Kia ProCeed GT má vyladený 1,6 T-GDi motor a spevavé výfuky

Hrá na city a je radosť s ňou jazdiť. Kia prepracovala jeden zo športovo ladených modelov v ponuke a ProCeed GT posunula ešte vyššie. Oproti predošlej verzii zmeny budete vnímať najmä v detailoch, no práve tie v konečnom dôsledku spravili z auta horúceho adepta na univerzálne rodinné auto, ktoré sa stlačením dvojice tlačidiel zmení na hlasného trhača pneumatík.

Dizajn a kvalita modelov Kie išla v posledných rokoch tak hore, že ich bez ostychu môžete odstaviť vedľa nemeckých prémioviek a upútajú pozornosť. Či už ide o športový Stinger, elektromobil EV6 GT, alebo testovaný ProCeed GT, ktorý najmä zozadu vyzerá, akoby ho hodiny z rovného plechu tvaroval skúsený klampiar v dielni a nie, že jednotlivé diely vylisovali stroje. Karoséria v tvare shooting brake navyše neukrojila z kapacity kufra, ktorý má 594 litrov a v pohode tam vložíte kočík bez sklopenia sedadiel. Keď ich zložíte, dnu dokonca napracete aj cestný bicykel, čo z neho robí univerzálne auto aj pre rodiny s aktívnym životom. Najviac si ProCeed však užijú šoféri, ktorí milujú športovú jazdu.

Pozíciu v anatomicky tvarovaných sedačkách s výborným bočným vedením si nájdete rýchlo a ľahko, a s na dnešné pomery tenkým vencom volantu sa zžijete, akonáhle ho uchopíte. Výhodou tenkej konštrukcie je, že ho viete pevne objať a držať, keď idete na plný plyn zo zákruty. Vtedy totiž štvorvalcová predokolka s 204 koňmi a 265 Nm dokáže poriadne zatiahnuť za volant. Pri vypnutej kontrole trakcie v režime Sport ho musíte pevne zvierať, no zároveň dávať aj ľahké kontra. Znie to ťažšie, než to v skutočnosti je. S autom nebojujete, je poslušné, len sa nesmiete zľaknúť v okamihu, keď sa pretáčajúce 18“ pneumatiky márne snažia chytiť grip, pretože keď ho chytia, vozidlo ťahajú až príliš k apexu. Môžete podľahnúť panike a povoliť tlak na plynový pedál. To by však bolo to najhoršie, čo by ste mohli spraviť. ProCeed GT s 1,6 litrovým agregátom si vyslovene pýta, aby ste sa s ním nemaznali, keď ho máte v najostrejšom režime. Na to, aby ste autu oddane verili, musí dobre zvládnuť aj prejazd priečnymi nerovnosťami v klopených zákrutách, a to predstavuje jednu z najťažších skúšok pre podvozok. Kia to zvládla, no zadná náprava je v režime Sport trochu tuhšia a mierne vás vyklepe. No nedostane od spodku „bombu“ do obličiek, ako od hot-hatchu. Odmenou okrem briskných reakcií bude krásny zvuk z výfukov s aktívnymi klapkami, ktoré pri podradení poriadne prskajú a rachotia.

Generátor úsmevov

Keď si prepnete jazdný režim do komfortného nastavenia, auto citeľne zmäkne a hlboké jamy kombi so sexi krivkami s prehľadom vyžehlí. Či už si užívate rýchlu jazdu na rozbitom asfalte smerom na vrchol Pezinskej Baby alebo autu nakladáte na prvotriednych cestách vedúcich hustými lesmi nad Eisenstadtom v Rakúsku, nebudete ľutovať jedinej sekundy ani spálených litrov benzínu, pretože výsledkom bude opojný mix akustických, vizuálnych aj haptických vnemov. Tak bohatú nádielku niekedy neponúkajú ani autá, ktoré stoja raz toľko ako Kia ProCeed GT. Testovaná faceliftovaná verzia GT so 7-stupňovým automatom sa predáva za 28 900 €, takže by vám mohlo ostať niečo aj na čoraz drahší benzín, ktorý štvorvalcu v športovom režime ozaj chutí. Keď sme autu dávali poriadne zabrať, malo v meste spotrebu 12,1 litra, čo síce vyzerá desivo, no stačí sa upokojiť a prepnúť do komfortu a či už idete po diaľnici, okreskách alebo meste, v zime nezasvieti na palubnom počítači viac ako 8 litrov. Skôr sa budete blížiť spodnej hranici 7 litrov. Tento rozdiel presne vystihuje dva charaktery auta – športové a rodinné kombi zabalené do atraktívnych tvarov za príjemnú cenu.

 

Kia ProCeed GT 1,6 T-GDi

Motor: štvorvalec

Výkon: 204 koní

Max. krútiaci moment: 265 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,5 s

Max. rýchlosť: 225 km/h

Cena: 28 900 €

 

 

Text: A.K. Foto: A.O.