Hyundai Ioniq 5 prináša prvotriedny zážitok z jazdy

Futuristický dizajn prístrojovej dosky a nezvyčajne umiestnený volič prevodovky dotvárajú novátorský dojem plynúci z tohto elektromobilu. Hyundai Ioniq 5 zaujme tvarmi, jazdnými vlastnosťami aj dojazdom. Vzhľadom na pohon zadných kolies však treba zodpovedať zásadnú otázku. Aká jazda mu je bližšia – ležérna alebo športová?

Za volantom vás nemusia veľmi zaujímať údaje o dojazde. Verzia s kapacitou batérie 72,6 kWh totiž ukazuje pri plnom nabití v Eko režime 481 kilometrov a pokiaľ jazdíte veľa po meste alebo na obchvate, ani agresívnym jazdným štýlom v športovom nastavení zásadne z dojazdu neukrojíte. Ioniq 5 však poľahky zvládne aj diaľničné presuny, no pri tempe nad 130 km/h sa občas oplatí skontrolovať, akú rezervu ešte máte. Jazda vysokou rýchlosťou totiž už tak milosrdná nie je a významnú rolu nehrá ani to, v akom režime idete. Lenže to platí v každom elektromobile. Hyundai však na diaľnici zabodoval famózne odhlučneným interiérom. Vnútri je navyše toľko miesta, že by si tam pohodlie spravili aj štyria sumo zápasníci.

Pri konfigurácii auta si môžete zvoliť buď zadný náhon alebo 4×4. Voľba je to pritom neľahká, pretože pokiaľ chcete pohon všetkých kolies, budete sa musieť uspokojiť s menším dojazdom, no výhodou môže byť papierovo vyšší výkon – dostanete 305 koní. Lenže ani verzia, kde smeruje 217 koní a 350 Nm na zadné kolesá, nie je vôbec slabá. Napriek vyššiemu ťažisku bol Ioniq 5 vo výbave Style dobre ovládateľný a na limite dokonca nečakane zábavný. Na hladkom povrchu strešného parkoviska sme pri vypnutej kontrole trakcie a zapnutom športovom režime s autom vystrúhali niekoľko dlhých driftov, no na otočku o 360° by sme potrebovali širšie miesto.

Na prvý pohľad sa to možno nezdá, ale ide o poriadny kus auta. Dlhé je 4,63 metra a rázvor má tri metre, no inžinierom sa dve tony hmotnosti podarilo rozložiť takmer ideálne. Cítiť to najmä, keď ho vo vysokej rýchlosti ostro preklápate zo strany na stranu v zákrutách s nekvalitným povrchom. Riadenie je vzhľadom na rozmery dostatočne komunikatívne a strmé, no nie až tak, že by ste cítili každý kamienok. Predok ale zaručene pošlete, kam potrebujete a keď poriadne dupnete na plyn, utrhnete zadok. Maličké šmyky pochytáte bez mihnutia brvou, pri väčších sa vám maximálne zrýchli dych a rozšíria zreničky. Žiaden stres. Za volantom cítite istotu, aj keď pôjdete na hrane svojich schopností. Bavíme sa ale o rýchlostiach, za ktoré by ste na okresných cestách odmenili policajnú kasu niekoľkými stovkami. Pri takejto jazde ale nečakajte, že budete mať výrobcom deklarovanú priemernú spotrebu 16,8 kWh.

V športovom móde, keď sme na plyn tlačili ako zmyslov zbavení, blížili sme sa dvojnásobku tejto hodnoty, no ani na sekundu sme to neľutovali. Pískajúce pneumatiky, z ktorých na asfalte zanechali svoj čierny odkaz, svedčia o krásne nepoddajnom charaktere, ktorý keď chcete, v momente zmeníte. Stačí ubrať. Potom si z Ioniqu 5 spravíte oddaného služobníka, s ktorým v príjemnom tichu prekonáte stovky kilometrov na jeden záťah a v cieli vystúpite bez toho, aby ste urgentne v kontaktoch lovili číslo na chiropraktika.

 

Hyundai Ioniq 5

Výkon: 217 koní

Max. krútiaci moment: 350 Nm

Max. rýchlosť: 185 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,4 s

Kapacita batérie: 72,6 kWh

Cena: 47 500 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.