Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive prinesie zábavu v teréne aj v meste

Tuhé riadenie a okamžité reakcie na plyn? V Seate Ateca FR s dvojlitrovým motorom pod kapotou nebudete chcieť zastaviť, práve pre tieto dve vlastnosti. Za volantom si však jazdu užijete, aj keď sa budete pomaly prepletať spleťou úzkych uličiek, lenže vzhľadom na pohon všetkých kolies by bola škoda, ak by ste ho občas neprehnali poľnými cestami. Na konci sa možno otočíte, aby ste úsekom prešli znovu a možno tam napokon strávite aj celé dopoludnie. Prečo?

Na kvalitnom asfalte je nejedno auto rýchle aj s priemerným vodičom vďaka množstvu asistenčných systémov, no ak sa vydáte do náročnejších podmienok, ukážu sa rozdiely. Ateca FR však nebude tvoriť slabší článok v reťazci. Je len na šoférovi, ako na klzkom povrchu skrotí 190 koní a 320 Nm, ktoré dáva benzínový radový dvojliter na obe nápravy.

Odvážnejší si na voliči jazdných režimov nastavia rovno športový mód a deaktivujú trakčnú kontrolu. Tak sme to spravili aj my. Na šmykľavom úseku sme ocenili aj tuhé a presné riadenie, vďaka ktorému sme na rozjazdenom blate nemuseli divoko krútiť volantom, ale bohato postačili jemné korekcie aj vo vyšších rýchlostiach. Dokonca aj keď sme Atecu FR v zákrute utrhli, nezapotili sme sa. Stačilo pracovať s plynom. Pokiaľ však pri ostrej jazde budete dôverovať 7-stupňovej automatickej prevodovke DSG, budete musieť trošku viac tlačiť na pravý pedál, aby vám neklesli otáčky, no i tak sa to môže stať. My sme si radšej vychýlili páku doprava a radili pádlami pod volantom. Auto výrazne zmenilo charakter. V ľavotočivej zákrute pokrytej bahnom sme si podržali dvojku a trojku dali na apexe. Zadok sa zhupol a auto vystrelilo vpred. Je to skvelá zábava, no neprajná ku sýtemu červenému laku a čiernym 19“ diskom. Predsa len, vrcholný model v ponuke sa skôr vyníma naleštený v uličkách veľkomesta, než s hrubou vrstvou blata v podbehoch a na karosérii, kde sa vyníma množstvo štýlových detailov.

Fakt, že sa s Atecou FR zabavíte aj na nespevnenom povrchu, je nesporný, lenže máloktorý majiteľ dá autu tak zabrať. Veď načo… Jazdu si plnohodnotne užijete aj na okresných cestách, kde môžete pilovať presnú stopu a navyše vás v technicky náročných úsekoch očarí kultivovanosťou aj skvelou spotrebou benzínu.

V ostrých zákrutách pri rýchlej zmene smeru boli citeľné mierne náklony karosérie, no vďaka tuhým tlmičom a sedačkám s dobrým bočným vedením nevadia, skôr dotvárajú celkový zážitok z jazdy. Pokiaľ však chcete auto zobrať do serpentín a trochu mu naložiť, treba brať na vedomie hmotnosť 1,6 tony. Nie je to veľa, no my sme v aute sedeli dvaja a okrem Pezinskej Baby sme s autom prešli aj kruhové objazdy v Devínskej Novej Vsi, kde sme schválne išli štýlom brzda-plyn. Pri druhej jazde začali mierne vädnúť brzdy, no stále to stačilo na bezpečné spomalenie. Nechali sme ich vychladiť, a keď sme úsekom prešli plynulo, no na limite, Ateca v nás zanechala príjemný dojem. Zákruty sa dali rezať nečakane ostro, dokonca tak, aby sa odľahčilo vnútorné zadné koleso, no zároveň nestratila balans. Práve vtedy si spomeniete na fakt, že existuje ešte jedna Ateca. Tá od Cupry, ktorá má ešte väčší výkon, ktorý by sa tu náramne hodil. Nejde však o ostro ladenú verziu, ale o univerzálny model, ktorý má zvládnuť takmer všetky nástrahy. A ide mu to dobre, navyše veľa nezožerie. Pri pokojnej jazde v meste nám z nádrže zmizlo 7 litrov, keď sme išli na plný plyn, len o dva litre viac.

Vnútri na vás čaká dobre spracovaný interiér, ktorý nestratí punc kvality ani po rokoch. Bezdrôtová konektivita s mobilom je samozrejmosťou, rovnako dobré audio či rýchly infotainment. Navyše aj kufor má veľký. Z praktického hľadiska teda niet čo haniť.

 

Seat Ateca FR

Motor: R4

Výkon: 190 koní

Max. krútiaci výkon: 320 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,1 s

Max. rýchlosť: 212 km/h

Cena: od 37 669 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.