Dacia Logan TCe 100 LPG je príjemný a jednoduchý spoločník

Zvonku Dacia Logan už nepôsobí ako chudobný príbuzný a vnútri nájdete všetko, čo v tejto kategórii očakávate a potrebujete. Za čosi vyše 12-tisíc eur dostanete podarené auto, v ktorom si užijete jazdu. Prečo? Zahriaty motor s litrovým objemom miluje otáčky, a keď podržíte spojku v zábere na trojke a dáte plný plyn, odmení vás silným záťahom. Veľkým plusom je, že sa nemusíte báť ostrej jazdy, pretože vzadu máte nádrž nielen na benzín, ale natankujete i LPG.   

Daciu si obľúbili tisíce ľudí najmä pre jej jednoduché riešenia, lenže trh sa vyvíja a aj v segmente dostupných vozidiel zákazníci chcú moderné asistenčné systémy či dobrý infotainment. Túto generáciu tak uviedli na trh so všetkým, čo bežný užívateľ potrebuje, no v interiéri luxus nehľadajte. Obklopený ste
tvrdými plastami, tie však nevŕzgajú ani keď nimi zalomcujete a pazvuky dokonca nevydá ani stredový tunel, keď sa doň zapriete kolenom. V ňom je uložená páka 6 stupňovej manuálnej prevodovky s pomerne krátkymi dráhami, ktorá radí hladko, no nečakajte pocit, aký máte v autách, kde kulisu vyfrézovali z hrubého hliníku. Ale pocit, že by ste netrafili presne, nečakajte. Príjemným spestrením v interiéri je použitie látkového obloženia tiahnuceho po obvode celej prístrojovej dosky, ktoré plynule pokračuje aj na opierke rúk na dverách. Pokiaľ by zvolili lesklý plast, bola by to chyba. Takto v interiéri neschytáte odraz slnka a na dotyk budete príjemne prekvapený štruktúrou látky. Sedadlá si nastavíte manuálne, no sú prekvapivo pohodlné a pozíciu za volantom nebudete hľadať dlho, len by mohli mať o trochu dlhší sedák, pretože chlap vyšší ako 190 cm bude mať podopreté stehná tak z tretiny. Vzadu zvládne dlhšiu cestu aj vyšší človek bez toho, aby hlavou otestoval hrúbku polstrovania strechy.

Za zmienku rozhodne stojí aj audio, ktoré solídne ozvučí kabínu aj vo vyšších rýchlostiach, i keď komplikované inštrumentálne skladby znejú trochu plocho. Od 100 km/h síce dnu preniká aerodynamický hluk, no posádka sa bude počuť bez toho, aby ste boli nútení hudbu prílišne stíšiť. Na diaľnici však už budete musieť hovoriť hlasnejšie. Oproti minulej generácii ale ide o výrazný pokrok, avšak medzigeneračne nastali ešte zásadnejšie rozdiely v jazdných vlastnostiach.

Podarený pohon

Sedan zaujme komfortným podvozkom, no komplikované riešenia netreba čakať. Vzadu je jednoduchá náprava s torznou tyčou a vlečnými ramenami. Neodskakuje ani na priečnych nerovnostiach v klopených zákrutách, ktoré rozhodia aj drahšie autá. No pri ostrej jazde sa nebudete rozplývať nad komunikatívnosťou podvozku či ostrým a presným riadením. Logan je trochu vláčny, no do stopy si ho viete zrovnať brzdami, ktoré nastupujú ostro a nevädnú. Ak si chcete za volantom trochu užiť, musíte trochu zmeniť jazdný štýl. Najrýchlejším spôsobom ako rýchlo zatočiť je prenášať hmotnosť pod brzdami, keď využijete nízku hmotnosť Loganu a ostré brzdy. Síce to ide proti základným príručkám, no pokiaľ si klepnete po brzde a trochu švihnete vencom volantu, dostanete auto do stopy, a keď sa vám podarí podradiť a udržať otáčky, zo zákruty vystrelíte prekvapivo rýchlo. Najopojnejšie je pri takejto jazde sledovať ukazovateľ aktuálnej spotreby. Sedem litrov ukáže sporadicky a je jedno, či idete na plyn alebo benzín. V Logane TCe 100 máte totiž dve nádrže. Benzínová ponúka nadpriemerný objem 50 litrov a pod podlahou obrieho kufra s kapacitou 528 litrov, sa nachádza druhá, menšia na 40 litrov LPG. Výhodou je, že ide o fabrickú prerábku, takže na systém máte záruku priamo od Dacie, čo z dlhodobého užívateľského hľadiska predstavuje príjemný bonus. Dokopy tak máte 90 litrov paliva, ktoré pri ľahkej nohe na plyne vystačia na približne 1 200 kilometrov, a keď Loganu trochu podkúrite pod zadkom, dojazd klesá ozaj pomalým tempom. Tento ohromný výsledok inžinieri docielili vďaka tomu, že sedan poháňa litrový trojvalcový agregát, ktorý efektívne a pritom kultivovane spaľuje palivo. Ak kliknete na tlačidlo označené LPG vľavo pod volantom, auto citeľne ožije v nižšom spektre otáčok. Na plyn totiž dáva 170 Nm oproti benzínovým 160 Nm. LPG má aj vyššie oktánové číslo ako benzín a plniaci tlak turba na hranici detonačného spaľovania je u lacnejšieho paliva vyšší. Pocítite to, keď podradíte a prudko pridáte. Otáčky aj rýchlosť vyletia ako splašené a 1,2 tony ťažké auto vystrelí ako z praku. Plynového Logana sme prehnali na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi v Bratislave. Pršalo a na posledných troch bola hrubá vrstva rozjazdeného blata. Na šmykľavom povrchu predokolka držala dobre aj pri ostrom výjazde pod plným plynom. Predok, nad ktorým je najviac hmotnosti, síce mierne naznačili nedotáčavosť, ale potom sa hnaná náprava chytila a auto vytiahla von. Stalo sa tak v približne 3 500 ot./min. na zaradenej trojke a motor ešte mal dosť dychu. Keď sa otáčkomer dostal nad 4 500 ot.úmin., preradili sme na štvorku. Na tomto úseku sme na plyn, keď máte k dispozícii väčší krútiaci moment, ktorý nastupuje v nižšom spektre otáčok a na krátkych rovinkách sa to ukázalo ako dobrá voľba. Identický úsek sme prešli aj v eko režime na benzín, a sedan od Dacie na plyn nereagoval tak ochotne. Eko režim skrátka nepúšťa motor do takých otáčok, pretože v tomto jazdnom móde je prioritou čo najnižšia spotreba. Navyše, ak si zapnete režim eko a prepnete na plyn, môžete pri dnešných cenách LPG ušetriť tisíce eur za predpokladu, že s autom najazdíte minimálne 100-tisíc km.

Ide tak o ideálne auto na krátke trasy do mesta, pretože motor má nepriame vstrekovanie, a tak sa vám netvorí toľko karbónových usadenín ani sa neriedi benzín olejom. V podstate predstavuje vhodnú alternatívu k elektromobilom, ktoré krátke trasy v meste zvládajú s rovnakou gráciou. Len Logan je o poznanie lacnejší…

Dacia Logan 100 TCe LPG

Motor: prepĺňaný 1,0-litrový trojvalec, 12 ventilov

Max. výkon: 100 koní na LPG

Max. krútiaci moment: 170 Nm na LPG

Zrýchlenie 0-100 km/h: 11,6 s

Max. rýchlosť: 186 km/h na LPG

Cena verzie Comfort: od 12 350 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.