Ford S-Max Hybrid prináša nové možnosti cestovania

Do segmentu MPV novinky veľmi nepribúdajú, skôr z trhu miznú aj rokmi overené stálice. Ford však na túto kedysi obľúbenú kategóriu nezanevrel a vidno, že pri navrhovaní hybridného S-Maxu investovali veľa času a energie do praktických riešení v interiéri a s rovnakou vervou pristúpili aj k ladeniu pohonného ústrojenstva. Čo však oceníte pri každodennom užívaní viac?

Tvary Fordu S-Max jasne kričia do sveta, že nejde o nudné MPV, ktorého úlohou je prepraviť čo najviac ľudí a vecí z bodu A do bodu B. Športový režim síce budete hľadať márne, no aerodynamický paket ST-Line obriemu MPV dodáva šmrnc. Decentný spojler na veku kufra či splitter na prednom nárazníku, ktorému dominuje veľká maska, dávajú najavo, že majiteľovi nie je cudzia zábava za volantom, len výber auta podriadil aj rozumu, nie výhradne emóciám. Pritom ich S-Max dokáže sprostredkovať pomerne veľa a nečakane rýchlo, pretože napriek rozmerom a hmotnosti máte pod kapotou 2,5-litrový benzínový štvorvalec o výkone 151 koní a krútiacom momente 200 Nm, ktorý je spriahnutý s elektromotorom generujúcim 125 koní. Dokopy tak hybridná pohonná jednotka dáva 190 koní a 200 Nm, čo bohato stačí na to, aby takmer dvojtonové vozidlo jazdilo pomerne dynamicky a zároveň úsporne aj s ťažkou nohou na plyne. Tvrdé zaobchádzanie však veľmi nekorešponduje s podstatou auta, ktoré je skôr naladené na komfortnú jazdu. Pri nej si plnohodnotne vychutnáte všetky praktické prvky, akými sú napríklad výklopné stolčeky s dierou na nápoj. Sú síce plastové, no dostatočne stabilné a nevibrujú ani keď vymetiete hlbokú dieru. Klobúk dole pred tými, čo ladili podvozok. Stačí, aby ste dupli na plyn a auto stuhne. No však veľmi. Akurát na to, aby ste vďaka strmému riadeniu tento kolos až prehnali ostrou zákrutou a S-Max sa v nej takmer nenakloní. Len pozor, aby ste sa neopustili a poriadne „nezakúrili pod kotlom“, lebo deckám raz-dva zletí odložená rozjedená bageta z klzkých stolčekov rovno na koberčeky.

Obrí kufor

Výhodou je, že keď niečo zapadne pod sedačky, ľahko sa k veci dostanete – všetky tri sedadlá sú posuvné a vďaka tejto nuanse získavate obrovskú priestorovú variabilitu. Navyše dozadu môžete ukotviť tri detské sedačky a pokiaľ ich sklopíte, dostanete impozantných 2020 litrov batožinového priestoru. V ňom bez starostí odveziete dva cestné bicykle bez toho, aby ste museli zvesiť predné kolesá alebo rozloženú detskú postieľku. Kufor je však aj bez sklopených sedadiel obrovský. Má 700 litrov, takže doň s prehľadom napracete týždenný nákup a ešte ostane miesto na tašku s vecami do fitka.

Užitočných detailov nájdete v interiéri veľa. Nad hlavou máte okrem osvetlenia aj schránku na okuliare a výklopné panoramatické zrkadlo, ktoré ponúka prehľad o tom, čo stvára posádka v druhom rade. A vzadu si pozíciu nájde osoba akejkoľvek postavy, keďže okrem pozdĺžneho nastavenia si viete polohovať aj vrchný diel sedadla. Pri dlhých cestách tak nie je vo Forde S-Max problém tvrdo zaspať, k čomu dopomáha hladko radiaca automatická eCVT prevodovka. Auto totiž nešklbalo pri opakovaných rozjazdoch v kolóne ani pri plnom plyne, ktorý sme dali z rýchlosti 80 km/h.

Komfort nadovšetko

Príjemným faktom je, že S-Max šikovne kombinuje dynamiku s komfortom za každých okolností a zároveň je ekonomický. Nekontrolovali sme sa, jazdili sme skôr ostro a bez zábran, neraz v náročných podmienkach a priemerná spotreba na 100 km nepresiahla 5,4 litra benzínu, pričom sme jazdili na diaľnici, okresných cestách aj po meste. Výhradne na diaľnici je trošku smädnejšie. Tam sa spotreba zľahka prehupla cez 6 litrov, no ani to nie je tragédia. Na plnú nádrž tak s ľahkou nohou pokojne prejdete vyše 1000 km a aj to S-Maxu v súčasnosti hrá do karát.

 

Ford S-Max Hybrid

Motor: 2,5-liter

Výkon: 190 koní

Max. krútiaci moment: 200 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,8 s

Max. rýchlosť: 185 km/h

Cena test. verrie: od 49 834 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.