Rolls-Royce Phantom Extended stelesňuje dokonalosť

Kontakt s ručne vyrobenými vecami je o poznanie príjemnejší, než keď vaše receptory spracovávajú vnemy zo strojovo vyrábaných produktov. V prípade manufaktúrnych hodiniek či plniacich pier ide o milimetrové detaily, no docieliť takúto precíznosť u áut predstavuje náročnú úlohu. Konštruktéri Rolls-Royce to však dokázali už pri prvom modeli značky a svoje štandardy rokmi navyšovali. Jazda v ôsmej generácii Phantomu vo verzii Extended prináša opojné pocity hraničiace s extázou a je jedno, či sedíte za volantom, alebo na zadných sedadlách.

Otvorene? Už len fakt, že držíte kľúče v ruke, stačí, aby ste sa uistili, že máte česť s majstrovským dielom na úrovni Opus Dei. Je masívny, ťažký a pritom elegantný – rovnako ako celý Phantom Extended, ktorý útočí na všetky zmysly. Najintenzívnejšie zapôsobia metre kože. Je hrubá, mäkká a voňavá. Či už sedíte vzadu alebo vpredu, pristihnete sa, ako ju podvedome pohladkáte. Najväčšiu celistvú plochu kože objavíte, až keď zdvihnete oči. Pozornosť neupúta panoramatické okno, ale „hviezdami“ posiata plocha – v perforovanej koži svietia stovky optických vlákien evokujúcich nebeské divadlo, ktoré môžete sledovať len v miestach bez svetelného smogu. V predĺženom Phantome si vozíte vlastnú oblohu a podľa želania si svit môžete zvýšiť alebo utlmiť. Atmosféra v interiéri sa tak podržaním tlačidla rýchlo mení, rovnako ako nálada vodiča. Ono, už dávno neplatí, že majitelia svoj Rolls nešoférujú. Prišli by totiž o veľa… Pod dlhočiznou kapotou je osadený dvanásťvalcový benzínový motor s objemom 6,75 litra a s výkonom 563 koní. Maximálny krútiaci moment tohto kolosu je opulentných 900 Nm, ktoré zaručia, že vpred vystrelíte aj v rýchlosti 160 km/h. Pod plným plynom sa predok viditeľne nadvihne a dnu preniknú zvyšky brilantne utlmeného dunivého zvuku z agregátu. Vnútri však všetko prebieha nenútene a takmer neciteľne, že idete ozaj rýchlo si uvedomíte, až keď vyzriete oknom. Svet sa tam zlieva do šmuhy. V poriadku, treba zmierniť tempo. Vodič napokon dobre vie, že Phantom je kráľ ciest a nič si nepotrebuje kompenzovať. Ostatní šoféri si to koniec-koncov uvedomujú tiež a v úctivej vzdialenosti pozorujú jeho majestát, ako ležérne požiera kilometre.

 

Ladné pohyby

Za volantom stačia minimalistické pohyby, aby ste šesťmetrový koráb poslali tam, kam potrebujete, a prirovnanie s loďou je na mieste, pretože ani na zlej ceste necítite takmer žiadne otrasy či vibrácie. Vpredu máte dvojité lichobežníkové zavesenie a zadná náprava je päťprvková a pre vyšší komfort technici zvolili vzduchové odpruženie a adaptívne tlmiče. Všetky tieto prvky spolu dokonalo ladia a výrazne im pomáha aj softvér, ktorý dopredu vyhodnocuje profil cesty s premávkou, takže vďaka miliónom operácií za sekundu sa nestane, že by 8-stupňová prevodovka ZF zaváhala a auto sebou „šklblo“. Žiaden kick-down, aký poznáte zo športových áut, nenastane. Jazda skrátka pripomína plavbu a volant solídne supluje kormidlo. V zákrutách však nemusíte spanilo prehmatávať, aby ste zatočili. Zväčša stačia prsty obopínajúce veniec volantu v jemnom zovretí a ladný pohyb zápästím, aby sa dlhá kapota s čnejúcou sa Spirit of Ecstasy vnorila aj do ostrej zákruty a so všetkou eleganciou ju nasleduje aj zvyšok Phantomu. Sledovať pri jazde toto umelecké dielo na kolesách prináša pôžitok aj ostatným vodičom, ktorí sú za autom. Viezť sa niekoľko kilometrov za masívnym zadkom so štyrmi koncovkami výfukov neomrzí ani po desiatkach kilometrov.

Sledovaním dvojfarebne lakovanej karosérie sa dajú tráviť dlhé hodiny a rovnaké to je aj vnútri. V interiéri nájdete vrstvený klavírový lak na správnych miestach, rovnako tak kožu, sklo a veľa ďalších solídnych materiálov, no jedinečný zážitok dopriaty každému majiteľovi Phantomu prináša pohľad do Galérie. Tento za sklom schovaný priestor, ponúka milovníkom umenia možnosť voziť so sebou kus diela svojho obľúbeného maliara či sochára. V Rolls-Royce dokážu začleniť do tohto priestoru, ktorý sa tiahne pozdĺž centrálnej časti prístrojového panelu, prvok podľa klientovho želania. Vznikli tak už ozaj extravagantné počiny, no náš kus mal decentný kožený pás s 3D efektom. Po zasunutí displeja sa odhalí ešte väčšia plocha daného diela. Nie je to však dominantný detail. Taký v aute nenájdete. Aj poháre s karafou na koňak alebo whisky, ktoré sú skryté v zadnej centrálnej opierke na ruky, navrhovali s rozvahou tak, aby emblém RR nepôsobil nepatrične. Našťastie si poháriky máte kam bezpečne zafixovať, aby ste si nepoškvrnili hrubé koberčeky, ktoré, najmä keď sedíte na zadných sedadlách, evokujú pocit, akoby sa vám vznášali chodidlá – odspodu nepociťujete žiaden tlak. Ocenia to najmä tí, ktorí majú kŕčové žily hrubé ako lodné laná. Za stovky tisíc eur získate spoločníka na dlhé transkontinentálne cesty, a nie obyčajné auto. Potom neriešite, akým tempom mizne obsah 100-litrovej nádrže. V podstate je to ako s pohárikom ročníkového koňaku. Nepremýšľate nad tým, koľko vás stál dúšok…

 

Rolls-Royce Phantom Extended

Motor: V12

Výkon: 563 koní

Max. krútiaci moment: 900 Nm

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5 s

Max. rýchlosť: 250 km/h

Cena: veľa

 

Text: A.K. Foto: A.O.