Mazda MX-30 je krásny elektromobil so šokujúcim dojazdom

Mazda robí krásne autá s dizajnom podriadeným tomu, aby mali čo najnižší odpor vzduchu a zároveň pôsobili agresívne. Menšie SUV v ponuke – CX-30, pôsobí modernejšie ako väčšia CX-5. No na city najviac hrá pre Európu výhradne elektrická MX-30. V dvojfarebnej kombinácii po nej hodí okom aj starec čakajúci na zastávke s plnou igelitkou, ale aj mladé dievča, ktorú autá až tak nezaujímajú. Lenže kto si ju kúpi?

Rovno na úvod – ako hlavné auto nedáva zmysel. Dojazd pri plnom nabití v zime je 180 kilometrov, no stačí zapnúť klimatizáciu a bez toho, aby ste sa pohli, indikátor klesne na 140 km. Pokiaľ žijete v rodinnom dome, naberá denné používanie MX-30 reálnejšie kontúry, pretože ju môžete dobíjať z wallboxu a dojazd v podstate neriešite a užívate si všetky dizajnové vymoženosti auta. A tých nie je ich málo…

Vnútri zaujme originálne riešenie centrálnej konzoly s nezvyčajne tvarovanou riadiacou pákou automatickej prevodovky a korkovými doplnkami, ktoré zdôrazňujú ekologický akcent celého auta. Korkový je aj dvojzložkový výklopný odkladací priestor, ktorý viete švihom prstov zložiť zo zásteny v lakťovej opierke. Prekryjete ním držiaky na nápoje a viete si naň vyložiť mobil. Lenže pokiaľ ho nemáte v obale, stačí prudšie zrýchlenie a na najbližšej križovatke ho môžete loviť z útrob hlbokej odkladacej priehradky. Efektívnejšie je teda mobil vložiť do jedného z držiakov nápojov. Inak sa však vnútri inžinieri držali minimalistického konceptu a vidno to aj na tom, že v aute nájdete pramálo analógových ovládačov. Úskalia napríklad prináša čiastočne digitalizované ovládanie klímy. S presnosťou neurochirurga sa vo vysokej rýchlosti musíte trafiť na plochu displeja, kde je ikona veľká ako bruško palca, a to vám kradne drahocenný čas. Našťastie, okolo displeja máte aj pár fyzických tlačidiel, ktorými si regulujete intenzitu fúkania alebo vypnutie/zapnutie celého systému. Nad týmto panelom nájdete druhý s klasickým infotainmentom, ktorý je prehľadný, intuitívny a rýchly.

Malá koncertná sála

Ešte chvíľu ostaňme v interiéri a venujme sa kvalite audia. Na zadných sedačkách si totiž užijete muziku pomaly lepšie ako vpredu. Reproduktory Bose totiž máte vo výške uší a zvažujúca strecha vytvára vzadu akustiku podobnú malej koncertnej sále. Výšky, stredy aj basy v inštrumentálnych skladbách stoja za to a navyše vás vnútri neruší ani hluk motora… Vo vyšších rýchlostiach budete počuť iba svišťanie vetra a prevalujúce sa pneumatiky. Oproti elektro konkurencii je totiž vďaka výbornej aerodynamike a zvukovej izolácii MX-30 ozaj tichým autom.

Lenže napriek množstvu originálne riešených detailov pôsobí v zásadnom ukazovateli, akoby ju navrhovali pred niekoľkými rokmi. Ako pomaly sa nabíja, tak rýchlo sa vybíja. Dokáže to aspoň kompenzovať zábavným prejavom na cestách?

Šialený dojazd

Za volantom Mazdy MX-30 si dobre rozmyslíte, ako silno zatlačíte na plyn. Pri dynamickej jazde spadne dojazd o desiatky kilometrov v priebehu niekoľkých minút. A dobíjanie zaberie veľa času, aj keď máte optimálne zahriatu baterku. Keď totiž dosiahnete 50 percent kapacity akumulátorov, klesá rýchlosť nabíjania z 37 na 7 kW. Ak pred sebou teda máte dlhšiu štreku, rozmyslíte si, či si užijete pár prudkých zrýchlení alebo zvolíte ekonomickú jazdu. Pri nej si auto dokonca užijete asi aj lepšie, než keby ste ostro rezali zákruty. Podvozok filtruje nerovnosti a opojné ticho vnútri sa miesi s priestorovo dokonale podanou hudbou. Elektro Mazdu si do režimu Šport ako v iných Mazdách ani neprepnete. Škoda. Má totiž 265 Nm a 141 koní. Že vám chýba, si uvedomíte, keď pôjdete svojím obľúbeným úsekom, kde by ste z nej radi vyžmýkali viac. Zrýchlenie totiž nie je také priamočiare, ako by ste čakali. Niektoré elektromobily pália pneumatiky a šmýkajú sa bokom, lenže MX-30 sa šmýka len na snehu, a to neraz predkom von z cesty. Nedotáčavosť spôsobuje uloženie elektromotora a poloha článkov batérie. Na mokrom povrchu sa s nekompromisnými výjazdmi zo zákrut môžete rozlúčiť. S plynom treba pracovať jemnejšie ako v niektorých zadokolkách. Uvedomíte si to aj pri rýchlom vjazde na strmé zákruty diaľničných privádzačov, ktoré sú pokryté čerstvou nádielkou snehu. Ak to prestrelíte a vletíte do nich vo vysokej rýchlosti, auto nezrovnáte vyšliapnutím spojky, brnknutím po brzde a kontra na volante ako v prípade výkonných áut s manuálom. Tu musíte mať reakčný čas pilota bojovej stíhačky, aby ste briskne zareagovali na neochotu zabáčať. Pritom má ostré riadenie, len fyzikálne sily na limite v podmienkach, v ktorých neraz zlyhajú aj výkonné SUV s pohonom 4 x 4 a spaľovacím motorom dali tejto Mazde zabrať. No pri pokojnej jazde v meste okrem katastrofálneho dojazdu nemôžete nič zásadné kritizovať. Manévruje sa s ňou ladne a na každom parkovisku budete za hviezdu vďaka protichodne otvárateľným dverám, aké nájdete v Rolls-Royce Phantom. Lenže ak chcete na parkovisku niečo vytiahnuť zo zadných sedadiel, musíte počítať centimetre, aby ste otvorili krídlo dverí do potrebného uhla. A ešte jeden detail – pokiať by ste chceli rýchlo vysadiť pasažiera zo zadných sedadiel, nepodarí sa to. Zadné dvere totiž slúžia ako B-stĺpik, a v ňom je zapustený aj navýjač bezpečnostných pásov pre predné sedadlá. Takže okrem otvorenia predných dverí sa musíte aj odpútať, aby sa zozadu dalo vystupovať…

 

Mazda MX-30

Výkon: 141 koní

Max. krútiaci moment: 265 Nm

Udávaný dojazd: 200 km

Nameraný dojazd: 180 km

Max. rýchlosť: 140 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,7 s

 

Text: A.K. Foto: A.O.