Kia Stonic 1.0 T – GDi túži po plnom plyne a je lačná po otáčkach

Jednoliter? Kedysi pomaly urážka, dnes už bežný objem. Trojvalcový motor? Postrach servisákov, no v súčasnosti dobre overená technika. Stereotypy minulosti automobilky úspešne boria ako domčeky z karát a Kia patrí k dravcom na trhu. Jej vrcholné modely sú ozaj špičkovo vybavené a výborne jazdia. Spodná časť ponuky je však pritom nemenej atraktívna. Nešetria tam, kde ostatné značky a vidno to aj na Stonicu.  

Zvýšený podvozok láka prehnať auto poľnou cestou. Aby nie, plasty vôkol karosérie, citlivá spojka a vypínateľná kontrola trakcie vytvárajú pomyselne ideálnu kombináciu na jazdu v náročnejších podmienkach. Realita je trochu iná. Napriek tomu, že pod kapotou máte 100 koní a 172 Nm, rozbahnená poľná cesta pred Jarovcami v Bratislave bola nad sily ľahkej Kie. Neznamená to však, že na asfalte nejazdí dobre. Naopak. Je až načakane zábavná. Nechá sa vytočiť a na to, že pod kapotou máte iba litrový motor, znie vnútri celkom príjemne. Vráťme sa však ešte na pole. Hustý dážď rozmáčal podložie a dojem, že so Stonicom prejdete bahnitú poľnú cestu len pre jeho plasty a svetlú výšku, sa rýchlo vytratí. Blato sa po pár metroch nalepilo na pneumatiky a ani plný plyn na jednotke nestačil, aby sme sa pohli dostatočne dopredu. Stonic sa posunul o dva, možno tri decimetre, ale motor žobral o milosť a keďže sme ho nechceli utýrať k smrti, zavelili sme na ústup. Bola noc, pršalo a v tomto teréne by nás nevytiahla ani odťahovka.

Museli sme sa vyhrabať tak, aby sme neublížili sebe ani autu. Ostali sme vo vyjazdenej jame. Zdalo sa, že plný plyn pomôže, lenže po pár sekundách začali postupne klesať otáčky a auto zastavilo. Aby sme nezničili motor a spojku, deaktivovali sme trakčnú kontrolu a dali plný plyn. Stonic sa pohol. Otočiť sme sa nemohli, a tak sme museli cúvať do tmy. To na takejto ceste predstavuje veľkú výzvu aj počas dňa. Chceli sme využiť pomoc kamery a senzorov, lenže ani biele svetlá spiatočky nerozjasnili obraz na displeji natoľko, aby na boli zreteľné obrysy kríkov a miesta, kde sa nachádzajú jamy. Senzory boli zastriekané blatom. Preto kolega vystúpil do dažďa. Zaprel sa do B-stĺpiku a navigoval. Ukázalo sa, že Stonic lepšie v takomto teréne cúva, ako ide vpred. Aj preto, že poháňaná predná náprava nemusí ťahať zvyšok auta, ale tlačí ho. Pri snahe o jazdu dopredu sa vozidlo aj pri zatočených kolesách sunulo inam, než sme chceli. Pri cúvaní reagovalo na zmeny smeru takmer okamžite a netrvalo ani 5 minút a zo šlamastiky sme boli vonku. Kia vie robiť prvotriedne SUV, o čom svedčí Sportage aj obrie Sorento, no ani v segmente mestských crossoverov nezaostáva. Stonic s jednolitrom je jedným z nich. Skvelo filtruje nerovnosti na cestách. Vnútri síce máte tvrdé plasty, no neprenikne tam veľa pazvukov. Zadné panely dverí vylisovali z jedného kusu tvrdého plastu, ale to nevadí – pri nakladaní sa nemusíte stresovať, že by ste si napríklad roztrhli lakťovú opierku. Za približne 16-tisíc eur nečakáte prílišný luxus, ale praktické riešenia. A tých je tu dosť…

Aj sedačky majú svoje čaro

Ak ste zvyknutí na odvetrávané sedačky, ktoré si nastavíte vo všetkých mysliteľných smeroch, nerozmýšľate nad kúpou Stonicu. Také niečo nájdete o niekoľko tried vyššie. Tu si manuálne nastavíte sedadlo v troch smeroch – hore/dole, dopredu/dozadu a uhol sklonu. Príjemným bonusom je vyhrievanie. Keď sme prvýkrát nasadli, trochu sme sa zaborili, čo evokovalo pocit vysedeného gauča u starej mamy, ale po minúte si na ten pocit zvyknete a uvedomíte si, že je celkom príjemný. Ako by ste sa cítili, keby ste tam museli sedieť celý deň cestou na dovolenku na juh Talianska? S pravidelnými pauzami by to nebolo nič hrozné. Stonic s 3-valcom sa nám do pamäti vryl dvomi vecami. Jedna bola pozitívna, druhá menej. Tou horšou bola prílišná citlivosť automatického brzdenia, ktoré má predísť kolízii. Ak sa rozbiehate z červenej simultánne s autom pred vami, môže sa stať, že senzory detekujú približujúcu sa prekážku a auto začne tvrdo brzdiť. V kolóne rozbiehajúcich sa vozidiel to môže spôsobiť problémy, pretože celkom nelogicky zastavíte a môže do vás niekto ťuknúť. Samozrejme, bude to jeho vina, ale nie je to veľmi príjemné. V iných situáciách systém funguje dobre. Musíte si skrátka zvyknúť, že sa nemôžete naplno rozbehnúť, prípadne si asistent deaktivujte.

Dostupná zábava

Dlho sme nešoférovali tak cenovo výhodné a príjemné auto. Vnútri síce nemáte veľa prvkov výbavy navyše, no v zásade tam nič nechýba. Dostatočne veľký displej s dobrým infotainmentom je prehľadný a pod ním sú ovládače klimatizácie. Dominantou centrálneho tunela je veľká a dobre tvarovaná páka 6-stupňového manuálu. Kia, ďakujeme! S automatom by Stonic stratil podmanivý charakter, keďže sa sprevodovanie tohto manuálu blíži dokonalosti. Rozjazdy na jednotke s vypnutou trakciou na mokrej ceste sú zábavné natoľko, že by ste ich mohli opakovať hodinu dookola. Pri zohriatom motore ju totiž vytočíte do 3-tisíc ot./min., a keď tam vrazíte dvojku, môžete ju podržať pokojne až do 4-tisíc. Ten príval energie je natoľko opojný, že budete jazdiť rovnaký úsek dookola len preto, aby ste si mohli povedať, že ste ho prešli čisto a rýchlo. Takú motiváciu mávame skôr v dvojdverovom kupé so silným motorom, než v „ľudovom“ aute. Zobrali sme ho teda na takéto miesto. Na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi v Bratislave sme už najazdili veľa kilometrov, a tak vieme, že sa povrch mení každý deň. Čulý stavebný ruch spôsobil, že na niektorých sú nánosy šmykľavého prachu, ktorý sa pri daždi mení na klzisko, kde autá trestajú za každú chybu. Najmä, keď nemáte vypnutú kontrolu trakcie. Kia však mala podvozok, ktorý nerozhodili ani kamienky zmiešané s hlinou a trsmi trávy. Predok nebol nedotáčavý a vďaka ostrému riadeniu sme ho vedeli triafať k apexom s chirurgickou presnosťou. Keď sa do zákruty vrútite prirýchlo, stačí klepnúť po brzde, čím nadľahčíte zadok a ľahšie ho preklopíte na opačnú stranu, keď ostro zatočíte volantom. Divíte sa, že sa dá takto jazdiť s autom, ktoré sa netvári tak, že do neho musíte tankovať mix steroidov? Sme na tom rovnako. V poslednom čase nás však už niekoľko na pohľad obyčajných áut prekvapilo tým, že nešlo o sterilné približovadlá. Ak zohľadníme výhradne parametre, s Kia Stonic neporazíte veľa áut v priamke ani zákrutách, ale keď ju dostanete do ruky, budete predstavovať silnú konkurenciu pre borcov v starých načipovaných Passatoch alebo Fabiách, ktorí sa vám budú lepiť na zadok. Budete sa usmievať a užívať si moment, keď podradíte a Stonic vystrelí vpred. Má lineárny záťah a nemusíte sa pritom so strachom v očiach pozerať na údaje o spotrebe. Nestoja veľmi za reč. Pri tvrdej jazde, keď Stonic poriadne držíte pod krkom, si z nádrže ucucne iba 6,7 litrov. S ľahkou nohou sa hodnoty pohybujú na úrovni približne 5,5 litrov. A to sú aj pri dnešných cenách pohonných hmôt príjemné hodnoty.

 

Kia Stonic 1.0 T – GDi

Motor: zážihový 3-valec

Výkon: 100 koní pri 4 500 – 6 000 ot./min.

Max. krútiaci moment: 172 Nm pri 1 500 ot./min.

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,2 s

Max. rýchlosť: 183 km/h

 

Text: A.K. Foto: A.O.