Toyota Aygo X ako príjemný mestský spoločník

Aygo X od Toyoty s jednolitrovým motorom pod kapotou, patrí k zástupcom kategórie obľúbených mestských vozidiel. Rozhodne však nepôsobí ako mikroauto. Aj preto, že stojí na 18“ kolesách, ktoré mu dodávajú vzhľad crossoveru a hlavne je vďaka nim nečakane stabilné v ostrých zákrutách.

Napriek tomu, že ide o najmenší modelový rad v ponuke japonskej značky, na prvý dojem nebudí dojem mestského miniauta. Aj preto, že stojí na čiernych 18“ diskoch, ktoré mu dávajú šmrnc. Príjemným spestrením je aj oranžový dekor na diskoch a plastových lištách po obvode zaujímavo tvarovanej karosérie. Zvonku teda rozhodne majiteľa neunudí. No ako je to vnútri? Posádka vpredu nebude urputne bojovať o miesto, ani keď sa zídu dvaja k dvom metrom siahajúci chlapi, no za nimi to už bude o inom… Liliputáni a deti dlhšiu cestu ešte prežijú, lenže ak sa dozadu nastrkajú dospelí, komfort ich zrovna nečaká. Nejde ani tak o priestor nad hlavou, ale o miesto pre nohy. Treba si však uvedomiť, že sa nepozeráte na rodinné auto ani na diaľničný expres. Zato úlohy mestského auta sa zhostilo prvotriedne, čo ukázali stovky kilometrov za volantom v Bratislave a Viedni.

Pri jazde po meste si ľavú ruku na dvere opierate na dlhší čas maximálne pri čakaní na zelenú, no v Aygu X si ju radšej zložíte do lona. Tam, kde by ste čakali aspoň mäkčený plast, nájdete lakovaný kov. Nie, že by to bolo škaredé, no pohodlné to teda nie je. A nižšie sa nachádza lakťová opierka z tvrdého plastu. Spracovaniu interiéru sa ale inak nedá čo vytknúť. Je tam veľa tvrdého plastu, no dobre spracovaného. Pozornosť však upúta 9-palcový displej lemovaný oranžovou linkou, ktorý má výborný kontrast a jas, vďaka čomu je dobre čitateľný aj na priamom slnku.

Malá Toyota má výborný polomer otáčania. Zvrtnete ho na 4,7 metroch, čo oceníte, keď sa potrebujete otočiť na úzkej ceste, alebo vymanévrovať z úzkych uličiek. Pokiaľ ale Aygo X zoberiete na cesty, kde sa jazdí rýchlejšie, nečakajte šoférsku nirvánu. Pomalšie zrýchlenie pod plným plynom sprevádza hukot motora. Od 1-litrového trojvalcového radového agregátu by asi ale málokto čakal atletické výkony. Má 72 koní a krútiaci moment 93 Nm. Z červenej sa odpichnete bez toho, aby ste brzdili výkonnejšie autá, no na obchvate už budete kráľom pravého pruhu. Pružné zrýchlenie z vyšších rýchlostí oslnivé nie je, no dojem zlepšila bezstupňová automatická prevodovka CVT, ktorá radila plynulo. Neznamená to však, že by Aygo X neprinášalo zábavu za volantom.

Na kruhových objazdoch drží stopu ako priklincované a rovnako aj v ostrých zákrutách z kopca. Stojí totiž na podvozku väčšieho Yarisu. Má ale kratší rázvor a je ľahšie, takže ho viete v slušnom tempe preklápať z jednej strany na druhú, a keď si vypnete kontrolu trakcie, cítite, ako mu na okamih prekĺznu predné pneumatiky. Viac sa nestane, potrebovalo by ešte aspoň 20 koní. Na druhej strane, ani keď jazdíte tak, že otáčky presahujú 5-tisíc, nemáte extrémnu spotrebu a aj s ťažkou nohou na plyne „lietate“ maximálne za 6 litrov benzínu.

Toyota Aygo X

Motor: R3

Výkon: 72 koní

Max. krútiaci moment: 93 Nm

Zrýchlenie: 14,8 s

Max. rýchlosť: 151 km/h

Cena: 19 290 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.