BMW M4 Competition je okruhová zbraň na značkách

Milujete rýchlosť, upreté pohľady chodkýň a adrenalín? Potom je M4 Competition vašou jasnou voľbou. Jazdu v nízkej rakete na kolesách si poriadne užijete, až keď máte niečo odjazdené, pretože 510 koní a 650 Nm krotíte výhradne na zadnej náprave a to, či dostanete šmyk v 120 km/h, závisí len od toho, ako zatlačíte na plyn a aký režim máte nastavený. Vrcholná M4 tak ľahko vystraší, ako vyčarí úsmev na tvári, no každý kilometer za volantom stojí za to…

Radový trojlitrový šesťvalec preplňovaný dvomi turbudúchadlami, ktorý vyvíjali s filtrami pevných častíc aj so sériovým výfukom, znie tak, že keď ho prvýkrát naštartujete, zježia sa vám chlpy, zrýchli dych a rozšíria sa vám zreničky. Stlačením červeného štartovacieho tlačidla v stredovom tuneli otvoríte brány pekelné a zo štyroch koncoviek výfukov s aktívnou klapkou sa vyhrnie symfónia duniaceho rykotu, ktorý sa nesie desiatky metrov okolo auta. Navyše, v červeno-čiernej farbe budete na ulici naozaj vyzerať, ako by ste hlásali slovo satanovo a majitelia Challengerov Hellcat SRT len bliknú na pozdrav. Vedia, že aj vy sedláte pekelne rýchle monštrum, ktoré za sebou na počkanie žerie pneumatiky a zanecháva ich pamiatku v lánoch čiernych podpisov na asfalte. V režime Šport si môžete nastaviť tlačidlom na stredovom paneli nielen odozvu motora, bŕzd či podvozku. Dvomi klikmi na kolískovom voliči na radiacej páke si môžete upraviť to, že klasická 8-stupňová meničová ZF prevodovka nepustí najnižšie spektrum otáčok motora pod 2-tisíc, čím máte M4-ku pripravenú kedykoľvek vystreliť. A pri plnom plyne vám uletí zadok na počkanie. Krotíte ho však pokojne, vnútri vás nič nestresuje. Aj preto, že máte adaptívny M podvozok s elektronicky riadenými tlmičmi a prenos výkonu na zadné kolesá obstaráva aktívny diferenciál s premenlivou svornosťou. Aj vďaka nemu je M4 rýchla nielen na rovinkách, kde bez problémov vlisuje do karbónových sedadiel štvorčlennú posádku, ale aj v zákrutách, ktoré môžete preletieť bokom či ako prikovaný k ceste. Závisí to od nastavenia kontroly trakcie. V BMW M4 Competition 3.0 R6 510 G82 si môžete trakciu regulovať hneď niekoľkými nastaveniami. Ak si aktivujete M Dynamic Mode (MDM), môžete sa šmyknúť, no elektronika v prípade núdze zasiahne. Ak si však zapnete režim Track, máte k dispozícii 10 stupňov nastavenia. Od 10 do 6 stupňa vás systém M4 nenechá pretočiť, no pri nižších stupňoch už áno, takže plyn musíte dávkovať ako lichôtky neznámej v bare. Prepísknete to, a buď vám nevlepí a len vás nechá vydusiť sa vo vlastnej šťave hanby, alebo, a to je horšie – dostane štipľavú facku, z ktorej sa vaše ego nespamätá poriadne dlho a so sklopenými ušami pôjdete domov. Extrém, že vás ochrankár spacifikuje a vyšmarí na ulicu za oplzlé návrhy by sme radi vynechali – tu sme v lepšej spoločnosti a nikto by predsa nechcel rozsekať auto za 122-tisíc eur, no stačí prílišná sebadôvera a stať sa môže hocičo. V nabrúsenej M4 sa môže odohrať analógia všetkých troch scenárov. Vydusiť sa viete, aj keď máte trakciu na 9, lebo stačí ranná rosa a prílišná nájazdová rýchlosť do zákruty, ktorá zavlní zadkom auta. Inštinkty v tomto prípade stačia a s pomocou elektroniky ho zrovnáte, no ak ste na 5-ke, potom už musíte s plynovým pedálom pracovať oveľa jemnejšie. Uhladené šmyky dávate na počkanie, no 20-palcové zadné pneumatiky sa vedia poriadne utrhnúť, a tak musíte byť pripravený reagovať. S nulovou kontrolou nastáva peklo. Aj z neverca sa zrazu stáva fanúšik krátkych modlitieb a pravoverný pohan, ktorý pozná len sprosté slová. Nimi sa najlepšie opisuje, ako s autom viete lietať bokom. Je to aj vďaka brilantnému zladeniu všetkých dôležitých častí vozidla.

Pôsobivá priľnavosť prednej nápravy

Vpredu máte o palec menšie pneumatiky ako vzadu, no aj vďaka tomu M4 Competition exceluje pri ostrej jazde. Keď toto krásne BMW šoférujete, vôbec vás nezaujíma maximálna rýchlosť, i keď sa s paketom M Driver dostáva na úroveň 290 km/h. Na okresných cestách či kľukatiacich sa serpentínach na kopce si vychutnáte príval výkonu a nevädnúce karbón-keramické brzdy s okamžitým nástupom a presným dávkovaním. Stačí len, že ťuknete po brzdovom pedáli a M4 sebou šklbne a pri natočenom volante prenesie poriadnu porciu hmotnosti, o ktorú by sa inak musela postarať zadná náprava a pneumatiky, tam, kam potrebujete. V podstate trochu nadľahčí zadok, keď sa hmotnosť nahrnie na predok pri brzdení, a tak sa môžu zadné pneumatiky popasovať s výkonom a ostatnými fyzikálnymi silami, ktoré na nápravu a čierne zlato pôsobia.

My sme M4 Competition prehnali na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi aj na ceste na Kamzík v Bratislave, okrem toho sme išli po obchvate a diaľnici. Na okruh sme sa nedostali, no práve tam si ju môžete užiť naplno. V bežnej premávke je to o hľadaní kompromisov. Stačí totiž len poštekliť plynový pedál a digitálny rýchlomer vám do očí fľusne takú hodnotu, že sa vodičák zazelená strachom. Na 130 ste mihnutím oka, stačí vám úsek rovnako dlhý, aký delí najbližšie kruhové objazdy v Devínskej. Medzi Decathlonom a výjazdom k pumpe Schell je približne 300 metrov. Na ceste je pritom veľa prachu z okolitých polí a stavieb, a tak sa tam M4 hrnula bokom, no keď sa „kusla“, vystrelila ako z praku a z vysokej rýchlosti sme ostro brzdili, takže sa do zákruty rovnala mierne zošikma, keďže sme v režime Track mali deaktivovanú kontrolu trakcie. Napriek tomu už bola na pomyselnom apexe kruháču natoľko zrovnaná, že mohol nasledovať kontrolovaný výjazd bokom napred. Poprava pneumatík na počkanie, dalo by sa povedať. Preto sme aktivovali trakčnú kontrolu a úsek sme prešli aj s cieľom absolútne čistých prejazdov. Časový rozdiel? 14 a pol sekundy do plusu pre tento režim. Samozrejme, týraním pneumatík nedocielite rýchlu jazdu, no na volante a pedáloch sa narobíte poriadne. Jazdiť bokom na Kamzík sa veľmi nedá aj preto, že tam je hrôzostrašný povrch. Preto sme zvolili režim Šport, v ktorom sme nastavili všetky parametre do najostrejšieho možného módu, na prevodovke dvakrát klikli hore a vyrazili. Auto si sadlo na zadok, prikrčilo sa a už od obratiska trolejbusov trielilo smerom hore ako splašené. Ostrá zákruta s prevýšením striedala druhú a ryhy vo vozovke dávali poriadne zabrať podvozku, no M4 ukrajovala stovky metrov ako divá. Mali sme strach? Trochu, iba blázon by nemal, no nechávali sme si rezervu, aby sme mohli auto bezpečne zrovnať. Dobrému pocitu pomáhali aj laserové svetlomety, ktoré rozžiarili okolie akoby bol deň, takže sme videli, či sa neblíži srnka či diviak na samovražednej misii a mohli sa sústrediť na to, čo sa nám deje pod zadkom. Takmer dvojtonové kupé sme nechali vychladiť pri televíznej veži, kde sme si v svite mesiaca obzreli jeho dokonalé línie skrášlené karbónovými doplnkami, medzi ktorými sa vynímala strecha. Vyrobili ju z plastu a vystužili ju karbónovými vláknami. V BMW túto „zmes“ nazvali CFRP. Na slnku pôsobí, akoby ste ju ukradli z múzea moderného umenia a náhodou presne pasovala na toto auto, tak ste si ju nechali. Ono, viacero doplnkov z uhlíkových vlákien pôsobí, akoby ich navrhovali skôr do galérie, než na auto, a tak potom niet divu, že BMW M4 Competition vo farbe Toronto Red pôsobí ako uzemnená stíhačka, aj keď stojí zamknuté so sklopenými zrkadlami. Vtedy táto červeno-čierna kráska čaká, než ju opäť prebudíte k životu a vyrazíte do boja s okresnými cestami a radarmi…

BMW M4 Competition 3.0 R6 510 G82

Motor: radový V6, 3.0-liter

Výkon: 510 koní pri 6 250 ot./min.

Max. krútiaci moment: 650 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 3,9 s

Max. rýchlosť: 290 km/h

Cena: 122 292 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.