Cupra Formentor 2,0 TDi 4Drive má lovecké inštinkty

Neustále sa tvári ako krvilačná šelma pripravená zaútočiť, no za volantom zistíte, že vie byť aj krotká ako baránok. Závisí to od voľby jazdného režimu a naladenia šoféra. Dieselová Cupra Formentor dostala do vienka výborný základ, lenže nejedného môže odradiť priepastný rozdiel 240 koní v porovnaní s vrcholným modelom VZ5. To by bola veľká chyba! Keď auto dostanete do ruky, ponúkne vám nečakanú porciu zábavy a nízku spotrebu…

Pokiaľ ho chytíte pod krk, nebude sa vzpierať a podvolí sa aj tvrdému zaobchádzaniu. Práve to je na naftovej Cupre podmanivé. V Eko režime s ňou môžete komótne preplávať premávkou do práce a cestou domov autu poriadne naložiť na okresných cestách. Musíte si však prepnúť volič jazdných režimov do športového módu, deaktivovať kontrolu trakcie a prebrať kontrolu nad radením prostredníctvom pádiel pod volantom. Sedemstupňová prevodovka DSG má totiž v kombinácii s turbo motorom v automatickom režime tendenciu radiť svojským tempom a pri plnom plyne neraz začnete zrýchľovať pomalšie, než by ste čakali. Toto oneskorenie eliminujete jedným precízne načasovaným pritiahnutím ľavého ukazováka. Keď preberiete taktovku nad prevodovkou, prejav auta sa výrazne zmení.

Správne načasovanie

Za predpokladu, že držíte otáčky dvojlitrového štvorvalcového motora v rozmedzí 2 500 až 3 800 ot./min., auto v zákrutách tancuje, ako pískate. Na apexe a pri výjazdoch zo zákrut s klopeným povrchom máte permanentný záťah a von vystrelíte zakaždým až desivo rýchlo. Cupra Formentor sa na limite vyznačuje výbornou ovládateľnosťou vďaka strmému a presnému riadeniu a pohonu všetkých kolies, vďaka čomu netrpí nedotáčavosťou. Dokonca, pokiaľ si vypnete stabilizáciu, javí náznaky ľahkej pretáčavosti, ktorú však zrovnáte ľahkým kontra.

A to máte pod kapotou „iba“ 150 koní a 360 Nm, predstavte si, čo potom predvádza verzia VZ5, ktorá má 390 koní… Zjavili sa vám v mysli kúdole dymu a ohlušujúci lomoz od výfukov? Logická a správna úvaha, ale nejeden z nás by vytriezvel pri pohľade na účet za pohonné hmoty. V prípade dieselu však aj pri ostrej jazde na limite neprekročila spotreba 7,1 litra a s ľahkou nohou sa na okresných cestách ukazovateľ ustálil na hodnote 5,2 litra. A zlé to nebolo, ani keď sme ho prehnali ľahkým terénom. Prekvapila nás torzná tuhosť aj spracovanie interiéru, kam vďaka solídnej protihlukovej izolácii nepreniklo od podvozka žiadne vŕzganie a v kabíne sme nepocítili žiadne výrazné spätné rázy od priečnych nerovností. Do tvrdého terénu však Formentor nepatrí, je príliš pekný, a hlavne – brilantný podvozok si nezaslúži takéto týranie.

Nájdete jeho limity?

Charakteru Cupry pristane skôr hladký asfalt a prázdna cesta s množstvom zákrut. Keď na nich chytíte rytmus, stáva sa z jazdy závislosť, na ktorú existuje jediný liek – prázdna nádrž. Kým však začne svietiť kontrolka, čakajú vás hodiny šoférskej extázy. Privrite oči, nadýchnite sa a štart. Plný plyn, rýchlosť letí hore. Zvierate volant, až vám blednú hánky a na predlaktí sa vám pod prívalom adrenalínu zježia chlpy, keď vidíte, ako sa priblížuje zákruta. Klepnete po brzde aj ľavom pádle a zadná náprava sa nadľahčí. Prednou si v rovnakom čase auto s chirurgickou presnosťou pošlete v poslednej stotine do ideálnej stopy smerom k apexu. Vtedy už pravá noha začína vyvíjať tlak na plyn, aby Formentor mohol vystreliť pod plným plynom. Motor ručí, ako stúpajú otáčky. Potiahnete pravým ukazovákom a srdce tlčie ako splašené, pričom zreničky tancujú v šialenom tempe po profile cesty. Studený pot na chrbte a zväčšujúci sa fľak na košeli značia, že s Cuprou idete na maximum. No stačí pár kliknutí na správne ovládače a z dieselového predátora sa v okamihu stáva pokojne pradúca šelma, v ktorej si dosýta užijete hudbu či ticho počas nočného presunu diaľnicou.

 

Cupra Formentor 2,0 TDi 4Drive

Motor: V4

Výkon: 150 koní

Max. krútiaci moment: 360 Nm

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,6 s

Max. rýchlosť: 203 km/h

Cena: 40 624 €

Text: A.K. Foto: A.O.