SsangYong Tivoli Grand 1.5 Turbo e-XGI prekvapí priestorom a podvozkom

Ak hľadáte auto s vyvýšeným podvozkom, do ktorého sa zmestí veľký nákup, kočík či športové náčinie za rozumnú cenu, predstavuje SsangYong Tivoli Grand nečakane dobrú voľbu. Toto predĺžené SUV nemá zásadnú chybu a k dokonalosti mu chýba už len jeden krok – pohon všetkých kolies.

Zvonku akoby šoférovi hovorilo: „Poď, vezmi ma na pole a tam ti ukážem, ako viem vrtieť zadkom na úsekoch plných šmykľavého blata.“ Ten, kto tomuto volaniu veľkého SsangYongu podľahne, už nebude chcieť zamieriť naspäť na asfalt. Nie je to však pravoverný off-road, ktorý by s prehľadom likvidoval prevýšenia či krížil nápravy. Tivoli Grand sa cíti ako ryba vo vode v ľahkom teréne, kde vynikne jeho podvozok s pohonom prednej nápravy. Tam pritom nájdete len jednoduché zavesenie McPherson a vzadu zasa torznú tyč. Napriek tomu hlboké diery vymetalo s nečakanou ľahkosťou a obstojne prešlo aj miestami, kde dochádzalo ku kríženiu náprav. Táto koncepcia zavesenia sa však často spája s nedotáčavosťou v ostrejších zákrutách, lenže v tomto prípade sa konštruktérom podarilo podvozok vyladiť nečakanie dobre a v režime Sport sa predĺžené Tivoli správalo čitateľne aj na limite, a to aj vtedy, keď sme vypli trakčnú kontrolu. Auto na volante citeľne stuhlo a reakcie na plyn boli brisknejšie.

Pri tvrdej akcelerácii však musíte rátať s menším oneskorením, no keď sa turbo poriadne nadýchne, z dovtedy kultivovaného benzínového motoru sa stane zviera šprintujúce za korisťou. Pri takomto nastavení a jemnej práci s plynom sa s ním prekvapivo dobre triafali apexy zákrut, čím vymazalo zvyšok pochybností o tom, že ide o neohrabaného a mierne prerasteného slona. Prvý pohľad na dlhú karosériu plnú previsov k tomuto predsudku totiž vyslovene láka. Dlhé je 4,48 metra a na výšku meria 1,66 metra. Lenže hmotnosťou sa v kategórii SUV radí k atlétom-amatérom, keďže má iba 1,8 tony. Vďaka tomu si užijete dynamickú a bezpečnú jazdu aj na cestách s povrchom pripomínajúcim mesačnú krajinu, no stále máte dosť zvukovej izolácie, aby ste pri prejazde priečnych nerovností nemuseli nosiť vatové tampóny v ušiach. Autom síce trochu zatrasú, ale kolesá mieria stále tam, kam ste ich nasmerovali. Volantom nemusíte hýbať ako kormidlom a príjemným bonusom je, že od podvozku do interiéru neprúdia nepríjemné pazvuky. Posádka si tak môže užívať komfort aj vo vyšších rýchlostiach.

 

Dva charaktery?

Pri aktivovanom režime Normal sa riadenie stáva pocitovo trochu vláčnejším, lenže to nie je na škodu. Jazda je aj vďaka 6-stupňovému automatu s hydromeničom Aisin podmanivo komfortná. Interiér je koniec-koncov príjemným miestom na život, no nájdete tu pár vecí, ktoré by mohli v Južnej Kórei ešte vyladiť. V centrálnom paneli je 10,25“ displej s jednoduchým infotainmentom, lenže je zasadený do lesklého rámu, ktorý pôsobí ako magnet na otlačky a prach. Sedačky síce majú tri stupne vyhrievania, no mohli by mať o trochu lepšie bočné vedenie, ktoré by ste ocenili pri jazde v teréne. Elektrické ovládanie sedadiel by sme za 21 830 €, za koľko sa predáva táto verzia, ani nečakali.

Napriek tomu ide o atraktívnu voľbu a SsangYong pri porovnaní s konkurenciou obstojí nielen priaznivou cenovkou, ale aj výbavou. Pri bežnej jazde sa však musíte zmieriť s o čosi vyššou spotrebou, než majú podobné SUV. Najazdili sme s ním vyše 800 km a pod 8,6 litra benzínu sme sa nedostali. V meste s piatimi dospelými ľuďmi na palube atakovala dokonca desať litrov, no pri zrýchlení auto vládalo a stále sme mali pocit, že ak by sme potrebovali predbiehať, mali by sme dostatočnú výkonnostnú rezervu.

 

SsangYong Tivoli Grand 1.5 Turbo e-XGI Style

Motor: benzín 1,5-liter

Výkon: 163 koní

Max. krútiaci moment: 260 Nm

Max. rýchlosť: 175 km/h

Cena: 21 830 €

Text: A.K. Foto: A.O.