Hyundai i20 N Performance je nabrúseny hot-hatch s parádnym podvozkom

Farba, dizajn a zvuk. To ocení aj nezainteresovaný pozorovateľ, ktorý si Hyundai i20 N všimne. Prehliadnuť ho aj napriek menším rozmerom ide totiž len ťažko. Pôsobí ako zjavenie, najmä vďaka výrazným aerodynamickým doplnkom. A ešte lepšie to je za volantom…

Vnútri síce nenájdete mäkčené plasty ani zbytočné okrasné prvky, ale to nevadí. Za čosi viac ako 23-tisíc eur dostanete vyladený motor a výfukový systém. Komplexný dojem z auta ešte umocňuje komunikatívny podvozok a ostré riadenie. A Hyundai do tohto hot-hatchu namontoval aj prehľadný a rýchly infotainment. Čo viac si priať? Žiadalo by si to solídne reproduktory.  Sú tam. Lenže – kto by v takomto aute počúval muziku, keď aktívna klapka výfuku emituje také spektrum zvukov, aké vydávajú oveľa výkonnejšie a drahšie vozidlá. Podmanivou funkciou je tiež systémový medziplyn, ktorý pri podradení v režime N drží otáčky vysoko a navyše pekne strieľa do výfukov. Potom si asi viete predstaviť, že vás i20 N nezačne nudiť už po niekoľkých mesiacoch. Čisto šoférske auto totiž musíte chytiť do ruky a kým nájdete jeho limity, chvíľu to potrvá. Najmä, keď motor s prevodovkou nastavíte do najostrejšieho režimu a deaktivujete trakčnú kontrolu. Vtedy sa začnú diať veci.

Brilantný podvozok

Pri plnom plyne začnú pretáčajúce sa predné pneumatiky úpenlivo kvíliť a prosiť o milosť. Takéto nekompromisné rozjazdy s 1,6-litrovým T-GDi motorom s integrovanými výfukovými zvodmi a priamym vstrekovaním benzínu, ktoré pracuje s tlakom 350 barov, viete vystrúhať na každej červenej, lenže čaro i20 N je úplne inde. Na úzkych, kľukatiacich sa cestičkách sa prejaví jeho charakter. Napokon, auto váži iba 1,2 tony a 204 koní s krútiacim momentom 275 Nm bohato stačí, aby ste pošramotili ego frajerom s ťažkou V8. V sekvencii ostrých zákrut oceníte nakrátko sprevodovaný 6-stupňový manuál, ktorý kladie príjemný odpor, vďaka čomu viete aj v návale adrenalínu radiť s chirurgickou presnosťou, a keď si na športovom volante kliknete na modré tlačidlo N, nezmení sa len grafika centrálneho displeja…

Auto stuhne, výfuk si odpľuje ako grobian a pri prvom zatlačení na plyn vystrelí vpred. Telo za volantom reaguje inštinktívne. Hánky sa odkrvia ako pevne zvierate volant, zreničky sa zúžia a tep zvýši. Opojný príval adrenalínu šoféra núti, aby sa maximálne sústredil. Musí! Do receptorov mu prúdi abnormálne veľa podnetov. Okrem pestrej zmesi zvukov autom pulzujú rôzne vlny silnejších alebo slabších otrasov z nekvalitného tankodromu vedúceho na vrch Pezinskej Baby. To však nie je na škodu, pretože permanentne viete, čo sa s autom deje a viete v stotine zareagovať, aby ste ho zrovnali. Pri vypnutej trakcii sa pod plným plynom pri výjazde zo zákruty občas zavlní na priečnej nerovnosti, no stačí trochu ubrať, naklepnúť brzdu, popritom dať ľahké kontra a ste naspäť v optimálnej stope. Skrátka, i20 N má agresívne nastavenú geometriu s tvrdým odpružením, s čím sa musíte zžiť. Cítiť to najmä vzadu, keďže tam osadili jednoduchú nápravu s vlečnými ramenami a torznou priečkou, takže vás naklepe, keď rýchlejšie prejdete nejakou väčšou nerovnosťou. Stačí však jeden klik a prejav sa markantne zmení.

Pohoda za volantom

Pokiaľ plánujete pokojnú cestu mestom, stačí prepnúť jazdný režim do módu Comfort a prejazdy retardérmi zvládne s noblesou. Pri ostrej jazde si zo 40-litrovej nádrže odpije vyše 10 litrov, no keď idete vyslovene defenzívne, vypýta si 6 litrov benzínu. Na zadných sedačkách nájdete aj systém ISOFIX, a tak tam bez problémov uchytíte detskú autosedačku. To by mohol byť nepriestrelný argument, keď budete doma partnerku presviedčať, že ide o vhodného adepta na zábavné a pritom univerzálne rodinné auto.

 

Hyundai i20 N Performance 1,6 T-GDi

Motor: prepĺňaný V4

Výkon: 204 koní

Max. krútiaci moment: 275 Nm

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,2 s

Max. rýchlosť: 230 km/h

Kufor: 352/1 165 l

Cena: 23 390 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.