BMW X1 xDrive23d prichádza ako nový naftový kráľ

Pocit, že X1 medzigeneračne narástla, nadobudnete rýchlo. Kráľovský priestor v interiéri a masívne detaily na karosérii to celé len umocňujú, no neznamená to, že pre pár centimetrov navyše stratí punc kompaktného SUV. Od nich zákazníci čakajú dobrú spotrebu, solídne jazdné vlastnosti a maximálnu praktickosť. Naplní takéto očakávania aj model s pohonom všetkých kolies od BMW?

Tretia generácia obľúbeného SUV od bavorskej automobilky posunula kvalitu spracovania opäť na vyššiu úroveň a vnútri sa tak môžete rozplývať nad množstvom funkčných prvkov, ktoré však už neodmysliteľne patria ku značke. Polohovateľná opierka na kolená predstavuje praktický prvok, ktorý oceníte pri dlhej alebo športovej jazde. Zato športovo tvarovaný volant, ktorému dominuje spodný segment s masívnymi otvormi, je výsostne estetická záležitosť priťahujúca pohľady každého, kto sa v aute ocitne. Vnútri panuje pomerne vzácna harmónia medzi funkčnými a okrasnými detailmi. Musíte sa však zmieriť s tým, že stredová lakťová opierka zároveň neslúži ako uzavretý odkladací priestor. Hlboko pod odkladacou hranou je odkladacia vanička na pár vecí. Interiér však aj vďaka tomu pôsobí vzdušne.

Pozíciu za volantom si nájdete rýchlo, pretože sedadlá dobre vedú telo. Za zmienku stojí aj pohodlné nastupovanie. Veľkorysý uhol otvárania dverí a svetlá výška prispievajú k tomu, že za volant hupsnete bez problémov aj v stiesnených podmienkach podzemnej garáže. Tam sa, koniec-koncov, bude nová X1 vyskytovať asi častejšie ako v ťažkom teréne. Pritom má pohon všetkých kolies, dlhší rázvor aj širší rozchod, čo prispieva k lepším jazdným vlastnostiam nielen na kvalitnom asfalte, ale aj k stabilite v náročnejších podmienkach.

Samozrejme, značne tomu prispieva vyladený podvozok, dostatočný výkon priečne uloženého naftového radového štvorvalcového motoru, ktorý spolupracuje so 48 V mild hybridnou technológiou a sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Systém ukázal nadmieru kultivovaný chod aj keď nebol ešte zahriaty. Nečakané trhnutia či pazvuky sa nedostavili ani v eko režime, no predsa len sme chceli vedieť, čo „nafťák“ predvedie, keď aktivujeme športový režim a vypneme kontrolu trakcie.

V X1 máte k dispozícii solídnych 197 koní a masívnych 400 Nm, takže dynamickú jazdu zažijete, keď sa s plynom nebudete maznať a udržíte trochu vyššie otáčky, čo štvorvalcu s dvojicou turbodúchadiel nerobí žiadne problémy. Dokonca auto pôsobí tak, že na tento moment celý čas čakalo. Sadne na zadné a vyrazí vpred. V tiahlych zákrutách, najmä pokiaľ je trochu vlhká cesta, viete pod plynom trochu odsadiť zadok, a to je vzhľadom na 2,69 metrový rázvor celkom sranda. Stačí milimetrové kontra a auto zrovnáte naspäť. Ak by ste chceli trochu dlhšie drifty, bolo by fajn pozrieť sa na väčší a výkonnejší model značky.

Pokiaľ idete so zapnutou kontrolou trakcie, môžete mať nastavený akýkoľvek jazdný režim a auto bude nádherne čitateľné a komunikatívne. Vďaka strmému riadeniu si užijete napríklad ostré prejazdy kruhovými objazdmi aj vo vyšších rýchlostiach, pretože dokážete preklopiť hmotnosť jemných švihnutím volantom bez straty rytmu a rozhodenia auta. Pri takejto jazde sa cíti ako ryba vo vode, lebo dieselový xDrive23d v sklze udržíte plynom krátko a nie je na to ani predurčený a v podstate pri tom týrate motor aj podvozok. Je však dobré vedieť, že zábavu nepokazí…

Dnu preniká len minimum hluku či vibrácií od podvozku ako aj ruchu ulice, no zároveň pekne počuť pradúci motor, ktorý pracuje efektívne a aj pri ozaj tvrdom používaní vás nezruinuje. V meste sme s ním jazdili len za čosi viac ako päť litrov, no pri dlhšej trase s plynulou jazdou sme túto hranicu podliezli, a to sú s ohľadom na rozmery tohto SUV, slušné hodnoty.

BMW X1 xDrive23d

Motor: R4

Výkon: 197 koní

Max. krútiaci moment: 400 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,4 s

Max. rýchlosť: 225 km/h

Cena: 66 816 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.