BMW iX xDrive40 jazdí ako raketa s výkonným motorom

V športovom režime pod plným plynom sa mení na pretekársku motokáru, no pri pomalej jazde dokáže nečakane dobre splynúť s premávkou aj vďaka decentnej farbe. BMW iX sa radí k elektromobilom vhodným na denné používanie aj preto, že má pri plnom nabití solídny dojazd 425 kilometrov. Má teda auto za vyše stotisíc nejaké nedostatky?

Keď kráčate na preplnenom parkovisku, novú iX si zaručene všimnete. Je obrovská. Čnie nad ostatnými autami, no napriek tomu nepôsobí neohrabane aj keď meria viac ako päť metrov a váži 2,3 tony. V BMW jej ušili kabát na mieru, ktorý jej náramne pristane. Dynamicky sa zvažujúce línie bočného profilu opticky znižujú oblasť okolo kufra, čo na oko pôsobí, akoby sa auto krčilo pred tým, než rýchlo vystrelí vpred. Napokon, ono to naozaj dokáže. Zrýchlenie pod plným plynom v športovom režime je opojné, no pre ľudí s citlivejším žalúdkom je aj trochu nepríjemné, pretože keď zatlačí 322 koní a 630 Nm, vrazí vás do sedačky, akoby vás odkopol splašený kôň. Ešteže majú sedačky dobré bočné vedenie. Zvyšok posádky tak nemusí ani v ostrých zákrutách kŕčovito zvierať madlá dverí zo strachu, aby si udržali aspoň zvyšky dôstojnosti, pretože inak by lietali zo strany na stranu. BMW iX totiž dokáže zákrutou preletieť vo vysokej rýchlosti bez náznaku straty priľnavosti aj vďaka širokým pneumatikám a pohonu všetkých kolies. Dokonca s chirurgickou presnosťou zvláda aj manévre vo vysokej rýchlosti, čo sme si overili na dlhej rovinke na parkovisku, kde sme postavili malú pretekársku dráhu, aby sme odhalili limity auta. Dve pravotočivé zákruty striedal „esíčko“ ľavá-pravá-ľavá. Pri švihnutí volantom z jednej strany na druhú pod tvrdými brzdami sa iX veľmi nenaklonilo, čo dáva príjemný pocit istoty napríklad na šmykľavej vozovke aj v teréne, kde využijete fantastické vektorovanie krútiaceho momentu. Velikánske kolesá tejto štvorkolky zaberú v hlbokom blate aj snehu a dostanú vás z hroziacej šlamastiky. Dokonca sme s autom išli na zamrznutej ceste na kopec, kde nemajú autá s pohon jednej nápravy šancu a nejedna 4×4 sa poriadne zapotí. Za volantom sa nám v tomto teréne neraz zapotili dlane, ale v tomto prípade BMW predviedlo, prečo stojí takmer 110-tisíc eur.

Na našej obľúbenej testovacej trati z centra hlavného mesta do Devínskej Novej Vsi, kde je séria kruhových objazdov, sa BMW správalo ozaj podmanivo. Prenosy hmotnosti sme takmer nepocítili, pretože sa iX nenakláňalo, ani keď sme ním švihli do protistrany na brzdách v zákrute, čo je jedna z najhorších chýb pri jazde na čas, ktorá rozhodí nejedno vozidlo. Napriek tomu xDrive40 rezalo stopu, akoby ste sa ocitli za volantom v arkádovej pretekárskej hre. Miestami sa zdá, že sa zo stopy nevie vybočiť, ani keby ste do utiahnutej zákruty vleteli v stovke. Túto ilúziu trochu búra to, keď sa ocitnete na limite pneumatík. Behúne sa pri rýchlej zmene smere dokážu zdeformovať, čo vďaka komunikatívnemu riadeniu cítite vo volante, takže inštinktívne uberiete a to stačí, aby ste auto zrovnali. A keďže kontrola trakcie sa nedá deaktivovať, máte istotu, že vás systém podrží a nemusíte tak hľadať a posúvať svoje limity až k hranici, spoza ktorej niet návratu. Pri ostrej jazde je najzaujímavejšia voľba medzi tým, či budete spomaľovať pomocou bŕzd, alebo sa spoľahnete na silnú rekuperáciu. Tá efektívne zbrzdí auto aj z vysokých rýchlostí, najmä keď máte na voliči prevodovky nastavený mód /B. Vtedy viete brzdiť plynom, čo síce vyznieva paradoxne, ale elektromobily sú ozaj zábavné aj preto, že stačí povoliť tlak na pravú nohu a brzdíte. Stačí trochu tréningu a môžete ladiť prejazdy tak, že začnete z vlastných časov sťahovať stotiny. I keď, iX rozhodne nie je navrhnuté na to, aby ste s ním jazdili hranu každý deň. Síce to dokáže, ale komfortná jazda je prioritou a cítiť to z každého detailu v interiéri.

Dávajú batérie zmysel?

Určite, pokiaľ jazdíte trasy do 300 kilometrov, keď vás nebude nič obmedzovať na komforte, pretože zapnutá klíma v zime ukrojí pár desiatok kilometrov a samotná kapacita akumulátorov prirodzene v chladnejších podmienkach klesá. My sme mali priemernú spotrebu 27,3 kWh a na diaľnici si pri 140 km/h miestami pýtala aj cez 30 kWh. Ak sa však s autom naučíte jazdiť, teda nebudete prudko zrýchľovať v diaľničnom tempe, ale pôjdete v pravom pruhu, spotreba sa ustáli, a keďže budete mať dostatočne zahriate články akumulátorov, dobijete sa pomerne rýchlo. Keďže iX vo verzii xDrive40 ponúka rýchlosť dobíjania „len“ 150 kW, pričom v realite dosiahnete tak 130 kW, nebude to práve auto ideálne na diaľničné presuny z jedného konca Európy na druhý. Skôr si ho užijete v meste, kde vám ho bude stačiť dobíjať možno aj raz týždenne. V rušných uličkách oceníte dokonalú zvukovú izoláciu a zaujímavé riešenia v priestrannom, no minimalisticky koncipovanom interiéri. Z neho zmizli mechanické kľučky na otváranie dverí a nahradili ich tlačidlá. Kto by vnútri hľadal metre kože, sliedil by márne. BMW sa zviezlo na eko vlne, a tak na vás čaká umelý semiš na báze vlny. Je na sedadlách, armatúre aj výplniach dverí. Najzaujímavejšími však sú detaily z brúseného krištáľu. Z neho sú ovládače na centrálnom paneli aj tlačidlá na nastavenie sedadiel. Jediným problémom je, že keď svieti slnko zboku, pod určitým uhlom hádžu „prasiatka“ do očí. Síce vás neoslepia, ale ak nemáte slnečné okuliare, vie to nahnevať. Inak však ide o dobre fungujúci futuristický koráb, ktorý na našich cestách možno budeme stretávať čoraz častejšie. BMW iX xDrive40 je skrátka pre toho, kto sa chce odlíšiť a túži po elektromobile.

 

BMW iX xDrive40

Výkon: 322 koní

Max. krútiaci moment: 630 Nm

Max. rýchlosť: 200 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 6,1 s

Kapacita batérie: 71 kWh

 

Text: A.K. Foto: A.O.