Citroën ë-Spacetourer XL FEEL 75 kWh je univerzálny elektrický pomocník

Za volantom väčšiny dodávok sedíte tak vysoko, že si viete ťapnúť s vodičom autobusu a na šoférov SUV žmúrite hlboko pod seba. Takýto posed zaručuje aj výborný prehľad o situácii na ceste a v obrích spätných zrkadlách vidíte takmer všetko za sebou. Vnútri máte navyše priestoru na rozdávanie. Taký je aj osemmiestny Citroën ë-Spacetourer XL FEEL, ktorý jazdí na elektrinu. Aký sa s ním žije?

Tri rady plnohodnotných sedadiel a za nimi ešte veľký kufor, do ktorého pohodlne naložíte všetko, čo budete potrebovať pri ceste na letisko alebo na najbližšiu konferenciu. Od ë-Spacetoureru však nemôžete čakať, že zvládne siahodlhé trasy na jeden záťah. Pri plnom nabití má totiž udávaný maximálny dojazd 330 km, čo je síce najviac v triede, no s realitou veľmi nekorešponduje. Ak totiž nechcete premýšľať výhradne nad tým, ako tlačíte na plyn, budete mať kratší dojazd. Pokiaľ sa však podvolíte miernej strate dynamiky, zapnite si režim Eko a aktivujete rekuperáciu – potom sa spotreba (najmä v meste) citeľne zníži.

Ide tak v podstate o dokonalý shuttlebus, ktorý si obľúbia majitelia hotelov pri letisku alebo mnohopočetné rodiny, kde denne rozvážajú deti po krúžkoch. Náklady sú minimálne, úžitok maximálny. A že patrí do mestskej džungle so spletitými uličkami, jasne naznačuje aj elektricky ovládateľný pár bočných výsuvných dverí. Vodičovi stačí kliknúť na ľavé alebo pravé tlačidlo a dvere sa automaticky vysunú a druhým kliknutím sa zasunú. Rýchle a efektívne riešenie, pokiaľ zastavíte na „blikačkách“ a počítate sekundy do odjazdu. Premávku budete zdržiavať minimálne, pretože v momente, keď zozadu vyskočí posledný pasažier, môžete sa po stlačení tlačidla pomaly rozbehnúť. Na centrálnom paneli však veľa ďalších ovládacích prvkov nenájdete. Okrem pomerne úzkeho pásiku určeného pre nastavenie klimatizácie pohľad upúta 7-palcový displej, vôkol ktorého sú po oboch stranách tri tlačidlá pre vstup do menu priradenej funkcie. Grafika infotainmentu je síce jednoduchá, no prehľadná. Čo však nejednému šoférovi prekážalo, bol fakt, že na volante neboli žiadne tlačidlá uľahčujúce ovládanie niektorých vecí. Aspoň regulácia hlasitosti a volič na prijatie a odmietnutie hovoru doň začleniť mohli… Ich absenciu sme však pochopili, keď sme zabáčali v úzkych uličkách a po venci volantu ostošesť prehmatávali hore-dole. Neraz sme sa zapreli o miesta, kde by tieto tlačidlá boli umiestnené a nechtiac by sme ich tak stláčali. Z neduhu sa tak razom stal nečakaný plusový bod tohto Citroënu.

 

Praktickosť nadovšetko

Auto je navrhnuté s ohľadom na posádku, čo je zreteľné v každom prvku interiéru. Napokon, vnútri nájdete 8 obstojne hrajúcich reproduktorov, tri 12 V zásuvky a trojfázovú 11 kW palubnú nabíjačku. Sedem ľudí teda bude cestovať komfortne, no čo ten s najväčšou zodpovednosťou? Šofér si musí zvyknúť na nečakane vyššie umiestnený brzdový pedál a pri prekladaní nohy z plynu sa najmä v topánkach s hrubšou podrážkou môže stať, že o brzdu doslova zakopne. Nepríjemné, najmä pokiaľ nastane krízová situácia – vtedy môžete stratiť drahocenné desatiny sekundy pri opakovaní tohto pohybu. Časom si však na jej pozíciu zvyknete a nebudete to ani riešiť. Inak má šofér príjemné miesto na život.

Citroën ë-Spacetourer XL FEEL má 136 koní a 260 Nm. Dosť, aby ste vyše dvojtonovú a päť metrov dlhú dodávku rozhýbali tak rýchlo, ako potrebujete. Najmä, keď máte aktivovaný režim Power. S ním si jazdu užijete najmä na okresných cestách, pretože riadenie je príjemne ostré a vozidlo rýchlo reaguje na zmeny smeru. Výhodou je, že tento kolos dokážete aj rýchlo zastaviť. Pri tvrdých brzdách je navyše stabilné aj na nekvalitnom povrchu, čo umocňuje pocit istoty. Na diaľnici však musíte počítať s tým, že maximálna rýchlosť je 130 km/h, a tak nebudete môcť trieliť tak ako ostatní s dieselovými dodávkami, ktorí okolo vás neraz doslova „preletia“. Napriek tomu v tomto režime s prehľadom zvládnete aj cestu z Bratislavy do Nitry. Vyrážali sme so 100 % a priemernú rýchlosť sme mali 120 km/h, prišli sme s 27 % batérie. Dobíjanie zabralo čosi vyše dvoch hodín a v Eko režime by boli hodnoty ešte lepšie. To dokazuje, že ë-Spacetourer XL FEEL 75 kWh predstavuje praktického pomocníka na denné používanie.

 

Citroën ë-Spacetourer XL FEEL

Výkon: 136 koní

Max. krútiaci moment: 260 Nm

Max. rýchlosť: 130 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 13,3 s

Kapacita batérie: 75 kWh

Cena: 55 130 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.