Renault Trafic SpaceClass je dokonalý minibus pre veľkú rodinu

Prečo by ste ho mali chcieť? Ťažko vybrať hlavný dôvod, ale je ich veľa. Väčšina z nás síce sníva o športiakoch, luxusných limuzínach či obrích SUV, lenže z praktického hľadiska ani jedna z týchto koncepcií nedokáže splniť rolu plnohodnotného univerzálneho auta. Kedysi patrili medzi ašpirantov na túto úlohu vozidlá z kategórie MPV, lenže tie z trhu zmizli. Veľká vďaka výrobcom za to, že na osobné dodávky nezanevreli, a Renault Trafic, ktorý odvezie 8 ľudí, patrí ku stáliciam na trhu. Nájde sa niečo, čo by sme mu vytkli?

Keďže Renault pred časom vyradil z ponuky pomerne obľúbený model Espace, ktorý mal tri rady sedadiel, nemajú mnohopočetní rodičia veľmi na výber. Pokiaľ patria k fanúšikom tejto francúzskej značky, majú jedinú voľbu – kúpiť väčší, výrazne modernizovaný Trafic. Osemmiestna dodávka pritom ponúka veľa benefitov a jediný pomyselný problém pre potenciálneho kupca môže predstavovať predsudok, že manévrovanie v zúžených priestoroch bude náročné. Stačí pár kilometrov za volantom a názor zmení každý. Áno, máte za sebou poriadnu masu, ale vytočiť sa zvládnete aj do ostrých uhlov a na ceste si pripadáte ako kráľ. Sedíte vysoko a máte prehľad o tom, čo sa deje ďaleko pred vami a vďaka veľkým zrkadlám môžete sledovať aj dianie vôkol auta. Pocit istoty za volantom naberáte každou minútou. Dopomáha tomu aj dobre vyladený podvozok spolu s riadením, ktoré nie je „gumové“ ako u niektorých dodávok. Na zabočenie vystačí jedna ruka, len nemôžete mať predlaktie tenké ako vetvičky zlatého dažďa. Musia pripomínať skôr haluze statného dubu, no ak máte silu v zápästiach, hrúbka bicepsov nebude hrať až takú rolu. Vďaka posilňovaču jeho 5,48 metra poľahky pretiahnete aj úzkymi uličkami. Stačí si správne nadísť, a ste tam…

Renault Trafic SpaceClass sme skúsili nielen v meste, ale aj naložený na diaľnici, v kameňolome aj na okresných cestách, no ani v jednom prípade toto vyše 2 tony vážiace auto nevydalo žiadne pazvuky. Jediným rušivým elementom bol aerodynamický hluk na diaľnici, ktorý vznikal v rýchlostiach nad 120 km/h. Vzadu sediaci pasažieri pri normálnej hlasitosti reči nepočuli, čo si hovoria vodič so spolujazdcom. Lenže tento aspekt skrátka patrí ku každej dodávke a v Traficu stačilo len trochu zvýšiť hlas a bolo po probléme. Paradoxne, rádio nemuselo hučať, audio bolo pomerne kvalitné a kabínu ozvučilo až nečakane dobre – najmä preto, že konštruktéri osadili reproduktory do A-stĺpiku, takže ich máte vo výške uší. Na to, že ide o osobnú dodávku, bolo pomerne komfortné. Ide však o praktického spoločníka, takže kožu ani nič podobného sme nečakali. Naopak – metre tvrdého plastu boli celkovo na prospech veci, keďže ste sa po vybratí sedačiek nemuseli báť škrabancov či preliačin.

Bez toho, aby sme museli vybrať čo i len jedno sedadlo, sme v Traficu naraz odviezli dosku kancelárskeho stola, starú malú chladničku do zberu aj množstvo maličkostí. Pokiaľ by ste predsa len vybrali oba rady, dostali by ste impozantný priestor, do ktorého by ste vložili aj nerozloženú posteľ pre jedného. Len treba dávať pozor na koberčeky, škoda si ich potrhať.

 

Silný motor ťahá ako lokomotíva

S Traficom SpaceClass L2 dci 170 EDC si viete užiť jazdu, aj keď je plný až po strechu, ale to si pripadáte ako slon v porceláne, pretože si dávate pozor na náklad aj auto. Ak však idete prázdni, môže byť cesta cieľ. Pod kapotou totiž máte naftový dvojlitrový motor s výkonom 170 koní a 380 Nm, ktorý ho na stovku rozhýbe za 10,6 sekundy. Na prvý pohľad možno desivá hodnota, ale máloktoré rodinné auto má oveľa lepšie parametre. Väčšina crossoverov má čísla lepšie maximálne o dve sekundy. Do šesťdesiatky dokážete držať krok aj s rýchlejšími autami. Stačí, aby ste vychýlili páku 6-stupňového automatu k sebe, vypli kontrolu trakcie a trochu podržali motor v otáčkach. Trafic vystrelí vpred s nečakanou gráciou, pričom motor neznie, že by každou chvíľou chcel vyskočiť spod kapoty ani dnu neprenikajú žiadne desivé vibrácie či pazvuky. Pri takejto „športovej“ jazde však musíte počítať, že si z nádrže necucne tabuľkových 7,1 litra dieselu. V priemere sme s ním jazdili za 9,2 litra, no väčšinou sme sa pohybovali po meste a na okresných cestách. Pri vyslovene defenzívnom štýle sme dosiahli hodnotu 8,5 litra, no ten rozdiel nie je ani pri dnešných cenách taký, aby ste sa zásadne limitovali, pretože ostré prejazdy zákrutou sa vám natoľko zapáčia, že neraz radšej zvolíte dlhšiu trasu plnú prevýšení a zákrut. Trafic sa totiž takmer nenakláňa, čo umocňuje pocit istoty, a stabilitu nestráca ani na mokrej ceste, o čom sme sa presvedčili na okresnej ceste vedúcej do Malaciek z Bratislavy, ktorá má pár zákrut s nekvalitným povrchom, kde viete rozhodiť aj nejedno drahé SUV. Renault nimi prešiel, akoby sa nechumelilo. Predokolka netrpela nedotáčavosťou a zákrutou prešla v hladkom oblúku bez toho, aby sme volantom bezhlavo krútili. Všetko prebehlo maximálne plynulo. Rovnako hladko prešiel aj kruhovými objazdmi v Devínskej Novej Vsi v Bratislave, kde sa dal napriek enormným rozmerom lámať na apexe, vďaka čomu na výjazde nepadli otáčky a rýchlosť pod plným plynom rástla nečakaným tempom. Rytmus sa pri zmenách smeru s ohľadom na fakt, že sme sedeli v priestrannom kolose, chytal jednoducho.

Pokiaľ by ste ho však chceli používať ako jediné auto, museli by ste sa zmieriť s faktom, že je dlhší ako bežný parkovací box, takže najmä v mestách budete občas hľadať vhodné miesto poriadne dlho. Inak mu v princípe nemožno nič vytknúť, pretože vzhľadom na koncepciu ide o dokonalé auto, ktoré sme si dosýta užili aj vtedy, keď sme s ním jazdili v kameňolome. Najprv sme sa trochu báli, že ho oprieme „o brucho“ ale dostatočná svetlá výška podvozku dovolila, aby sme prešli aj nejaké nerovnosti. Pochvaľu si Trafic zaslúžil aj za to, že ani raz nezavŕzgal…

 

Renault Trafic SpaceClass L2 dci 170 EDC

Motor: 4-valec, 2-liter

Výkon: 170 koní

Max. krútiaci moment: 380 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 8,6 s

Max. rýchlosť: 185 km/h

Cena: od 46 450 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.