Suzuki Vitara 1,5 DualJet Hybrid AllGrip zostáva suverénom

S Vitarou sa stretnete na ceste často, no vďaka nezvyčajným farebným kombináciám a nestarnúcemu dizajnu je aj po rokoch na trhu neprehliadnuteľná a pre zákazníkov atraktívna. Pritom nemá extravagantné tvary, len jednotlivé diely na seba nadväzujú tak, že auto pôsobí jednoliato. Suzuki Vitara si meno spravila najmä tým, že predošlé motorizácie excelovali v teréne, no ako si s prekážkami poradí verzia so štvorvalcovým 1,5-litrovým motorom, ktorý ešte dotuje výkonom elektromotor?

Za sedem rokov, čo je v ponuke, sa pod kapotou Vitary vystriedalo množstvo motorizácií, no dnes si môžete kúpiť 1,4-liter Boosterjet alebo tento nový atmosférický 1,5-liter, ktorý pracuje v súčinnosti s motor-generátorom s výkonom 24,6 kW. Dokopy dávajú 115 koní, čo na prvý pohľad nie je málo, lenže pri porovnaní s 1,4-litrom má o 14 koní menej a k tomu musí voziť batériu.

Utrpela dynamika?

Pokiaľ máte niečo odjazdené v mild-hybridnej 1,4-ke, rozdiel pocítite najmä pri zrýchlení z 0 na 100 km/h. Tabuľkové údaje hovoria jasnou rečou – strata novinky predstavuje 3,3 sekundy. To je síce čas, za ktorý niektoré superšporty atakujú stovku, no v tomto segmente nejde až o takú katastrofu. V meste, ktoré je častým teritóriom tohto SUV, hrá dôležitejšiu rolu skôr to, s akou vervou zrýchľuje na 50 či 70 km/h. Pri rozjazde na plný plyn v športovom režime a s vypnutou kontrolou trakcie zo semaforov vystrelíte tak, že zahanbíte nejedného majiteľa oveľa drahších SUV.

Vitara je totiž v porovnaní s konkurenciou, napriek tomu, že po novom vozí ťažkú batériu a elektromotor, stále pomerne ľahká. Váži 1,78 tony a napríklad 2,2-tonový Amarok od VW mal poriadne problémy držať krok aj napriek oveľa vyššiemu objemu motora a trúfalému, mierne arogantnému pohľadu vodiča za volantom. Pod plným plynom sme ho nechali v prachu za sebou. Na druhej červenej nás však čakal reparát… Maximálne sústredený pohľad na svetlá „plešouna“ za volantom VW dával tušiť, že vyštartuje na oranžovú. Tak sa aj stalo. Prvé metre priniesli vyrovnaný súboj, ale potom nám šedivý pick-up zmizol v spätných zrkadlách. Pomoc hybridu pri rozjazdoch je skrátka na nezaplatenie a príjemný bol aj pohľad na údaje o priemernej spotrebe, ktorá po niekoľkých hodinách jazdy v meste v režime Šport nepresiahla 5,5 litra benzínu. V režime Eko a s pákou v pozícii „B“ – teda pri aktívnej rekuperácii – sme po meste mali s ľahkou nohou na plyne ešte takmer o liter menej. Model s 1,4-litrovým motorom v tomto ohľade novinka prekonala, ale pokiaľ porovnávame verzie v teréne, víťaz bude jasný. Bohužiaľ, novinka to nebude.

Problém však netkvie v agregáte ani v podvozku, ale v zladení 6-stupňovej robotizovanej prevodovky s pohonným ústrojenstvom – respektíve, najmä so spojkou. Ukázalo sa to pri krížení náprav. Neraz sa pretáčalo koleso mimo záberu, a to, ktoré malo pohnúť autom, zasa ostávalo dlho bez odozvy. Po pár minútach na strmej poľnej ceste sa dokonca rozsvietila kontrolka indikujúca prehrievanie spojky. Radšej sme si dali pauzu. So zamknutým diferenciálom v režime Snow však vozidlo prekážky zdolalo na jednotku. Alfou a omegou je teda správny výber režimu, a tiež pomôže, pokiaľ preberiete iniciatívu a pádlami pod volantom pomôžete prevodovke s výberom prevodového stupňa.

V jednoduchosti je sila

Suzuki Vitara s pohonom všetkých kolies je oddaný pracant, v ktorého interiéri nájdete jednoduché plastové panely aj v najvyššej výbave. Príjemným prekvapením sú sedačky. Poskytujú solídne bočné vedenie aj pri prejazde ostrými zákrutami. Suzuki si zaslúži pochvalu aj za lepšiu zvukovú izoláciu, ktorú začalo do Vitary montovať. Kusy z roku 2021 a predošlé trpeli na vyššiu úroveň hluku už pri 130 km/h, lenže teraz audio nemusí tak hučať, aby ste si užili obľúbený album…

Suzuki Vitara 1,5 DualJet Hybdrid AllGrip

Motor: V4

Výkon: 115 koní

Max. krútiaci moment: 138 Nm motor, 60 Nm elektromotor

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 13,5 s

Max. rýchlosť: 180 km/h

Cena: 27 990 €

Text: A.K. Foto: A.O.