ste opúšťali svoju veľkú lásku. Je to spôsobené súhrou viacerých vlastností, pričom najzásadnejšou je dobre vyladený podvozok a silný motor, ktorý ukradne srdce každému milovníkovi pokojnej jazdy a ulahodí mu aj kultivovaným prejavom. Aký je na rozbitých cestách a čaká vnútri nejaké prekvapenie?

Dizajnéri vytvorili unikátne auto, za ktorým sa radi otočia chodci aj vodiči. V noci preto, že do diaľky žiaria predné svetlá s tenkým diodovým pásom a cez deň si zasa ľudia môžu hlavu vykrútiť, lebo vidia majestátne línie prednej kapoty plynulo nadväzujúce na rafinované tvary zadku. Karoséria je krásna z každého uhla a to isté platí aj o interiéri. V najvyššej dostupnej výbave Initiale Paris vnútri nechýba nič, čo by počas niekoľkohodinovej cesty mohli potrebovať. Minimalisticky vyvedený interiér, ktorému dominuje veľká dotyková obrazovka, vyniká dobrou ergonómiou a je skutočne príjemným miestom k životu, nech už sedíte za volantom, alebo si hoviete vzadu. Hlavnou devízou auta je totiž pokojná jazda, no stačí pár sekúnd a môže sa to zmeniť. Stačí prepnúť jazdný režim z ekologického módu na športový a posádku na obchvate poľahky vytrhnete zo zamyslenia celkom pružným zrýchlením.

Renaultu sa podaril husársky kúsok, pretože vrcholnú verziu Talismanu osadil novým naftovým štvorvalcom 2.0 dCi s maximálnym výkonom 200 koní a krútiacim momentom 400 Nm a to sú hodnoty, ktorými oslňujú sedany predávané s prívlastkom „športové“. Francúzska limuzína vyniká kultivovaným prejavom aj krátko po štarte, keď má nezahriatý motor, čo u naftových agregátov nie je bežné. Prvý výbuch palivovej zmesi síce sprevádza mierne zatrasenie silentblokmi, no potom sa kabínou rozprestrie pomerne opojné ticho, ktoré konštruktéri docielili aj pomocou akustického krytu. Ten namontovali na tlakový zásobník s naftou, ako aj modifikovaným EGR obtokom, ktorý nevedie popri bloku z vonkajšej strany, ale vnútrom hlavy. Agregát v podstate najviac počujete počas nočnej jazdy mestom, inak všetky zvuky zaniknú v bežnom ruchu okolia a jediné, čo môžete občas zaregistrovať, je roztočené turbo, ktoré sa pri rýchlom pridaní roztočí a po náhlom uvoľnení tlaku z pravého pedálu sa ešte chvíľu točí vo vysokých otáčkach. Pri vypnutom audiu ho jednoducho počujete. Nejde však o výnimočný jav – turbodúchadlá počujete azda v každom takto vybavenom aute, no je rozdiel v prejave. Niekde si melodicky „pískne“ alebo „odfúkne“. Akcelerácia s výrazným zvukovým sprievodom je však spôsobená štýlom jazdy a akonáhle zrýchlite kontinuálne, hluk bude zanedbateľný natoľko, že ho začnete ignorovať aj vďaka dobre vyladenej šesťstupňovej prevodovke.

Prevodovka je nastavená na nižšie prevádzkové otáčky, takže ťahá odspodu a lineárne. Reakcia na plný plyn v úspornom režime ale pripomína úvod melodramatickej jazzovej skladby. Stačí však prepnúť na šport a začne tvrdiť muziku. Minimalizuje sa oneskorenie turba a stuhnú tlmiče aj riadenie. Prejazdy zákrutami sú potom zábavné, lenže pripisovať to výhradne výkonu by bolo ozaj scestné. Zákruty v ňom prejdete presne a rýchlo najmä vďaka 4CONTROL, ktorý upravuje uhol všetkých kolies až stokrát za sekundu za každých okolností a vo volante máte cit, aj keď je riadenie mierne presilené. Systém tiež oceníte pri cúvaní a v meste prináša mimoriadne krátky polomer otáčania. Navyše, na okresných cestách prejdete ostrou zákrutou oveľa rýchlejšie a stabilnejšie, než by ste prvýkrát tipovali. Preto netrvá dlho, než vám Talisman prirastie k srdcu.

Text: AK Foto: AO