Mazda 2 popiera zmysel mestských crossoverov

V časoch, keď na ulici stretávame takmer výhradne veľké SUV alebo crossovery, predstavujú malé mestské vozidlá pomaly vzácnosť. Pokiaľ ich automobilky ponúkajú, ide zväčša o kúsok s malým objemom motora, ktorý má turbo, aby ako-tak jazdil. Zvezenie sa v atmosférickej Mazde 2 po facelifte, ktorá dostala pod kapotu 1,5-litrový benzínový štvorvalcový agregát lačný po otáčkach, ukázalo, akú zábavu dokáže priniesť ľahké a pomerne dostupné autíčko…

 

Mazda 2 má prinajmenšom dva charaktery – praktické mestské auto je ten, ktorý by ste mu prisúdili na základe tvarov a rozmerov, lenže ten zaujímavejší sa odhalí, keď otvoríte dlhú kapotu alebo po naštartovaní. A ten chcete spoznať bližšie…

V jednoduchosti je sila

Najmenšia Mazda v ponuke má vnútri prekvapivo dosť miesta, no aby interiér pôsobil priestrannejšie, chýba napríklad lakťová opierka. Inak ale všetko pôsobí vďaka solídnemu spracovaniu a použitým materiálom, akoby ste sedeli v kuse z vyššej kategórie. Teda až na jednoduché ovládanie klimatizácie. Niekde sa však šetriť muselo a v konečnom dôsledku ide o efektívne riešenie. Stačí pohyb zápästím a vzduch fúka, kam chcete. Dôležitejšie je, že volant padne do ruky ako uliaty a ideálny posed nájdete pomerne rýchlo. Vyžaduje to len trochu pumpovania rukou a jemnej práce zápästím. Elektrické ovládanie by tu čakal asi málokto. 

Keď sa už usadený rozhliadnete, opantá vás predstava, že idete naštartovať niečo oveľa výkonnejšie. Možno preto, že okrúhle výduchy klimatizácie lemuje sýto červená linka evokujúca športový dojem. Umocňuje ho aj kolískový volič jazdných režimov umiestnený pod pákou automatickej 6-stupňovej prevodovky, kde šoférov pohľad vábi decentný nápis SPORT. A ten klik smerom hore k nápisu prejav auta fakt zmení. Presvedčíte sa po niekoľkých sekundách. Otáčky vyletia a 1,1 tony ťažká Mazda s výkonom 90 koní a 151 Nm popiera snahu zákonodarcov o zarezanie spaľovacích motorov generujúcich emisie. Keďže je ľahká a má rokmi vyladený agregát, nemá vysokú spotrebu ani hodnoty CO2 a aby ste si užili slušnú porciu zábavy, nemusíte jazdiť ilegálnou rýchlosťou. Čaro malých a ľahkých áut totiž tkvie v tom, ako v nich vnímate zrýchlenie či bočné náklony a v tomto ohľade Mazda 2 exceluje. 

Podarený podvozok

Vďaka pomerne komunikatívnemu podvozku máte solídny prehľad o tom, čo sa vám deje pod zadkom. Na limite je čitateľná a predvídateľná. Nemusíte sa teda báť a trochu tvrdšie jej naložiť na úsekoch, kde to dobre poznáte. Ak si to za volantom chcete aj náležite vychutnať, aktivujte režim Šport, vypnite kontrolu trakcie a vychýľte páku voliča automatickej prevod k sebe, čím sa dostanete do manuálneho módu. Softvér vám nepreradí ani vtedy, keď otáčky atakujú obmedzovač. Pri jazde na hrane tento fakt oceníte aj preto, že vám nestratíte tempo pri výjazdoch zo zákrut. Rovnako môžete tento grif s pákou použiť pri podradení, keď si budete chystať predbiehanie, aby ste mohli bezpečne vystreliť vpred a celý manéver vykonali čo najefektívnejšie. 

S atmosférickým motorom sa vonkoncom inak jazdiť ani nedá. Lineárny záťah a ochota ísť do vysokých otáčok predstavujú pre benzínových nadšencov dokonalý mix vlastností, lenže v poslednom čase takéto autá z trhu miznú. O to príjemnejším faktom je, že stále existuje praktické mestské vozidlo, ktoré nemá poddimenzovaný turbomotor s mdlým prejavom a stále vie jazdiť pomerne úsporne. V meste sme sa dostali pod 5 litrov, na diaľnici pri 150 km/h si pýtala takmer 7, no v priemere sme sa dostali pod výrobcom uvádzané hodnoty. 

 

Mazda 2 

Motor: V4, 1,5-liter

Výkon: 90 koní 

Max. krútiaci moment: 151 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 12,1 s

Max. rýchlosť: 183 km/h

Cena: 19 890 €

 

 

 

Text: A.K. Foto: A.O.