BMW 420d xDrive Gran Coupe zavrtí zadkom aj s dvojlitrom

Štvordverové kupé s agresívnou maskou má pod kapotou dvojlitrový naftový, pozdĺžne uložený štvorvalec s výkonom 190 koní a krútiacim momentom 400 Nm. Napriek tomu, že nemá ospevovaný trojlitrový šesťvalec, vie v serpentínach prekvapiť ochotou zavrtieť zadkom. Po siahodlhých čiernych čiarach v zrkadlách však príliš nepátrajte, toľko výkonu zasa nemá. Kde a ako si teda BMW 420d xDrive Gran Coupe užijete najlepšie?

Obrie predné ľadvinky nechcete dlho sledovať v zrkadlách. Spolu s laserovým svetlometmi pôsobia ako stresový faktor pre nejedného vodiča. No vďaka nim sa z prednej masky stal nezameniteľný poznávací znak celého modelového radu 4. Pokiaľ ho chcete s dieselom, predstavuje štvorvalec 20d jedinú voľbu, no môžete si vyberať medzi pohonom zadných a všetkých kolies. Tie dva valce by sa hodili, no nevadí, keďže inžinieri parádne vyladili podvozok, o čom sme sa presvedčili cestou na Pezinskú Babu. Tam sme vyrazili v nedeľu ráno, krátko po svitaní z centra Bratislavy. Na okresných cestičkách sme si užívali pohodlie prvotriedne spracovaného interiéru a zvuku audio súpravy. Najlepšie miesto bolo za volantom, keďže tam máte nastaviteľnú koženú anatomickú sedačku, na ktorej si viete dofúknuť bočné vankúše, vďaka ktorým budete mať v ostrých zákrutách skvelú oporu. Okrem toho si môžete vysunúť sedák o pár centimetrov, čím si predĺžite podpornú plochu na stehná a máte ešte o kúsok lepšie fixované telo. V serpentínach sa tak môžete kompletne sústrediť na jazdu, keďže v sedačke nelietate ako špinavá bielizeň. Takýto prejav by sa ani k autu, ktoré na prvý pohľad do sveta hlasno kričí, že plní rolu športovo ladenej limuzíny v elegantnom háve, príliš nehodil.

Potvrdil to zážitok z onoho mrazivého rána, ktoré prialo ostrej jazde na limite. Vonku boli tri stupne pod nulou, svietilo slnko a bola vysoká vlhkosť vzduchu, takže výkonný motor a turbá sýtila najlepšia zmes vzduchu. BMW 420d xDrive Gran Coupe už na papieri predstavovalo takmer ideálne náčinie na jazdu po kľukatiacej sa ceste na vrchol Pezinskej Baby. Šasi má plne nezávislé zavesenie, rozloženie hmotnosti je v pomere 50:50 a v ostrých zákrutách oceníte aj tuhú karosériu. A pokiaľ si priplatíte, môžete mať adaptívny M podvozok aj dizajnové M Sport doplnky v interiéri aj exteriéri. Dokopy to vytvára podmanivý mix, ktorý definuje charakter auta, a je jedno, či máte nastavený Eco režim alebo najostrejšie ladený Sport aj s deaktivovanou kontrolou trakcie. Vždy sa bude správať predvídateľne, no výsledný dojem enormne ovplyvní váš štýl jazdy. Aké je teda toto štvordverové kupé na limite?

Reaguje rýchlosťou blesku

Pri jazde po diaľnici dokáže aj zo 120 km/h vystreliť vpred takmer okamžite po stlačení plynu vďaka bi-turbu, no nával výkonu a rýchlosti si užijete aj na šoférsky náročných úsekoch, kde by ste ocenili klasický manuál. Tu však máte pod volantom pádla 8-stupňového Steptronicu, ktorý radí v automatickom režime rýchlo, no keď si chcete v klopených zákrutách odsadiť zadok pod plynom, prevodovka zaradí vyšší stupeň a prekazí vám šmyk. Preto sme vychýlili páku doľava a prebrali kontrolu nad radením. Keď sme radenie nechávali na softvéry, tak aj v športovom režime a pri vypnutej trakcii bolo auto chirurgicky presné a
nechcelo sa utrhnúť. Dokonca bolo mierne nedotáčavé. Lenže v manuálnom režime sa dynamika jazdy výrazne menila, keďže ste si ho mohli podržať vo vysokých otáčkach, pri ktorých sa zadné pneumatiky poddali prívalu energie a kvílili ostošesť. Zrazu sme zabudli, že sedíme v krásnom štvordverovom kupé za 76-tisíc eur a pripadali sme si, že riadime pravoverné GT, ktorému chýba už len pár koní k tomu, aby na asfalte nechalo poriadny podpis. Keď sme podradili na dvojku pred vjazdom do klopenej zákruty, akoby strelilo do výfukov a otáčky vyleteli k červenému poľu. Nasledovali tvrdé brzdy, potom kratulinká pauza, aby sa pod hmotnosťou zarovnalo do stopy k apexu a stačil klik na pravé pádlo. Bum – trojka. Výkon nás vlisoval do sedadiel a otáčky leteli strmhlav hore. Kolesá sa konečne pretočili, no nie tak, aby vás zbytočne vystrašili. Stačí tvrdšie kontra a pod plynom si 420d xDrive Gran Coupe viete zrovnať podľa predstáv. Na tachometri však svietila cifra mimo legálneho spektra. Chytili sme rytmus a akoby v tranze sme minuli reštauráciu na vrchu a vydali sme sa cestou dole na malackú stranu. Od Pezinka pritom povrch pripomína mesačnú krajinu, no druhá strana kopca je hladká ako pokožka novorodenca. Tam vynikol podvozok a komunikatívne riadenie. Trasu sme prešli trikrát hore-dole a na konci sme šokovaní pozerali na údaj o spotrebe. Viac sme autu naložiť nevedeli, no priemerné spotreba bola 7,9 litra. V ostatné dni, keď sme jazdili podľa seba a nekontrolovali sa, neprekočila 7 litrov. A to vonku mrzlo… V lete teda môžete čakať aj o vyše litra menej.

 

BMW 420d xDrive Gran Coupe

Motor: 4-valec, 16 ventilov

Výkon: 190 koní

Max. krútiaci moment: 400 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,6 s

Max. rýchlosť: 233 km/h

Cena: 76 118 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.