Citroën C5 X prináša opojnú radosť z jazdy

Je radosť ho šoférovať, aj keď neohromí stovkami koní pod kapotou. Vo vlajkovej lodi Citroënu je pomalá aj rýchla jazda zážitkom. Aerodynamický hluk dnu neprúdi ani vo vysokých rýchlostiach, podvozok žehlí každú nerovnosť a motor v C5 X má dostatočnú dynamiku, aby ste mohli predbiehať, kedy sa vám zachce.

Komfortom pripomína kúsky z prémiového segmentu, ale cenou sa im nepribližuje. Najvybavenejšia C5 X stojí toľko, čo si nemecké automobilky účtujú za oholené verzie svojich menších modelov, no ponúka takmer rovnakú paletu asistenčných systémov a výbavy. Materiály v interiéri? Pokiaľ vnútri čakáte kožu, nezmýlite sa. Okrem nej tam síce nájdete aj dosť plastu, našťastie však nepôsobí lacno.

Za volantom sme si pozíciu našli pomerne ľahko. Chvíľu sme si však museli zvykať na pocit, že nás interiér C5 X doslova obopol. Po pravej strane máte hrubý stredový panel s voličom automatickej 8-stupňovej prevodovky, oproti členito tvarovanú prístrojovú dosku a volant a vľavo masívne dvere. Klaustrofobicky to však vnútri nepôsobilo ani keď sme sedačku dali do najspodnejšej polohy. Pohľad do späťáku nám pripomenul, že za sebou máme ešte poriadnu masu auta. Dlhé je totiž 4,80 metra a váži takmer 1,6 tony. Napriek tomu ponúka solídnu dynamiku vďaka 1,6-litrovému benzínovému motoru s výkonom 181 koní a 250 Nm.

Na to, aby ste zatočili s majestátnym Rolls-Royce Phantom, stačí jeden prst. Aby ste manévrovali s C5 X, stačí jeden pridať. Ak spojíte ukazovák s prostredníkom, volantom pohnete podľa potreby. Svedčí to o vyladenosti podvozku, no i tak by bolo fajn, keby mal adaptívne tlmiče.

V zákrutách na diaľnici pred Zvolenom sme vo vysokej rýchlosti skúsili prejsť z pravého do ľavého pruhu počas toho, ako sme boli v pravotočivej zákrute. Nastavený sme mali komfortný režim. Auto sa naklonilo trochu viac, ako sme čakali. Tvrdé brzdy neprichádzali do úvahy, preto sme ešte zrýchlili. Pomohlo to, energia sa preniesla smerom nazad a C5 X s prehľadom vykrojila poloblúk. Druhýkrát sme to zopakovali, len sme aktivovali športový režim. Riadenie trochu stuhlo, a identický manéver si nevyžiadal toľko sústredenia. Cestu naspäť sme absolvovali už len v športovom režime. Rozdiel v spotrebe bol minimálny – približne liter. Citroën išiel suverénne a pýtal si necelých 8 litrov benzínu. Chytili sme tempo a na zmenu smeru stačili milimetrové pohyby zápästím. Pohodu na diaľnici dotvárali podmanivé tóny z prvotriednej audiosúpravy. Čoskoro sme však opäť zavítali do mesta a na okresné cesty.

Prekvapením v uliciach boli reakcie prevodovky. Pri pomalom posúvaní v kolóne automatický 8-stupňový menič autom neraz trhol, dokonca sa to stalo aj pri parkovaní. Rolu ani nehralo ako sme zatlačili na plyn. Stačilo však len prekliknúť jazdný režim a bolo po probléme. V športovom režime sa tento exces nevyskytol ani raz. To bol jasný signál, aby sme ignorovali „zelenú vlnu“ a zakaždým aktivovali režim šport, v ktorom sme aj párkrát deaktivovali kontrolu trakcie. Áno, C5 X dokázal hodiť zadkom, lenže vzhľadom na rozmery a hmotnosť ide to bolo iba decentné odsadenie si zadnej nápravy. Predsa len, C5 X je skôr o vychutnávaní si ladnosti pohybu a elegantných riešení v interiéri…

 

Citroën C5 X PureTech 180

Motor:R4
Výkon: 181 koní

Max. krútiaci moment: 250 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 8,1 s

Max. rýchlosť: 230 km/h

Cena: 37 490 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.