Hyundai Kona N jazdí ako utrhnutá z reťaze

Predné pneumatiky viete roztrhať na franforce za dopoludnie, našťastie plnú nádrž spálite skôr. Pokiaľ si v Hyundai Kona N nastavíte všetky parametre do najostrejšieho režimu, skrátka nečakajte kompromisy – praktické SUV stuhne, výfuky začnú dunieť a odozva plynu je okamžitá. Síce vie byť aj ako-tak úsporným a praktickým autom, no v prvom rade prináša zábavu za volantom a potom sú spálené litre benzínu druhoradé…                                                                                                   

Postavili ho, aby prinášalo radosť z jazdy a také aj je. Kona N má zaujímavý dizajn, ktorý si buď rýchlo obľúbite, alebo znenávidíte. Najmä z funkčných doplnkov na zadnej časti vidno, že nejde o obyčajné SUV. Dvojica veľkých koncoviek výfukov, difuzór a masívne prítlačné krídlo na veku kufra v kombinácii s bledomodrou farbou každému dávajú najavo, že šoférovi stačí trochu pridať a o pár sekúnd zmizne z dohľadu.

Excelentný dvojliter

Pod kapotou má vyladený dvojlitrový prepĺňaný radový štvorvalec s výkonom 280 koní a maximálnym krútiacim momentom 392 Nm. Nemenej dôležitý je aj údaj o hmotnosti – má jeden a pol tony. A keďže má pomerne krátky rázvor, je v zákrutách obratná ako profesionálna orientálna tanečnica.

Konu N s predným náhonom sme prehnali v kľukatiacich sa zákrutách vedúcich na Pezinskú Babu kde „N-ko“ predviedlo, že ide o stroj, s ktorým skúsený vodič potrápi oveľa výkonnejšie autá. Základným predpokladom, aby ste mohli naháňať Porsche Cayman či Ford Focus ST nepredstavuje iba výkon, ale aj dobre zahriate pneumatiky. Obuté sme mali lepivé Pirelli P Zero, ktorým stačilo pár zákrut a už sme mohli jazdiť s vervou, akoby sme boli na okruhu.

Správne nastavenie

Adrenalín na počkanie prináša stlačenie červeného tlačidla NGS (N Grin Shift) na volante. Auto sa prepne na 20 sekúnd do najostrejšieho módu. No keď ho prvýkrát aktivujete, zaručene sa vám dvihne tep, začnete sa potiť a pevnejšie zovriete veniec volantu. Motor totiž v zlomku sekundy vyletí do obmedzovača a 8-stupňová dvojspojková N-DCT prevodovka s mokrými spojkami nakrátko dovolí pri manuálnom radení pádlami pod volantom podržať agregát v červenom poli otáčkomeru. Pneumatiky mali čo robiť, aby príval výkonu zvládli. Tých dvadsať sekúnd však ukázalo, že Kona N je skôr cupový špeciál, než športovo ladený crossover s terénnymi ambíciami.

Cestou dole na Pernek nájdete kvalitnejší asfalt a v nedeľu krátko po svitaní aj zaručene stretnete niekoho, komu budete chcieť ukázať dva masívne a poriadne hlučné výfuky. Tie síce vedia vďaka aktívnej klapke v koncovkách aj stíchnuť, lenže asi nikto by sa pri ostrej jazde ochudobnil o tak rozmanité spektrum zvukov… Koncovky totiž prskajú, odfrknú si a občas si aj zastrieľajú a dotvárajú tak zážitok z jazdy.

Pokiaľ si ešte aktivujete funkciu maximálneho zrýchlenia, viete drahé gumy na drsnom asfalte odrovnať naozaj expresne. Aby ste si auto užili, musíte mať čo-to odjazdené a nebáť sa „poslať to“ do zákruty. Zistíte, že Kone N môžete dôverovať. Prenos masívneho krútiaceho momentu obstaráva elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál a komunikatívny podvozok vás informuje o všetkom, čo sa vám deje pod zadkom. Vďaka ostrému a tuhému riadeniu dokáže promptne zareagovať a auto rýchlo zrovnať.

V najostrejšom režime však treba rátať s tým, že benzín z nádrže mizne raketovým tempom. Spotreba cez 20 litrov vás tak nemôže prekvapiť. Je to len malá daň za obriu porciu zábavy, ktorú Hyundai Kona N prináša.

Hyundai Kona N

Motor: R4, 2-liter

Výkon: 280 koní

Max. krútiaci moment: 392 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,5 s

Max. rýchlosť: 240 km/h

Cena: 36 080 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.