Citroën ë-C4 stelesňuje elektromobil s dôrazom na emócie

Francúzska automobilka sa preslávila inovatívnymi modelmi ako DS, CV-2 či XM, ktoré sa zlatými písmenami vryli do histórie automobilizmu. Elegantný a kompaktný Citroën ë-C4 kráča v ich stopách – zaujme dizajnom, má výborné jazdné vlastnosti a vyniká úžitkovou hodnotou. Elektromobil s výkonom 136 koní a kapacitou batérie 50 kWh sme prehnali okresnými cestami aj mestom, pričom sme preverili reálny dojazd na diaľnici a skúsili sme ho aj na poľných cestách. Ako obstál?

V čase uniformného dizajnu zaujmú akékoľvek nápadité riešenia, no ë-C4 nemá jeden, ale hneď niekoľko originálnych prvkov. Členitý zadok má okrem dominantnej hrany na veku veľkého kufra aj spodnú časť, ktorá púta pozornosť aj preto, že na nej chýbajú koncovky výfukov. Ide o jeden z mála znakov, ktoré signalizujú, že pod kapotou nie je osadený spaľovací motor. To vôbec nevadí! V reálnych podmienkach totiž dokáže praktickosťou hravo konkurovať akémukoľvek hatchbacku, alebo menšiemu crossoveru na benzín či diesel. Nielen vďaka tomu, že vnútri nájdete dostatok miesta pre 5-člennú posádku, ale najmä pre jazdné vlastnosti. Ochota zrýchľovať pod plným plynom v športovom režime je natoľko opojná, že si prvé dni budete vychutnávať, ako v prachu za sebou nechávate ťažké SUV či kombi. Pokiaľ jazdíte v meste a máte v okolí dosť nabíjačiek, nemusíte sa obmedzovať. Pri plnom nabití systém ukazuje dojazd 357 km a pokiaľ si aktivujete režim Eko, môžete jazdiť pri kratších trasách aj týždeň na jedno nabitie. Pokiaľ sa však vyberiete na diaľnicu, situácia sa zmení.

Jazdne zostáva ë-C4 stále suverénny, avšak pri tempe 130 km/h dojazd padá každý kilometer v priemere o 2 km, čiže pri ceste z Bratislavy do Banskej Bystrice sme sa preventívne zastavili na polhodinovú kávu v Beladiciach, aby sme auto dobili. Trasu dlhú 205 kilometrov by sme pravdepodobne zvládli, pretože keď sme spomalili na 110 km/h, ukazovateľ dojazdu už nepadal tak rýchlo. Cestou naspäť sme to riskli a napokon sa ukázalo, že išlo o dobré rozhodnutie – po zastavení pri nabíjačke ukazoval systém dojazd ešte 5 km.

Nečakane obratný

Citroën ë-C4 je však najlepší pri jazde po spletitých uliciach veľkomiest. Tam si dosýta užijete brilantnú obratnosť, armádu asistenčných systémov, kvalitné audio a solídny vnútorný priestor. V interiéri by mu však pristalo menej tvrdých plastov. Lenže to by zasa zvýšilo cenu, ktorá je inak na pomery elektromobilov solídnych 33 390 €.

Na ë-C4 bolo úžasné, ako dobre drží stopu aj pri vyšších rýchlostiach a pri prejazde zákrutami sa opiera o vonkajšie koleso hnanej nápravy, no nemáte dojem, že by vyššie ťažisko a hmotnosť akokoľvek limitovali potenciál auta. Výborná trakcia hnanej prednej nápravy vás vytiahne von, čo sme si overili aj cestou do Môlče nad Banskou Bystricou. Niekoľkokilometrový úsek sa vyznačuje klopenými úzkymi zákrutami, prevýšeniami aj jedným slepým horizontom, po ktorom nasleduje pomerne ostro rezaná ľavotočivá zákruta pokrytá jemným prachom nafúkaným z okolitých polí. Cestou tam sme mali zapnutú kontrolu trakcie a nastavený Eko režim. Aj pod plným plynom ë-C4 ochotne a presne reagoval. K apexu sme ho vedeli poslať až s chirurgickou presnosťou a z podvozku išla opojná istota. Momentálna spotreba bola pri ostrej jazde 22,9 kWh, no keď sme išli pokojne, klesla na príjemných 18 kWh. Keď sme však cestou naspäť prepli do Športu, na vrchole slepého horizontu sme sa pod plným plynom akoby nadniesli. Kolesá však nestratili kontakt s vozovkou. Našťastie. Stačilo by pocitovo o desať kilometrov viac a vyskúšali by sme, aké pevné je šasi. Rýchlosť však nebola práve legálna…

Citroën predviedol, že podvozky skrátka vie vyladiť natoľko, aby ste si naplno užili jazdu za každých okolností a čo bolo veľmi príjemné – vnútri sme približne do rýchlosti 100 km/h nepočuli takmer žiaden hluk z okolia, čo umocnilo komfort cestovania.

Vďaka solídnej svetlej výške 15,2 cm sa s ním nemusíte vyslovene báť ani vojsť do nespevneného terénu. Rovnými lúkami či po zasiatom poli prejde bez najmenšieho zaváhania, ale kríženie náprav od mestského elektromobilu zasa netreba čakať a pre vyššiu hmotnosť by ste ho vedeli v hlbokom bahne zahrabať. Hlbokými rozjazdenými koľajami plnými bahna by ste mali radšej prejsť v bagančiach. Napokon, bola by škoda zašpiniť si elegantný čierny interiér…

 

Citroën ë-C4

Výkon: 136 koní

Max. krútiaci moment: 300 Nm

Max. rýchlosť: 150 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,7 s

Kapacita batérie: 50 kWh

Cena: 33 390 €

 

Text: A. K. Foto: A. O.