Hyundai Bayon 1,2 MPi zvládne aj ľad a strmé stúpanie

S prehľadom zvláda dlhé cesty a atmosférickému štvorvalcovému 1,2-litrovému motoru para nedochádza ani v strmých stúpaniach. Za volantom Hyundai Bayon si viete jazdu užiť, no nemôžete čakať športový prejav. Pred kúpou auta v tejto kategórii crossoverov treba vyriešiť niekoľko zásadných otázok – či je podvozok komfortne naladený, akú má spotrebu a koľko stojí. Rovnako dôležitý je však aj celkový dojem. Aký teda Bayon je?

S Hyundai Bayon sme vyrazili aj do lyžiarského strediska Stuhleck v Rakúsku a vystavili sme ho náročnej zaťažkávacej skúške. Červenú predokolku sme prehnali cestou na kopec, kde bola vrstva ujazdeného snehu, ktorá sa miestami menila na klzisko. V aute sme sedeli traja aj s kompletným vybavením a za volantom sme to už cítili. Auto totiž osadili „len“ 1,2-litrovým štvorvalcom, ktorý dáva 84 koní a 118 Nm. Nie sú to práve oslňujúce hodnoty, no Bayon tiež neváži veľa. Má o čosi viac ako tonu, a tak sme boli pred výjazdom na kopec zvedaví, ako sa agregát a podvozok popasujú s náročnými podmienkami. Na diaľnici mu to totiž išlo celkom dobre, keďže sme jazdu prispôsobili možnostiam auta. Z nuly na stovky to zvládne za 13,5 sekundy, a tak od neho nečakáte, že na piatom prevodovom stupni hladko a rýchlo v 130 km/h predbehnete auto pred sebou. Manéver musíte precízne naplánovať, ale ide to. Musíte počítať s tým, že nemáte až takú dynamiku a pružne zrýchlenie, a preto treba kalkulovať s bezpečnostnou rezervou niekoľkých sekúnd, aby ste sa nevystrčili do cesty rýchlo sa blížiacemu autu.

Na horskej ceste to ale bolo o inom. Išli sme na jednotke a dvojke a plný plyn sa stal povinnosťou. Bola to však zábava. Jedno hnané koleso išlo po ľade, druhé po suchej ceste, a tak sa stávalo, že Bayon trochu potiahol za volant. Aspoň to nebola nudná cesta a dobre sme si zašoférovali. Do takýchto, v princípe extrémnych podmienok, sa však asi často dostávať nebudete.

Motoru patrí pochvala

Výsostným teritóriom crossoveru od Hyundai sú najmä mesto a okresné cesty, kde vynikne komfortne naladený podvozok a pomerne ostré a citlivé riadenie. Bayon stojí na tlmičoch s dlhším zdvihom, vďaka ktorým ladne prekoná aj priečne nerovnosti a do priestranného interiéru nepreniknú žiadne pazvuky a posádku do 130 km/h neprehučí ani vytočený motor. Kórejský, nízko objemový atmosférický štvorvalec má totiž kultivovaný prejav aj pri vyšších otáčkach. U benzínového agregátu s rozvodmi DOHC poháňanými reťazou sa navyše dá predpokladať, že majiteľovi vydrží poriadne dlho, keďže nemá turbodúchadlo a neuškodia mu tak ani krátke trasy v tuhých mrazoch.

Motor je v podstate na Bayone to najzaujímavejšie. Ak by ste čakali, že by mu pozornosť ukradol zaujímavo koncipovaný interiér, prepočítali by ste sa. Je síce pomerne priestranný, no je presne taký, aký by ste v kategórii čakali – nájdete tam veľa plastu a pár mäkčených plôch. Sedadlá sú látkové a máte centrálny displej s rozmerom 8 palcov s dobre vyladeným infotainmentom. No pod kapotou je osadený agregát, ktorý má dvojité nepriame vstrekovanie benzínu do sacieho potrubia a vďaka tomu lepšie distribuuje palivo, má nižšiu spotrebu aj emisie. Pri krátkych trasách navyše neriedi benzín olejom a nezanáša sacie ventily, čo je ďalším predpokladom trvácnosti. Okrem toho to prináša aj briskné reakcie na plynový pedál a tie sme si užívali najmä v nižších rýchlostiach, kedy mu nechýbala para.

Nečakaná spotreba

Príjemným faktom je, že pri ostrej jazde po meste si vypýtal 7 l/100 km benzínu, a keď sme s ním dvakrát prešli testovací okruh, ktorý zahŕňa obchvat Bratislavy, centrum mesta, okresné cesty na Záhorí a kruhové objazdy v Devínskej Novej Vsi v hlavnom meste, spotreba bola príjemných 5,9 l/100 km. Na kruhových objazdoch, ktoré od seba delili kratšie rovinky, stačila len dvojka a trojka, na ktorých Bayon išiel ochotne do otáčok a prekvapivo dobre držal stopu, i keď pri výjazde boli citeľné náznaky nedotáčavosti. Ak si vypnete kontrolu trakcie, pneumatiky pretočíte, Bayon však nerozhodíte tak, aby sa vám od stresu orosilo čelo a podpazušie. Všetko zvládnete so stoickou pohodou a ešte sa budete usmievať od ucha k uchu, lebo sa to odohráva v rámci legálnych rýchlostí a viete, že ho s pokojným svedomím môžete požičať manželke či mame, a dovezie vám ho naspäť v celku.

 

Hyundai Bayon 1,2 MPi

Motor: atmosférický 4-valec

Výkon: 84 koní pri 6 000 ot./min.

Max. krútiaci moment: 118 Nm

Max. rýchlosť: 165 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 13,5 s

Kufor: 411/1 205 l

Cena modelu od: 14 490 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.